1515
Annons

Kärnkraftsbesked kan ge nytt bränsle åt befintliga reaktorer

En hållbarhetsstämpling av kärnkraften i EU:s taxonomi skulle inte bara innebära ett ökat intresse för nyinvesteringar, utan även ge möjligheter att förlänga livstiden på befintliga svenska anläggningar. Det menar företrädare för branschen.

”Det är ett viktigt besked för de reaktorer som redan finns”, säger Åsa Petterson, vd på branschorganisationen Energiföretagen. 

Johan Svenningsson, vd för Uniper Sverige, till vänster om kärnkraftverket i Oskarshamn. Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen, till höger.
Johan Svenningsson, vd för Uniper Sverige, till vänster om kärnkraftverket i Oskarshamn. Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen, till höger.

Året hade knappt börjat när EU-kommissionen skickade ut ett nytt utkast av den gröna taxonomin, som ämnar styra investeringar till hållbara alternativ. Där klassades kärnkraft som just ett sådant. 

Sverige har till och med 21 januari på sig att kommentera utkastet, men redan under måndagen gick finansmarknadsminister Max Elger (S) ut och tydliggjorde regeringens hållning i frågan. Det finns inga invändningar mot att kärnkraften klassas som hållbar, utan tvärtom vill regeringen gå längre än kommissionen, som vill att klassificeringen bara ska gälla under en övergångstid på 20 år.

”Vi tycker att det är fel att sätta ett stoppdatum för kärnkraften i taxonomin. Betraktar man kärnkraften som hållbar där, så torde det vara ett förhållande som kan gälla även efter 2045”, säger finansmarknadsminister Max Elger. 

Energibolaget Uniper, som är delägare i samtliga tre aktiva kärnkraftverk i Sverige, välkomnar beskedet.  

”För Sverige kommer kärnkraft att spela en avgörande roll för att kunna möta det kraftigt ökade elbehovet i framtiden. Att kärnkraften inkluderas taxonomin är därför viktigt för både existerande och ny kärnkraft”, säger Uniper Sveriges vd Johan Svenningsson till Di. 

Även Energiföretagen ser positivt på den förändrade synen på kärnkraft. Enligt branschorganisationen kommer 98 procent av elproduktionen i Sverige att kunna klassas som hållbar om taxonomiförslaget klubbas igenom. 

”Vårt svenska elsystem bygger på de förnybara källorna och kärnkraften. Att de kategoriseras på samma sätt är väldigt bra eftersom det ger jämna konkurrensvillkor. Det öppnar upp för en långsiktig syn på investeringar i kärnkraft på samma sätt som det är för andra fossilfria alternativ”, säger Åsa Pettersson.

Åsa Pettersson menar att taxonomibeskedet har ett starkt signalvärde för nya satsningar eftersom det handlar om stora investeringar som kräver förutsägbarhet. Men i första hand väntas beskedet ge effekt på beslut som tas kring befintliga anläggningar.

”På kort sikt är det här ett viktigt besked för de reaktorer som redan finns eftersom det återkommande behöver göras drifttidsförlängningar av dem”, säger Åsa Pettersson.

Uniper planerar redan investeringar i samtliga fossilfria kraftslag och kan tänka sig att investera mer i kärnkraft. För de besluten väntas en hållbarhetsstämpel i taxonomin spela stor roll.

”Det handlar om att möjliggöra investeringar för att säkra planerad drifttid på befintliga reaktorer, och för att kunna genomföra de framtida livstidsförlängningar som planeras”, säger Johan Svenningsson. 

Vad gäller ny kärnkraft har bolaget planer på att bygga en testanläggning av den nya, mindre och modulformade reaktortypen SMR, som beräknas stå klar 2024. 

Men det kvarstår hinder som försvårar för framtida satsningar. Bland annat får det endast byggas nya reaktorer på de tre platser där de befintliga finns.

”Den lagstiftningen passar inte alls till den flexibilitet som små modulära reaktorer erbjuder. Det görs mycket nu på den politiska nivån men det måste gå snabbare. Politiken har ett tydligt ansvar att skapa förutsättningar för investeringar”, säger Johan Svenningsson.

Även Vattenfall välkomnar den minskade politiska risk som en hållbarhetsklassificering skulle kunna medföra. 

”Vårt fokus i dagsläget är att under lång tid framåt driva våra fem befintliga kärnkraftverk säkert och effektivt. Med tanke på det långsiktigt ökande behovet av elproduktion anser vi dock att Sverige bör förtydliga och utveckla regelverk för att på sikt möjliggöra för nya fossilfria teknologier, däribland små modulära kärnkraftsreaktorer”, skriver Torbjörn Wahlborg, chef för affärsområde Generation hos Vattenfall, i ett mejl till Di.

Den potentiella hållbarhetsklassificeringen av kärnkraft har dock stött på motstånd. Bland annat har det lyfts kritik om att nya kärnkraftverk är mer kostsamma och tar betydligt längre tid att bygga än stora sol- och vindkraftsanläggningar. I väntan på att nya reaktorer blir klara är risken att EU:s befintliga fossildrivna kraftverk släpper ut mycket mer koldioxid, vilket försvårar möjligheten att uppfylla 1,5-gradersmålet.

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?