1515

Jenny Stiernstedt: Hållbarhet är techbolagens svaga punkt

Techbolagen har allt som oftast en genuin ambition att arbeta för en bättre värld, men får i Di Digitals granskning kritik för att sakna strategi och konkreta mål. 

Det handlar om storytelling.

Svenska företag har det senaste decenniet blivit allt bättre på att berätta om sitt arbete för miljö, sociala förhållanden, mänskliga rättigheter och antikorruption.

Hållbarhet får fler och fler sidor i årsredovisningarna och lyfts allt oftare in under rubriken ”Vd har ordet”.

Även techbolagen har ofta en genuin ambition att arbeta för en bättre värld, men får i Di Digitals granskning kritik för att sakna strategi och konkreta mål.

Mognadsgraden är låg, som Johan Säwensten från Narva uttrycker det. 

Vilket i och för sig är allvarsord som fler näringslivsaktörer kan ha anledning att ta till sig.

Personer med djupare insyn i hur enskilda bolag tar fram sin hållbarhetsrapportering kan från tid till annan framstå som lätt desillusionerade. Många aktörer tar frågorna på djupaste allvar, javisst, men pliktrapportering är inte ovanlig. 

Här finns också ett stort mått av kreativitet.

Längst fram i minnesbanken finns den större affärskedja som framhåller att elintensiteten minskar beräknat på antalet öppna timmar och per kvadratmeter – vilket ju är en bekväm måttstock att luta sig emot för att slippa berätta att de totala CO2-utsläppen ökar.

Smart storytelling?

Det kan man tycka – om det inte vore så att det finns en annan berättelse för företagen att ta tag i.

Den om transformationen in i en hållbar värld.

Med befintlig teknik kan världen halvera utsläppen av växthusgaser före 2030, visar miljöprofessor Johan Rockström med kolleger i en färsk rapport.

Digitala lösningar har en direkt påverkan på 30 procent av utsläppsminskningarna och kan därtill styra konsumtionsvanor, skala upp delningsekonomin och stötta omställningen till en cirkulär ekonomi.

Accelerera klimatledarskapet exponentiellt och starta globala teknikinitiativ, uppmanar rapportförfattarna.

Här bär näringslivet ett enormt ansvar. Insikten om att hållbarhet är mer än vackra ord i en rapport tryckt på glossigt papper måste sjunka in och tas på allvar – hos alla.

Och till alla techbolag – här finns det mål ni saknar. Huvudrollerna i den begynnande omställningen är era att greppa.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?