1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Investerargrupp uppmanar Ica, Volvo och Spotify att redovisa miljödata

I en årlig kampanj från CDP, vars plattform är världens största miljödatabas, uppmanas företag att redovisa miljödata till CDP. Svenska företag på listan är bland andra Volvokoncernen, Spotify och Ica Gruppen. Kampanjen får stöd av bland annat Alecta, Carnegie Fonder och Handelsbanken Fonder.

En grupp på 168 investerare uppmanar företag med stor miljöpåverkan att lämna ut uppgifter via CDP, den ideella plattformen för miljöredovisning. I gruppen investerare ingår svenska Alecta, Carnegie Fonder, East Capital Asset Management, Handelsbanken Fonder och Amundi.

Det handlar om CDP:s kampanj ”2021 Non-Disclosure Campaign”, som syftar till att öka miljötransparensen hos företag som antingen aldrig har lämnat information eller slutat lämna information via CDP. CDP:s plattform är världens största miljödatabas. I den redovisas hur företag och regeringar arbetar med miljöförändringar.

De 1 320 företag som nu pressas på att rapportera sina miljödata har ett globalt marknadsvärde på över 238 000 miljarder kronor och beräknas enligt CDP tillsammans släppa ut mer än 4 700 megaton koldioxidekvivalenter per år, vilket motsvarar mer än hela EU. 

I årets kampanj uppmanas företag med svensk bakgrund som AAK AB, Ica Gruppen, Volvo och Spotify att redovisa sina miljödata till CDP.

”Alecta är en av de grundande medlemmarna i den av FN sammankallade Net-Zero Asset Owners Alliance, vilket understryker vårt åtagande att sträva efter en koldioxidneutral investeringsportfölj till 2050. Att ha tillgång till transparent och robust klimatinformation är en förutsättning för att vi ska kunna följa våra framsteg på denna resa, och ett fokus i vårt engagemang med holdingbolag”, säger Carina Silberg, chef för bolagsstyrning och hållbarhet på Alecta.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Almi Green Invest – så ska näringslivet klara omställningen

Almi hör till de aktörer som föreslås få utökat uppdrag då näringslivet ska ställa om till hållbarhet. Den utredning som i dag lämnades över till regeringen vill se ett statligt grönt investeringsbolag, Almi Green Invest, och en grön Venture Debt-fond.

Finansmarknadsminister Max Elger och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson, båda S.
Finansmarknadsminister Max Elger och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson, båda S.
Foto:Lars Schröder/TT
Foto:Ali Lorestani/TT

På måndagen presenterade regeringens utredare sina förslag på hur staten bättre ska kunna stötta näringslivets gröna omställning. Flera idéer lades på bordet, och klart är att Almi får flera nya uppdrag, om utredarna får som de vill. 

Främst handlar det om att Almi ska få skapa ett statligt grönt investeringsbolag, Almi Green Invest, med en ram på 1,5 miljarder kronor. 

”De ska ha ett tydligt uppdrag att möjliggöra gröna investeringar hos företag. Det ska vara uthålligt, aktivt och en flexibel minoritetsägare”, sa Martin Janhäll, en av de tre utredarna. 

Utredarna vill också se en grön Venture Debt-fond under Almi Green Invest. 

”Också den på 1,5 miljarder”, säger Martin Janhäll. 

Han och hans båda kolleger vill därtill tillföra Saminvest 1 miljard kronor för att utveckla riskkapitalmarknadens uthållighet och göra det möjligt för AP-fonderna att investera i onoterade bolag. 

”Vi ser att AP-fonderna har en aptit att delta i detta.”

I utredningen finns också förslag om att ta bort exportkriteriet för Exportkreditnämndens gröna krediter samt göra det möjligt för EKN och Riksgälden att ställa ut kreditgarantier för följdinvesteringar och samhällsomvandling. 

Utöver de finansiella delarna slår utredarna fast att Sverige i dag behöver mer kompetens för den gröna omställningen, inte minst offentliga rådgivare. 

”Personer som förstår ny teknik och nya affärsmodeller och kan bedöma risker som är kopplade till investeringar”, säger Kersti Karltorp. 

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson och finansmarknadsminister Max Elger tog emot utredningen under en pressträff. 

De båda intygade att klimatomställningen är ett prioriterat område för den svenska regeringen, men att ”det finns ett enormt kapitalbehov”. 

Max Elger passade på att ge Sverigedemokraterna en känga efter, möjligen efter partiledare Jimmie Åkessons utspel i Sveriges Radio, där han bland annat säger att ”fler dör av kyla än av värme”. 

”Det är olyckligt att Sverigedemokraterna denna morgon sår tvivel om vi ska leva upp till Parisavtalet. Jag tror att ett sådant beteende skulle slå undan benen för hela den här omställningen”, sa ministern. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera