1515
Annons

Kan second hand rädda modekedjornas klimatmål?

Modeindustrin kämpar för att ställa om till att bli mer hållbar. Gina Tricot är den senaste modekedjan att lansera ett samarbete för att främja begagnathandel av sina plagg. Ett steg mot att bli ännu grönare - eller en täckmantel för att få kunden en tro det?

Ett av klädbranschens modeord 2021 är cirkularitet. Modekedjornas så kallade fast fashion har fått ett dåligt rykte, och redan 2019 slog FN:s handelsorgan Unctad  fast att klädindustrin släpper ut mera växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop.

Det vill modevärldens aktörer nu ändra på, bland annat genom att arbeta för ett ökat kretsloppstänk. Tidigare har branschen framför allt satsat på återvinning av textilier, men det som allt fler modekedjor nu vänder blicken mot är vintage och secondhand.

Zalando inkluderar kunders gamla plagg i sortimentet internationellt, H&M har investerat sedan 2015 i nätbaserade secondhandbutiken Sellpy och nu hoppar Borås baserade Gina Tricot på tåget med ett nytt samarbete med online-vintagebutiken Vinterie där provkollektioner eller kunders gamla plagg från Gina Tricot återsäljs.

”En av de största utmaningarna i vårt segment är att kunderna inte tar hand om plaggen så som de förtjänar. Vi vill visa att det visst går att investera i våra plagg och att det går att sälja kläderna vidare. Det finns mycket att vinna på detta, dels att kunderna kanske investerar i flera plagg men även en miljövinst då plaggen går att använda längre”, säger Gina Tricots produktions- och hållbarhetschef Emma Garrote.

Emma Garrote
Emma Garrote

Gina Tricot har sedan tidigare samarbetat med vintagebutiken Beyond retro och sålt deras plagg i utvalda butiker och online.

”Samarbetet med Beyond retro har sålt bra, det visar på att det finns ett intresse hos våra kunder att köpa vintageplagg”, säger Emma Garrote.

Att de väljer att samarbeta med online vintagebutiken Vinterie och inte inkludera andrahandsplaggen från Gina Tricot i deras egna butiker grundar sig i att de inte vill sätta någon press på deras kunder. Att plaggen ska vara i ett visst skick eller från en specifik kollektion.

”Vi tycker att det ska vara lätt att göra rätt. Samarbetet med Vinterie känns som en smart lösning eftersom vi teamar upp oss med en aktör som är expert på området”, berättar Emma Garrote.

Gina Tricot är enligt Emma Garrote under en ständig omställning till att frångå det tidigare vertikala synsättet på tillväxt, till en cirkulär affärsmodell. 

”Hela vår bransch är under transformation. En av våra största utmaningar är att vår affärside inte var cirkulär från start”, förklarar Emma Garotte.

I en nära framtid ser Emma Garotte en utvecklad produktion av återvunna textilier, närproduktion, remake och transparens inom modeindustrin.

”Jag tror att produktionen kommer leta sig närmre igen. Vi har liten andel av varor som redan nu produceras i Borås, men vi tror och hoppas att andelen ska öka. Det börjar poppa upp några små textiltillverkare i Borås nu, något jag tror vi kommer se ännu mer av.”

Om några år tror Emma Garotte att alla aktörer inom modeindustrin har satt upp mål kring cirkularitet.

”I framtiden kommer det vara ett måste för kunden att plaggen hen bär är tillverkade av hållbart och cirkulärt material, jag tror absolut att modeföretagen kommer vara mer transparent med vilken klimatpåverkan ett plagg har.”

Utmaningen med att framställa nya textilier till produktionen av gamla kläder är något hela modeindustrin vill lösa.

”Det finns en enorm efterfrågan på hållbart material i världen just nu, alla inom industrin vänder blicken dit”, berättar Emma Garotte.

Karin M. Ekström
Karin M. Ekström

Karin M. Ekström är professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring vid Textilhögskolan i Borås och har forskat på klädkonsumtion och hållbarhet inom klädindustrin.

Att modeföretag tar ett kliv mot att sälja second hand är enligt Karin Ekström ett steg i rätt riktning. Men inte nog.

”Det är inte tillräckligt om man samtidigt säljer modekläder som inte håller för långvarigt bruk. Kläderna behöver vara av högre kvalitet och kunna både återvinnas och återanvändas, samt ha en design som håller över tid. Modebranschen behöver ta ett större ansvar i omställningen mot ett hållbart samhälle”, säger Karin Ekström.

Hon menar att konsumenter lätt genomskådar om endast en del av företagets affärsmodell är hållbar.

”Samtidigt är det bättre att dra ett strå till stacken än inget strå. På sikt måste hela branschen tänka om så att det blir ett mer hållbart företagande”, säger Karin Ekström.

Men vad krävs för att modeindustrin på riktigt ska kunna säga att de är hållbara och cirkulära?
”Att köpa eller bidra till en ökad handel av begagnade kläder och arbeta aktivt med att material återvinns för att produktionen ska tära mindre på naturens resurser är centralt. Innovation är viktigt eftersom det både kan leda till både ökad återvinning och upptäckten av nya material, som inte tär på klimatet”, förklarar Karin Ekström.

