1515
Annons

Kalle kommer ut som vegan – ännu en klassiker i grön tappning

Fiskrom ersätts med tång när Kalles kaviar nästa år lanseras i vegansk tappning.

”Vi kommer absolut se fler veganska varianter”, säger Maria Tilly, marknadsdirektören för Orkla Foods Sverige.

Ostbågar, kexchoklad och nu Kalles. Kaviarklassikern är den senaste i ledet av produkter att komma ut i veganskt format, en trend som exploderat i år. I början av 2022 släpps Kalles vegan, en tångbaserad produkt som Orkla Foods lagt år på att utveckla.

”Kalles var en produkt vi identifierade tidigt att vi ville göra vegansk. Vi vet att snittåldern för dagens köpare är 52 år och att det är flest de under 45 som äter veganskt. Därför förstod vi att vi behövde ta fram en produkt som mer tilltalade den målgruppen”, säger Maria Tilly.

Det handlar däremot inte bara om att nå nya kundsegment, enligt Maria Tilly. Det handlar också om att en växande grupp inom den existerande målgruppen prioriterar annorlunda när de handlar livsmedel. 

”Det är en stor andel som uppger att de äter vegansk på grund av klimatet. Och enligt våra interna mätningar vet vi att de animaliska råvarorna är de största klimatbovarna. Och vi tänker att vi ska sänka användningen av dem framöver. Det är både viktigt för konsumenten och dessutom ett internt mål att sänka vårt klimatavtryck.”

Det handlar alltså inte främst om att nå ut till rena veganer utan den växande gruppen så kallade flexitarianer, som i allt större grad väljer veganskt när det alternativet erbjuds. 

”Kalles vegan har betydligt lägre klimatpåverkan än originalet, så vi hoppas verkligen att de flesta kommer välja att gå över till den. Det är en jätteviktig produkt i det avseendet.” 

Trenden med allt fler flexitarianer är inte ny. Det har bland annat märkts på mängden mjölk- och köttsubstitut som funnits i affärerna under flera år. Men just under 2021 har det varit en uppsjö av nysläpp av klassiska varumärken. 

Orkla Foods har bland annat släppt veganska varianter av Risifrutti och Cheez Doodles. Cloetta CLA B +3,43% Dagens utveckling har släppt en vegansk kexchoklad och Nestlé en vegansk Kitkat.

”Man har nog sett trenden innan, men det är inte så enkelt produktutvecklingsmässigt att bara byta till havremjölk när man exempelvis vill göra en vegansk Risifrutti. Man vill ju ha den här klassiska smaken. Och det är nu vi äntligen lyckats få till att det inte är så stora smakskillnader.”

Maria Tilly säger att snacksprodukterna som Risifrutti och Cheez doodles, trots att de sålt bra, inte verkar ha kannibaliserat särskilt mycket på de animaliska motsvarigheterna. Detta gäller ännu mer för andra typer av produkter. Hon uppger exempelvis att Felix vegetariska delikatessbullar och krögarpytt gått starkt utan att det märkts av ett tapp i originalen.

”Hållbarhetstänket finns i högre utsträckning i konsumenternas medvetande när de köper sådant som äts varje dag, som köttbullar och pytt. Det finns större anledning att flytta sig till vegansk med det dagliga, medan de nischade produkter som köps då och då kanske man inte tycker är ett lika stort problem.”

Men det finns också lite kritik mot att den här typen av substitut ses som hållbara. Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden, framhåller att de har mindre klimatpåverkan än de animaliska motsvarigheterna men att de fortfarande har en påverkan. Dessutom menar hon att konsumenter kan få för sig att veganska produkter automatiskt är nyttigare. 

”Det skickar konstiga signaler att sätta hållbarhetsmärken och marknadsföra dem med klimatargument när de också har en viss klimatpåverkan. Sedan ur ett hälsoperspektiv har vi ett ökande problem med övervikt i samhället. Det vore bättre att äta mindre godis, inte att fler gör det”, säger Anna Richert.

För närvarande verkar det däremot inte som att de veganska varianterna av etablerade varumärken är väg att stanna av någon gång snart, i alla fall inte Orkla Foods beräkningar.

”Veganerna utgör ändå 3 till 4 procent av befolkningen, och en ännu högre andel bland de yngre. Det gäller att fånga upp dem också. Vi kommer absolut se fler veganska varianter av fler produkter”, säger Maria Tilly.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?