Kan second hand rädda modekedjornas klimatmål?

Modeindustrin kämpar för att ställa om till att bli mer hållbar. Gina Tricot är den senaste modekedjan att lansera ett samarbete för att främja begagnathandel av sina plagg. Ett steg mot att bli ännu grönare - eller en täckmantel för att få kunden en tro det?

Ett av klädbranschens modeord 2021 är cirkularitet. Modekedjornas så kallade fast fashion har fått ett dåligt rykte, och redan 2019 slog FN:s handelsorgan Unctad  fast att klädindustrin släpper ut mera växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop.

Det vill modevärldens aktörer nu ändra på, bland annat genom att arbeta för ett ökat kretsloppstänk. Tidigare har branschen framför allt satsat på återvinning av textilier, men det som allt fler modekedjor nu vänder blicken mot är vintage och secondhand.

Zalando inkluderar kunders gamla plagg i sortimentet internationellt, H&M har investerat sedan 2015 i nätbaserade secondhandbutiken Sellpy och nu hoppar Borås baserade Gina Tricot på tåget med ett nytt samarbete med online-vintagebutiken Vinterie där provkollektioner eller kunders gamla plagg från Gina Tricot återsäljs.

”En av de största utmaningarna i vårt segment är att kunderna inte tar hand om plaggen så som de förtjänar. Vi vill visa att det visst går att investera i våra plagg och att det går att sälja kläderna vidare. Det finns mycket att vinna på detta, dels att kunderna kanske investerar i flera plagg men även en miljövinst då plaggen går att använda längre”, säger Gina Tricots produktions- och hållbarhetschef Emma Garrote.

Emma Garrote
Emma Garrote

Gina Tricot har sedan tidigare samarbetat med vintagebutiken Beyond retro och sålt deras plagg i utvalda butiker och online.

”Samarbetet med Beyond retro har sålt bra, det visar på att det finns ett intresse hos våra kunder att köpa vintageplagg”, säger Emma Garrote.

Att de väljer att samarbeta med online vintagebutiken Vinterie och inte inkludera andrahandsplaggen från Gina Tricot i deras egna butiker grundar sig i att de inte vill sätta någon press på deras kunder. Att plaggen ska vara i ett visst skick eller från en specifik kollektion.

”Vi tycker att det ska vara lätt att göra rätt. Samarbetet med Vinterie känns som en smart lösning eftersom vi teamar upp oss med en aktör som är expert på området”, berättar Emma Garrote.

Gina Tricot är enligt Emma Garrote under en ständig omställning till att frångå det tidigare vertikala synsättet på tillväxt, till en cirkulär affärsmodell. 

”Hela vår bransch är under transformation. En av våra största utmaningar är att vår affärside inte var cirkulär från start”, förklarar Emma Garotte.

I en nära framtid ser Emma Garotte en utvecklad produktion av återvunna textilier, närproduktion, remake och transparens inom modeindustrin.

”Jag tror att produktionen kommer leta sig närmre igen. Vi har liten andel av varor som redan nu produceras i Borås, men vi tror och hoppas att andelen ska öka. Det börjar poppa upp några små textiltillverkare i Borås nu, något jag tror vi kommer se ännu mer av.”

Om några år tror Emma Garotte att alla aktörer inom modeindustrin har satt upp mål kring cirkularitet.

”I framtiden kommer det vara ett måste för kunden att plaggen hen bär är tillverkade av hållbart och cirkulärt material, jag tror absolut att modeföretagen kommer vara mer transparent med vilken klimatpåverkan ett plagg har.”

Utmaningen med att framställa nya textilier till produktionen av gamla kläder är något hela modeindustrin vill lösa.

”Det finns en enorm efterfrågan på hållbart material i världen just nu, alla inom industrin vänder blicken dit”, berättar Emma Garotte.

Karin M. Ekström
Karin M. Ekström

Karin M. Ekström är professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring vid Textilhögskolan i Borås och har forskat på klädkonsumtion och hållbarhet inom klädindustrin.

Att modeföretag tar ett kliv mot att sälja second hand är enligt Karin Ekström ett steg i rätt riktning. Men inte nog.

”Det är inte tillräckligt om man samtidigt säljer modekläder som inte håller för långvarigt bruk. Kläderna behöver vara av högre kvalitet och kunna både återvinnas och återanvändas, samt ha en design som håller över tid. Modebranschen behöver ta ett större ansvar i omställningen mot ett hållbart samhälle”, säger Karin Ekström.

Hon menar att konsumenter lätt genomskådar om endast en del av företagets affärsmodell är hållbar.

”Samtidigt är det bättre att dra ett strå till stacken än inget strå. På sikt måste hela branschen tänka om så att det blir ett mer hållbart företagande”, säger Karin Ekström.

Men vad krävs för att modeindustrin på riktigt ska kunna säga att de är hållbara och cirkulära?
”Att köpa eller bidra till en ökad handel av begagnade kläder och arbeta aktivt med att material återvinns för att produktionen ska tära mindre på naturens resurser är centralt. Innovation är viktigt eftersom det både kan leda till både ökad återvinning och upptäckten av nya material, som inte tär på klimatet”, förklarar Karin Ekström.

Är det då möjligt att konsumera kläder från modekedjorna utan att skada miljön? 

Enligt Karin Ekström är det möjligt, om plaggen är tillverkade av hållbara material.

”Fast fashion bygger på ständigt nya kollektioner och ofta billiga priser och kan därför få sämre kvalitet, dock inte nödvändigtvis. Fast fashion-kläder kan tillverkas av material som faktiskt kan både återanvändas och återvinnas. Designen kan också göras mer hållbar över tid”, säger Karin Ekström.

 

 

 

 

 


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?