1515

Inför årets stora rankning: ”Engagemanget är jättestort”

Det drar ihop sig till avgörande i Di:s och AH:s rankning Hållbara Bolag 2020. Fokus i år ligger på riskhantering och Covid-19. 

”Engagemanget är jättestort bland företagen, trots att många haft ett ansträngt läge på grund av pandemin”, säger Susanne Arvidsson. 

Susanne Arvidsson på förra årets Hållbara bolag-konferens.
Susanne Arvidsson på förra årets Hållbara bolag-konferens.Foto:Amanda Lindgren

Susanne Arvidsson är docent vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet och den som utvecklar och genomför rankningen i samarbete med Dagens industri och Aktuell hållbarhet.

Enligt henne är all data nu insamlad inför rankningen, och en första analys visar på ett stort intresse från näringslivet. Nära två av tre bolag har svarat på enkäten, vilket är på samma nivå som i fjol. 

”Det är väldigt positivt. Jag hade inte förväntat mig det med tanke på den ansträngda situation som många organisationer befinner sig i. Det visar att man prioriterar hållbarhet.”

Ett grundläggande motiv bakom rankningen är att pusha näringslivet till hållbarhetsarbete både internt på företagen och i den externa verksamheten.

”Vi vill att bolagen tar långa kliv framåt på den internationella arenan. Det stärker den egna konkurrenskraften och det stärker Sveriges konkurrenskraft”, säger Susanne Arvidsson. 

Den del av datainsamlingen som omfattar covid-19 kommer inte att utgöra en del då bolagen ska rankas. Informationen om hur bolagen agerar under pandemin ger dock en bra förståelse för hur de tagit sig an krisen. 

Coronan försatte näringslivet i en situation där företag plötsligt tvingades agera mer flexibelt än tidigare och reflektera över exempelvis resurseffektivitet. 

”Om man inte får sitt material eller om personalen blir sjuk, då gäller det att ha förmågan till snabb omställning. Bolagen har fått öva upp agilitet under pandemin. Förhoppningsvis har man nu tränat upp vissa färdigheter som också gynnar dem i omställningen till mer hållbara företag.”

Vad för gott kan komma ur pandemin, tror du?
”Coronan kan ge kraft till svenskt näringsliv att visa på entreprenöriell innovation. Pandemin har tvingat fram ökad flexibilitet som förhoppningsvis kan skapa nya möjligheter. På samma sätt vill att man förhåller sig till hållbarhetsfrågan. Att den inte blir en pålaga utan att man inser att den är grunden för företagens överlevnad framöver.”

Än så länge finns dock mer att önska av bolagen, inte minst på riskområdet och vad gäller scenarioanalyser: 

”Näringslivet är ännu bara i början av att ta till sig hur man bör arbeta med riskfrågan ur ett hållbarhetsperspektiv, det vet vi genom rankningen. Det är en löpande process och en stor utmaning. Men det kommer att efterfrågas i allt större utsträckning av den finansiella marknadens aktörer”, säger Susanne Arvidsson. 

Är det något som kan påskyndas till följd av pandemin?
”Ja, jag tror det. Bolagen får nu träna på att planera i stor osäkerhet, även i det korta perspektivet. De kan lära sig var fallgroparna finns någonstans i denna process.”

 


Innehåll från Nordic Climate GroupAnnons

Nordic Climate Group siktar mot en mer hållbar framtid: ”Fått med oss de starkaste relevanta bolagen i Sverige”

När samhället blivit allt mer medvetet och mån om hållbarhetsfrågan har efterfrågan på energieffektiva tekniska lösningar och kylinstallationer ökat. Ett resultat av detta är det nystartade Nordic Climate Group – som med 500 anställda och 32 företag samlat många av landets bästa kylföretag för att tillsammans utveckla och leverera ny hållbar teknik.

Under våren 2021 skapades Nordic Climate Group av lokala kylentreprenörer i hela landet. Gemensamt för alla involverade företag är deras ständiga strävan att arbeta så hållbart som möjligt inom kylinstallationer inklusive energieffektivisering och värmeåtervinning. Målgrupperna är primärt livsmedelsbutiker, industrin och fastigheter.

– Att presentera hållbara lösningar som en investering för kunden och samtidigt veta att de gör minimalt klimatavtryck är oslagbart, säger Robert Dahlman, vd på Dahlmans Kylteknik, ett av lokala företagen representerade i Nordic Climate Group. 

Under de senaste åren har en omställning från f-gaser som köldmedium till naturliga köldmedier haft stor betydelse. För kunderna innebär det att valet av leverantör är viktigt för att installationen ska vara framtidssäkrad. Inom Nordic Climate Group finns egen utbildningsverksamhet för att säkerställa att teknikerna har kunskapen om hållbara lösningar.  Att försöka hitta den absolut bästa lösningen för varje enskild kund är en riktig drivkraft i vardagen. För alla kunder funkar det inte att installera hållbara köldmedium precis just nu, men tekniken och kunskapen finns, så när möjligheten finns erbjuder vi  lösningar som tar hänsyn till klimatet. 

Robert Dahlman fortsätter med att berätta att de varje dag märker att de gör verklig skillnad. Att vara ett alternativ som gör gott för miljön är något som annars lätt tenderar att bli en klyscha, men i Nordic Climate Groups fall är det verklighet.

– Det är vardag för våra kyltekniker och vår organisation att jobba hållbart hela tiden. Det är inspirerande. Med vår nya teknik kan vi med en rimlig investering göra en stor positiv påverkan på klimatet.

Återanvänder koldioxid 

De företag som Nordic Climate Group attraherat och som ingår i gruppen är intresserade av utveckling och ny teknik. Bland annat är det bolag som jobbar med naturliga köldmedier, exempelvis ammoniak, koldioxid och propan, vars påverkan på planeten är lika med noll och där det inte är någon kemisk process inblandad. Det som faktiskt används i kylprodukterna är återanvänt koldioxid, förklarar Robert Dahlman.

Han berättar också att hållbarhet inte enbart i det stora hela är en fråga om klimatet.

– Det handlar även om hur vi jobbar med hållbarhet gentemot våra anställda i form av vidareutbildning, kompetensförsörjning och att göra hållbara affärer mot våra kunder, säger han och fortsätter:

– Vi vill vara proaktiva när det gäller hållbar kylteknik och använda oss av gröna köldmedel. De senaste åren har vi sett ett tydligt skifte i engagemang och efterfrågan inom hållbar utveckling. Vi är oerhört glada att våra medarbetare och kunder uppmärksammat att vi försöker bidra till att minska de klimatavtryck vi kan påverkan. 

Lockar yngre till branschen

Att hållbarheten är ett ämne som är rejält på tapeten visar sig inte minst i form av de yngre personer som Robert Dahlman menar söker sig till branschen. Ett mycket glädjande faktum, berättar han.

– Vi ser det även från vårt företag i Uddevalla. Vi får fler spontanansökningar från folk i lägre ålder, just för att det är så intresserade av att vi jobbar så hårt med vår vision. En förbättrad miljö är viktigt för den yngre generationen – avsevärt viktigare än vad vi någonsin skulle kunna tro.

– I dagens läge anses en kyltekniker i princip vara en miljöhjälte. Vi tar bort extremt mycket påverkan på vår växthuspåverkan.

Läs mer om Nordic Climate Group här

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nordic Climate Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?