Annons

Kalifornien förbjuder bensinbilar: ”Påverkar hela världen”

Om 15 år är det förbjudet att sälja bensinbilar i katastrofdrabbade Kalifornien.  Delstatens guvernör Gavin Newsoms exekutiva order kommer att ge eko på bilmarknader över hela världen, spår bedömare.

Kaliforniens guvernör Gavin Newsom tar ett radikalt steg för att få ner utsläppen i Kalifornien samtidigt som årliga bränder, delvis orsakade av klimatförändringar, når rekordnivåer.
Kaliforniens guvernör Gavin Newsom tar ett radikalt steg för att få ner utsläppen i Kalifornien samtidigt som årliga bränder, delvis orsakade av klimatförändringar, når rekordnivåer.Bild:TT

Kalifornien är den folkrikaste delstaten i USA och årligen säljs det mer än två miljoner nya bilar där.  Det är fler bilar än vad som säljs i Frankrike, Spanien och Italien tillsammans. Kalifornien räknas också som världens femte största ekonomi. 

Nu stoppar delstatens guvernör, Gavin Newsom, all försäljning av nyproducerade bensindrivna bilar i delstaten, från och med år 2035.

I samband med att han inför ett pressuppbåd undertecknade den exekutiva ordern meddelade guvernören sin avsikt att använda Kaliforniens gigantiska marknad som en murbräcka för att tvinga biltillverkarna att fokusera på elfordon. 

Kaliforniens guvernör Gavin Newsom skriver under den historiska verkställande ordern som kräver att alla nya passagerarfordon som säljs i delstaten ska vara utsläppsfria 2035 efter en presskonferens på onsdagen. Passande nog gjordes det på motorhuven på en eldriven Ford Mustang.
Kaliforniens guvernör Gavin Newsom skriver under den historiska verkställande ordern som kräver att alla nya passagerarfordon som säljs i delstaten ska vara utsläppsfria 2035 efter en presskonferens på onsdagen. Passande nog gjordes det på motorhuven på en eldriven Ford Mustang.Foto:Daniel Kim

Kalifornien står för cirka 11 procent av all fordonsförsäljning i USA. Passagerarfordon släpper ut 28 procent av alla växthusgaser i Kalifornien, mer än någon annan källa. Produktionen av bensin och andra bränslen för dem genererar 11 procent ovanpå det. 

Klimatförändringar har slagit hårt mot Kalifornien, som flera år i rad plågats av så kallade megabränder, som kostat många människoliv och skadar både jordbruk och turism. 

”Detta är det mest effektfulla steg som vår stat kan ta för att bekämpa klimatförändringarna”, sade Newsom i samband med att han undertecknade ordern.

”I alltför många årtionden har vi låtit bilar förorena luften som våra barn och familjer andas. Du förtjänar att ha en bil som inte ger dina barn astma. Våra bilar ska inte förvärra skogsbränderna - och skapa fler dagar fyllda med rökig luft. Bilar ska inte smälta glaciärer eller höja havsnivån som hotar våra stränder och kustlinjer.”

 

Hollywood Freeway i Los Angeles.
Hollywood Freeway i Los Angeles.Foto:Mark J. Terrill

 

Kaliforniens klimatpolitik klassas redan som världens tuffaste och 2012 beviljades Kalifornien och nio andra stater ett undantag från de federala reglerna för att de skulle kunna gå före i klimatarbetet och ställa högre krav inom staterna. 

”Kalifornien är ett centrum för den moderna fordonsindustrin i USA, det är dessutom den största marknaden med dubbelt så många totala bilregistreringar som tvåan Texas. Kalifornien har utvecklat tuffare utsläppskrav på fordon är vad man har nationellt i USA, och i dag har 25 stater i USA och Kanada valt att frivilligt följa dessa. Så vad man gör i Kalifornien har en stor påverkan”, säger Jakob Lagercrantz, vd på 2030-sekretariatet. 

 

Rök och aska från de pågående skogsbränderna i Kalifornien har med vindens hjälp färgat San Franciscos himmel orange. På bilden Golden Gate Bridge i San Francisco.
Rök och aska från de pågående skogsbränderna i Kalifornien har med vindens hjälp färgat San Franciscos himmel orange. På bilden Golden Gate Bridge i San Francisco.Foto:Frederic Larson

Ordern kommer med stor sannolikhet ställas inför en domstolsutmaning i likhet av många av Kaliforniens tidigare klimatåtgärder. Och det lär blåsa motvind från Vita huset om president Donald Trump får förnyat förtroende i november. 

”Han kan på sikt knäcka Kaliforniens strategi att ha tuffare krav än resten av USA. Men en annan president kommer att hylla strategin och Kalifornien kommer att bli modellen för fler att ta efter”, säger Lagercrantz.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?