Är det då möjligt att konsumera kläder från modekedjorna utan att skada miljön? 

Enligt Karin Ekström är det möjligt, om plaggen är tillverkade av hållbara material.

”Fast fashion bygger på ständigt nya kollektioner och ofta billiga priser och kan därför få sämre kvalitet, dock inte nödvändigtvis. Fast fashion-kläder kan tillverkas av material som faktiskt kan både återanvändas och återvinnas. Designen kan också göras mer hållbar över tid”, säger Karin Ekström.

 

 

 

 

Svenska bolagen som kan lyftas av Bidens klimatpaket: ”Det stärker såklart”

Ett historiskt klimatpaket har passerat den amerikanska senaten. Något som är goda besked för flera svenska aktörer.  

”Det är klart positivt utifrån svenska företags perspektiv”, säger Business Swedens regionchef Tobias Glitterstam. 

Josefin Johansson, hållbarhetsanalytiker på Handelsbanken (t. v.) och Lingyi Lu, hållbarhetschef på Söderberg & Partners (t. h.) kommenterar Bidens klimatpaket.
Josefin Johansson, hållbarhetsanalytiker på Handelsbanken (t. v.) och Lingyi Lu, hållbarhetschef på Söderberg & Partners (t. h.) kommenterar Bidens klimatpaket.Foto:Handelsbanken, Evan Vucci, Ola Hedin

Efter ett par turer fram och tillbaka fick Bidenadministrationen under natten till måndag ett klimatpaket igenom den amerikanska senaten. I och med att ett avtal slutits med den tidigare motvilliga senatorn Joe Manchin fick demokraterna ihop rösterna som krävdes.

Kompromisserna, som bland annat väntas innebära nya oljeborrningstillstånd och naturgasledningar, har fått kritik för att vattna ur paketet. Men det är ändå en historisk satsning, enligt Söderberg & Partners hållbarhetschef Lingyi Lu. 

”Med paketet kommer USA kunna nå sina klimatmål och minska sina utsläpp med 40 procent fram till 2030 (jämfört med nivåerna 2005, reds anm). Men det är också symboliskt viktigt. Det skickar signaler när en stormakt och storutsläppare visar att det menar allvar med sitt klimatåtagande”, säger hon. 

Paketet, med namnet ”Inflation Reduction Act”, är på 369 miljarder dollar, motsvarande 3.750 miljarder kronor, där det mesta är klimatfokuserat. Det handlar bland annat om skattelättnader, eller så kallade skattekrediter, riktat till aktörer inom förnybar energi. 

Det finns även stöd för att skynda på omställningen till elektrifierade transporter. Bland annat kommer konsumenter kunna få skattelättnader vid köp av elbilar.

”Det är klart att svenska bolag har lösningar som direkt adresserar problemen som ska tacklas. Inom transporterna har vi stora aktörer som Volvo, men även mindre teknikbolag som Einride och Volta Trucks. Även bolag med batterilösningar såsom Northvolt och Polarium kan dra fördel av satsningarna”, säger Tobias Glitterstam på Business Sweden.

Han menar att klimatpaketet både direkt och indirekt får en positiv påverkan på alla svenska verksamheter i USA.

”Det som förenar alla svenska bolag utomlands är att vi är väldigt proaktiva i den gröna omställningen. Det blir helt enkelt ett större fokus på det vi är allra starkast inom. Och det stärker såklart stora aktörer som H&M och Ikea likasom mindre spelare”, säger han.

Handelsbankens hållbarhetsanalytiker Josefin Johansson lyfter fram två bolag med tydlig exponering mot den Nordamerikanska marknaden som potentiella vinnare.

”Aktörer som är längre ned i värdekedjan och levererar till sektorerna som träffas kommer nog att uppleva en ökad efterfrågan. Ett exempel är aluminiumbolaget Gränges som har mer än hälften av sin försäljning i Nord- och sydamerika. De har pratat mycket om sin tillväxtpotential inom försäljning till el- och hybridbilar”, säger hon och fortsätter:

”Infrastrukturen för elbilar är något som kommer att byggas ut och ABB lyfts ofta fram vad gäller den typen av teknik och system.”

För att kunna ta del av skattelättnaderna kommer det däremot att finnas ett antal krav som kan komma att göra det tuffare för svenska bolag jämfört med deras amerikanska konkurrenter. 

”I det finstilta i förslaget kommer det att stå att de federala investeringarna primärt ska komma amerikanska bolag till handa. Specifikt så kommer det att förväntas en hög grad av tillverkning och slutmontering i USA samt en stor andel av leverantörer och inköp i USA”, säger Tobias Glitterstam.   

En viktig del i akten är att det ger aktörer inom bland annat vind- och solkraft mer långsiktiga förutsättningar än tidigare. De förslagna skattelättnaderna ska gälla i upp till tio år, något som väntas underlätta stora investeringsbeslut. 

Förslaget ska på fredag behandlas av representanthuset och sedan signeras av presidenten för att träda i kraft.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera