1515
Annons

Jäst i test – kan ersätta soja

Jäst till middagen? Det är en idé som håller på att bakas ihop av Orkla. Matjätten forskar kring en ny proteinbas till framtida vegoprodukter på den anrika Kronjästtillverkarens anläggning.

Orkla Alternative Proteins är namnet på ett nytt dotterbolag med ansvar för att växla upp koncernens satsning på växtbaserat. Det ska ske genom nya investeringar, uppköp och partnerskap med mindre bolag, men även forskning.

”Vi har inte tillräckligt med planeter för att föda hela världen med kött. Kött står redan nu för 15 procent av världens koldioxidutsläpp och konsumtionen ökar fortfarande. Alternativa proteiner kommer att behövas för att täcka en del av det framtida proteinbehovet”, säger Elin Tveito Lidman, vd för det nya affärsområdet. 

Ett av de första projekten är att undersöka om svenskodlad jäst kan användas som proteinkälla i köttersättningsprodukter som korv och färs. Orkla Alternative Protein har blivit beviljat 500.000 kronor i forskningsanslag från innovationsmyndigheten Vinnova.

”Hela fokuset är att ta reda på vad som krävs för att använda svenskodlad jäst som proteinkälla. Jäst kräver mindre land och vatten än soja, vilket innebär ett mindre klimatavtryck. På längre sikt ser vi att jäst potentiellt kan vara ett alternativ till soja, vilket även kommer ha en positiv effekt på lokal matproduktion”, säger Elin Tveito Lidman.

Forskningen kommer ske i samarbete med forskningsinstitutet RISE på Jästbolagets anläggning i Sollentuna. Men det är en produkt som, när och ifall den blir redo, kan komma att anpassas beroende på var den produceras.

”Tanken är att ha lokalproduktion och vara nära marknaderna. Vi vill utnyttja att vi har en lokal organisation som vet vad folk gillar att äta och vet hur man kan utveckla smakerna.”

Orkla har under året även investerat 70 miljoner kronor på att utöka produktionskapaciteten på sin fabrik i Eslöv, där vegoprodukterna som ges ut under varumärken som Anamma och Felix produceras. De senaste fem åren har koncernen sammanlagt investerat 500 miljoner kronor i ”veganfabriken” varav hälften gått till kapacitetsökning.

Anledningen är den växande försäljningen av växtbaserade produkter, som ökade med 12 procent i Sverige under första halvåret 2021 jämfört med samma period i fjol. 

Läs mer: Kalle kommer ut som vegan – ännu en klassiker i grön tappning 

”Våra ambitioner att öka våra intäkter på 1 miljard för växtbaserat till 3 miljarder 2025. Det ska ske genom att öka försäljningen av bland annat Felix veggie och Anamma”, säger Elin Tveito Lidman.

Enligt en marknadsundersökning från analysbyrån Vadis har andelen svenskar som identifierar sig som vegetarian eller vegan ökat från 7 till 9 procent mellan 2019 och 2021. En utveckling som Orkla väntar sig kommer fortsätta, främst bland de yngre målgrupperna.

Bolaget har de senaste åren köpt upp bolagen Naturli och Anamma. Dessutom har varumärket Frankful, som består av växtbaserade tacoprodukter, nyligen rullats ut. Men även etablerade varumärken så som OLW, Felix och Risifrutti har börjat släppa veganska varianter av existerande produkter, vilket Di rapporterat om.

”Vi tror på en strategi som har både och. Vi satsar på rena veganmärken som Naturli och Anamma, där har vi vårt fokus. Men i tillägg till det har Orkla en unik möjlighet att driva övergången mot växtbaserat genom våra existerande varumärken också”, säger Elin Tveito Lidman.

Målsättningen är att vara Europas ledande bolag inom alternativa proteiner 2030.

”Vi satsar mycket på detta. Jäst är bara en av sakerna vi tittar på. Men man kan förvänta sig att det kommer komma fler initiativ från Orkla.”

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Världens tredje största pensionsfond fortsätter att satsa på kol

Sydkoreas nationella pensionsfond ser över en ny kolpolicy. Ett förslag som övervägs är att sälja av bolag som får mer än hälften av sina intäkter från kolverksamhet. En nivå som väcker stark kritik, rapporterar Bloomberg.  

Genrebild.
Genrebild.Foto:Malin Palmqvist

Fonden, som förvaltar tillgångar värderade till över 7.000 miljarder kronor och uppskattas vara världens tredje största pensionsfond, lovade i fjol att sälja av innehaven inom de smutsigaste fossila bränslena. Det landade i april i ett förslag från ett konsultbolag att införa ett förbud mot investeringar i bolag med intäkter från kolkrafts- eller kolgruvsverksamhet som antingen överstiger 30 eller 50 procent. 

Vilken gränsnivå det blir är inte bestämt än, men oavsett ligger de på en betydligt lägre nivå än vad som vanligtvis införs när stora fonder genomför liknande policyförändringar.

”De negativa konsekvenserna av att den nationella pensionsfonden misslyckas med att göra klimatmedvetna investeringar kommer bli enorm”, säger Kim Sung-Ju, tidigare ordförande i fondbolaget och oppositionspolitiker i Sydkorea, till Bloomberg. 

Den nationella pensionsfonden är Sydkoreas största institutionella investerare. Skulle fonden välja den lägre gränsnivån innebär det att 10 miljarder i tillgångar skulle behöva säljas av. Samtidigt behålls tillgångar kopplade till kol som är värda runt 30 miljarder kronor fram till 2030.

Kol är den största energikällan i Sydkorea, strax före naturgas och kärnkraft. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera