1515
Annons

Investerarnas krav på mångfald växer globalt

I Sverige redovisar bara ett fåtal av börsens större bolag sin kulturella mångfald. Men globalt ställer allt fler investerare krav på att företag ska rapportera statistik över etnisk mångfald i ledning och styrelse. 

Foto:Jesper Frisk
Fredrik Ekström, vd på Nasdaq Stockholm.
Fredrik Ekström, vd på Nasdaq Stockholm.Foto:Jesper Frisk

En ökad andel kvinnor i styrelserummen har länge varit en prioriterad fråga i Sverige. Men utanför landets gränser har även andra former av representation hamnat allt mer i fokus.

I december skickade amerikanska Nasdaq in en ansökan till USA:s finansinspektion, SEC, om att få rätten att få ställa krav på de noterade bolagen att ha minst en styrelsemedlem som är kvinna och minst en som identifierar sig som antingen en underrepresenterad minoritet eller som LGBTQ. I dag når endast en fjärdedel av bolagen noterade på Nasdaq upp till kravet.

Förslaget, som blivit omdebatterat, väntas enligt Wall Street Journal godkännas eller avslås av SEC i sommar.

Nasdaq är inte ensamma, utan deras nya krav följer i kölvattnet av en rad liknande initiativ i branschen. Världens tre största kapitalförvaltare, Blackrock, State Street Global Advisors och Vanguard, liksom bankjätten Goldman Sachs, har samtliga presenterat olika mångfaldskrav det senaste året.

I USA har även delstaten Kalifornien börjat kräva mångfald i styrelser i de bolag som är baserade där.

Hos Nasdaq Stockholm ligger inga nya krav i korten. Man har dock börjat uppmana bolag som vill noteras att behandla jämställdhet och mångfald som en prioriterad fråga. Handelsplatsen genomför även, tillsammans med Allbright och SVCA, en serie utbildningar i hur man jobbar med jämställdhets- och mångfaldsfrågor. 

Läs mer: Börsen i mångfaldssatsning med Allbright 

”Utbildningarna startade under första kvartalet och pågår under året. Vi samlar löpande in feedback från bolagen för att utvärdera satsningen i slutet av året och då avgöra hur den skall utvecklas”, meddelar Fredrik Ekström, vd på Nasdaq Stockholm, till Di. 

Lin Lerpold är forskare inom social hållbarhet vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon pekar på en rad faktorer som hon menar drivit upp mångfaldsfrågan på finansbranschens agenda.

”Strukturella ojämlikheter i alla sfärer har blivit mer synliga i spåren av Black Lives Matter-rörelsen och under pandemin. Finansjättarna följer efter de konsumentnära bolagen, som ser en långsiktig lönsamhet i området och dessutom har en önskan att ta sitt samhällsansvar genom att ställa krav på mångfald hos sig själva och sina intressenter”, säger hon.

Lin Lerpold, forskare inom social hållbarhet vid Handelshögskolan.
Lin Lerpold, forskare inom social hållbarhet vid Handelshögskolan.Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren, Amanda Lindgren

Lin Lerpold ser även en ökad trend mot att bolag mäter mångfald inte bara i ledning och styrelse utan även bland anställda i stort.

”Fler och fler bolag pratar om mångfald, även om jag tror att steget att våga börja identifiera, mäta och agera ligger längre bort. Jag tror att allt fler kommer att börja arbeta med olika form av jämlikhetsdata framåt”, säger hon.

Hon håller till viss del med de skeptiker som säger att insamlad data kan användas i felaktigt syfte. Men att det som många hävdar skulle handla om registrering tycker hon är direkt fel, och vill istället lyfta fram att jämlikhetsdata måste bygga på frivillighet, anonymitet och självidentifikation. 

Matsvinnsbolaget vill musta dina äpplen i höst

Rscued slår ihop sig med Ica och lokala idrottsföreningar runt om i landet för att ta hand om överblivna trädgårdsäpplen. Det innebär nya terränger för matsvinnsbolaget som fått fart på tillväxten igen.  

Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.
Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.Foto:Nathalie Blixt

Initiativet provades redan under förra året men kommer att skalas upp i år. På 13 orter i Göteborg, Stockholm och Skåne kommer trädgårdsägare kunna registrera sig på Rscueds app för att få äppelträdens överblivna frukter hämtade under hösten.

”Jag har funderat länge över hur man kan ta hand om privatpersoners äpplen. Det är hundratusentals ton som ruttnar bort varje höst. Så jag ringde Ica-stiftelsen med idén och de kopplade ihop mig med organisationen Städa Sverige som engagerar ungdomar och föreningar med att samla skräp. Det var så det började”, säger Rscueds vd Truls Christenson.

Trädgårdsägare kan även välja att själva lämna in äpplena. Annars är det de lokala idrottsföreningarna kopplade till Städa Sverige som kommer att sköta insamlingen. Föreningarna kommer att få in 20.000 kronor för fyra halvdagars arbete från den lokala Ica-butiken och Ica Stiftelsen samt 1 krona per kilo äpplen från Rscued. Insamlingen sker varannan söndag med start 21 augusti.

Läs mer: Produktutveckling i raketfart – tillväxtmaskinen täljer guld på matsvinnet 

Målsättningen är att samla in minst 15 ton äpplen i höst som Rscued sedan mustar och säljer i Ica-butiken på den orten där de plockades. 

”Det är svårt att förutse hur mycket vi kommer att få in. Vi sätter 15-20 ton som en basnivå men det kan bli mycket mer”, säger Truls Christenson som vill att det ska bli ett område som växer till nästa år.

”Var det än finns en Ica-butik och en idrottsförening kan vi göra det här. Nu fokuserar vi på de 13 orterna som finns men vi tar emot intresseanmälningar till nästa år.”

Både användandet av en app och att samla in frukt från privatpersoner är nya områden för Rscued som hade ett hack i tillväxtkurvan i fjol. Efter att ha ökat omsättningen med nära 500 procent mellan 2017 och 2020, då bolaget slutade upp med 24 miljoner kronor, var det knappt någon tillväxt i fjol. Men i år har det börjat röra på sig igen och Rscued är på väg mot en omsättning på 35 Mkr.

”Efter en knackig start i januari och februari har vi haft ett fantastiskt halvår. Vi vet att vi kan vara lönsamma men vi satsar på att bygga en grund för fortsatt expansion med nya lokaler, maskiner och en ny fabrik. Fokus ligger fortsatt på Sverige men nästa år börjar vi planera för en utlandsexpansion”, säger Truls Christenson.

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev 

Följ oss på Twitter 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera