1515
Annons

Kände investeraren skänker 98 procent av sin rikedom till klimatet

Det är inte välgörenhet, utan rent självförsvar. Den kände investeraren Jeremy Grantham har beslutat att skänka drygt 1 miljard dollar för att bekämpa klimatkrisen. Allt fler rika ser nu behovet av att rikta kapitalet hållbart. Även i Sverige ökar givandet. 

Jeremy Grantham har beslutat att skänka drygt 1 miljard dollar för att bekämpa klimatkrisen. Nu följer fler rika efter.
Jeremy Grantham har beslutat att skänka drygt 1 miljard dollar för att bekämpa klimatkrisen. Nu följer fler rika efter.

Han är känd för att ha förutsett ett antal spekulationsbubblor, Jeremy Grantham, medgrundare till den Bostonbaserade kapitalförvaltaren Grantham, Mayo & van Otterloo (GMO). Såväl it-kraschen som finanskrisen 2008 såg han komma. 

Numera är det dock inte de finansiella marknaderna som oroar honom mest – utan klimatförändringarna. 

Omställningen till förnybart blir en investeringsfest för de som ser den komma, sa han nyligen till Bloomberg Businessweek. Övergången till grön teknologi kallar han för det största skiftet i ekonomin sedan industriella revolutionen. 

Men den optimistiska förutsägelsen till trots är han inte säker på att mänskligheten kommer att klara kampen mot klimatförändringarna. 

”Som det ser ut nu skulle jag säga att chansen är fifty-fifty”, säger han i en intervju med danska Børsen.

För att föregå med gott exempel lovade han nyligen att skänka 98 procent av sina personliga tillgångar, motsvarande drygt 1 miljard dollar, i syfte att ge sitt bidrag till forskning och ökad kunskap. En fråga som ligger honom varmt om hjärtat är jordbruket: 

”Beroende på var du bor återstår bara 30 till 70 år av goda skördar”, säger han till Bloomberg Businessweek

Jeremy Grantham säger till Børsen att han är långtifrån den enda som är beredd att ge bort stora delar av sitt kapital för det de tror på – vilket inte sällan är klimatrelaterad verksamhet.

”Jag träffar många andra superrika som frågar själva vad de ska göra av sina pengar. Särskilt den yngre generationen är intresserad av att lägga dem på miljön”, säger han. 

Johanna Palmberg, forskningsledare på Entreprenörskapsforum och docent i nationalekonomi vid Södertörns högskola, bekräftar trenden med fler yngre givare. Ett skäl till att fler ger tidigare i livet är just att de i många fall har inspirerats av andra framgångsrika entreprenörer som bestämt sig för att ge, menar hon. 

”Man ger allt oftare medan man lever. Man ger till saker som ligger en varmt om hjärtat. Många förmögna har tjänat sina pengar på entreprenörskap. Fördelen då är att man förutom pengar kan bidra med kunskap och nätverk och också vara med och utveckla själva organisationerna”, säger hon. 

I takt med att antalet superrika har blivit fler, har antalet filantroper vuxit. Ett tecken på att givande är populärt – och därtill ofta brett förankrat – är möjligen den uppåtgående trend som syns hos Svensk insamlingskontroll. I början av 90-talet uppgick antalet organisationer med 90-konto till omkring 200 stycken. I förrfjol var de drygt 430. 

Och om antalet organisationer har fördubblats under knappa 30 år, så har pengarna de samlar in femfaldigats (från 4,3 miljarder kronor 1991 till 21,5 miljarder 2017). 

Av de pengarna stod gåvor från privatpersoner för två år sedan för en tredjedel av den totala summan. 

”Det visar på ett ökat engagemang. Intresset för filantropi har ökat och det är mer accepterat i dag än för några år sedan. Miljö och klimat har tagit större plats i debatten. Det är en av flera utmaningar som filantroper i dag vill ta sig an”, säger Johanna Palmerg. 

Enligt den senaste statistiken från Svensk insamlingskontroll får ”ändamålsområde miljö och natur” endast en liten del av pengarna. Dock syns en närapå en fördubbling mellan 2016 och 2017. 

Fördelen med kapital från filantroper är generellt sätt att givarna inte räds hög risk, säger Johanna Palmberg: 

”Det filantropiska kapitalet är mer riskbenäget. Miljö och klimat är ett komplext samhällsproblem som kräver satsningar inom flera områden, med många svåra utmaningar att lösa. I många nya investeringsmodeller med pengar från både det privata och det offentliga kan filantropen med sin insats vara den som tar risken.”

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?