Annons

Investerare till angrepp mot Unilever – ”Godhetssignalerar”

Brittiska Fundsmith går till angrepp mot Unilever. Investmentbolaget, som är 15:e största ägare, känner sig ignorerad och anser att det finns ett för stort fokus på dygd och etik. Det rapporterar Reuters

Unilever äger bland annat varumärkena Ben & Jerry's, GB glass, Knorr, Axe och Dove.
Unilever äger bland annat varumärkena Ben & Jerry's, GB glass, Knorr, Axe och Dove.Foto:Luca Bruno/JANERIK HENRIKSSON / TT

Den brittiska fondförvaltaren Terry Smith, som också grundat Fundsmith, skriver i sitt årliga brev till investerare att Unilever sysslar med ”virtue signalling” i sin marknadsföring, ett begrepp som närmast kan översättas till godhetssignalering. 

Konsumentvarujätten äger bland annat glassmärket Ben & Jerry's, som ofta tar ställning i olika politiska frågor, samt hygienproduktbolaget Dove, som fokuserar på mångfald i sin reklam. Unilever skriver på sin hemsida att dess 400 varumärken, som även innehåller Knorr, GB Glass och Axe, ”vill göra bra saker för vår planet och vårt samhälle”. 

Terry Smith uppger att Unilever under många år ignorerat hans uppmaningar om att fokusera mer på att förbättra resultat och prestation. Detta trots att Fundsmith är bolagets 15:e största ägare. 

”Enligt våra erfarenheter brukar vi ignoreras medan en aktivist som varit ägare i färre antal månader än vad vi varit i år bjuds in till styrelsemöten”, skriver Terry Smith i brevet. 

Unilever har nyligen valt in Nelson Peltz, som medgrundat aktivistfonden Trian Fund Management, i styrelsen. 

”Jag vet inte hur länge Trian varit ägare innan herr Peltz bjöds in till att vara med i styrelsen eller hur stor andel de äger. Men jag skulle gissa att antalet månader de varit ägare understiger antalet år som vi varit det”, skriver Terry Smith.

Terry Smith slänger också en känga mot Unilevers fokus på etiskt driven marknadsföring och frågar sig varför varumärket Hellmanns majonnäs behöver definiera sitt syfte.

”Vi vet inte hur mycket Hellmanns hade växt utan sitt godhetsignalerande syfte”, skriver han och fortsätter:

”Kanske skulle Hellmans växa lika snabbt eller till och med snabbare utan sitt syfte.”

Unilever har ännu inte kommenterat utspelet.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera