Annons

Ikea vinner klimatpris – men bristerna är ännu stora

Ikea är det bolag som svenska konsumenter tycker är bäst på hållbarhet. Men trots att möbeljätten hyllas för sitt arbete ligger dess klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver.

Ikea har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig. Men trots det ligger möbeljättens klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver.
Ikea har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig. Men trots det ligger möbeljättens klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver.Foto:TT

Ikea placerar sig i topp då Sustainable Brand Index låtit 18.600 svenskar svara på vilket varumärke de tycker är mest hållbart 2019. Resultatet är föga överraskande då bolaget länge legat bra till i rankningen.

Topplaceringen kan inte heller sägas vara oförtjänt. Kamprads möbeljätte har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig.

Att bolaget har ambitiösa mål har lyfts fram i flera sammanhang. Nästa år ska alla engångsartiklar i plast vara borta och 2030 ska alla varor designas utifrån cirkulära principer. Samma år är förhoppningen att det totala klimatavtrycket ska ha minskat med i genomsnitt 70 procent per produkt. 

Ikeas vision – kort uttryckt – är att år 2030 kunna kalla sig ”klimatpositiva”.

Dock är målsättningen inte fullt så långtgående som kan tyckas vid en första anblick. 

Eftersom Ikea enligt sina egna prognoser ska växa sig tre gånger större än i dag blir det svårt att i stor skala rå på den egna klimatpåverkan. Då tillväxten lagts till kalkylerna uppgår bolagets totala minskning av utsläppen inte till mer än 15 procent jämfört med i dag.  

Det innebär att man har en bra bit kvar till vetenskapens krav på en halvering av utsläppen globalt till 2030.

”Vi tar nya marknader när fler människor går från fattigdom in i en bättre vardag. Vi vill vara en del i den lösningen som måste ske inom planetens gränser. Därför har vi satt upp det ambitiösa målet att bli klimatpositiva”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Ni vill bli klimatpositiva. Håller du med om att retoriken skaver när ert mål är att minska med 15 procent i absoluta tal?
”Vi har en potential att nå en ännu större sänkning. Vi vill vara med och bidra till riktlinjer för hur man kan ta hänsyn till skogs- och markanvändning inom den egna värdekedjan. Att kunna fånga och lagra kol är en bärande faktor när vi ska bli klimatpositiva.”

Men om världens alla företag bara minskade sina utsläpp med 15 procent och sedan räknade CO2-sänkor – då skulle vi inte klara klimatet.
”Hela samhället måste ta ansvar. Vi tar vårt genom att sänka utsläppen längs hela värdekedjan med 15 procent, men med en potential att nå ännu längre om vi får verktyg att validera jobb i värdekedjan med en effektivare skog- och markanvändning.”

Kruxet är att ni i så fall inte gör en större sänkning genom att ta bort utsläppen, utan med CO2-sänkor.
”Vetenskapen säger att vi också måste jobba med negativa utsläpp. Delar av den cirkulära ekonomin har inte heller vi tillgodoräknat oss i de här 15 procenten. Det är osäkert hur stor del av vår försäljning som kommer att gå in i det nya tjänstesamhället. Vi ser stora potentialer för oss att kunna sänka ännu mer i absoluta tal.”

Fotnot: Här kan du läsa hur Johan Falk som driver Exponential Climate Action Roadmap, knutet till Stockholm Resilience Centre, kommenterar Ikeas utsläppsmål. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NOWOAnnons

Malin väntar tillökning i familjen: "Jag sparar för att trygga deras framtid"

Att spara är ett sätt att trygga sina barns framtid. Under föräldraledigheten, då ekonomin oftast är lite ansträngd, finns det några smarta sätt att lyckas med sitt sparande.
Att spara är ett sätt att trygga sina barns framtid. Under föräldraledigheten, då ekonomin oftast är lite ansträngd, finns det några smarta sätt att lyckas med sitt sparande.

 Malin Eriksson går i väntans tider. Och bland alla nya tankar har hon också tagit tag i sitt långsiktiga sparande. 

– För mig är det viktigt att ha ett sparande som inte påverkar min vardag just nu, säger hon.

Så fungerar NOWO 

Malin Eriksson arbetar som marknadskoordinator i Stockholm. Tillsammans med sin sambo väntar hon också tvillingar. Livet kommer förstås att bli lite annorlunda, men hon har förberett sig så gott det går. Samtidigt är hon mån om att inte helt förändra och försaka det liv hon lever idag.

– Jag ska snart gå på föräldraledighet, och då kommer min ekonomi att förändras. Det är något jag tänker mycket på. Samtidigt är ett långsiktigt sparande väldigt viktigt för mig – just för att jag vill trygga mina barns och vår framtid, och ändå leva som jag gör idag. Jag älskar till exempel att resa, och det vill jag fortsätta att göra när jag blir äldre, berättar Malin Eriksson.

Sparar med NOWO

Hon har lagt sitt långsiktiga sparande hos NOWO. Att Malin valde just den svenska sparplattformen beror bland annat på att hon fortfarande vill kunna spara till pensionen, trots förändrade ekonomiska förutsättningar under föräldraledigheten.

– Det jag gillar med NOWO är att det är ett mikrosparande i vardagen, och att allting utgår från mina ekonomiska förutsättningar. Jag kommer ju fortfarande behöva handla saker som ger återbäring till mitt sparande, som kläder och hygienartiklar. 

Sparar genom att handla 

Malin sparar på en mängd olika sätt; dels genom alla sina inköp, i butik som online, dels med hjälp av ett så kallat dagspar där hon sätter av 20 kronor per dag. Dessutom har hon ett autospar kopplat till ett vanligt Mastercard där hon sätter av en fast procentsats av varje köp.

– Det sparandet anpassar sig efter hur mina vardagsinköp varierar. Just nu har jag valt 6 procent i autospar. Handlar jag lunch för 100 kronor sätter jag alltså av 6 kronor till sparandet på mitt fondkonto. Min sambo och jag kollar just nu hur vi ska få det att gå runt ekonomiskt, men för mig är det viktigt att fortsätta spara. 

– Man har olika sparmöjligheter under olika skeden i livet, och vad som helst kan hända. Men just under föräldraledighet tror jag många glömmer bort sitt sparande, och fokuserar istället på hur livet är här och nu. Det gäller inte minst för pensionen, som ligger långt fram i tiden. 

Hur långsiktigt tänker du?

– Jag har delat upp mitt sparande. Viktigast är att säkra min pension så att jag kan fortsätta resa och leva som idag. Där har jag ett långsiktigt mål. Sedan har jag ett kortare sparmål  inom en femårsperiod, så att familjen ska kunna ha frihet och göra roliga, spännande saker. 

– Dessutom väntar vi ju tvillingar, så vi kommer också att spara till ett större boende, säger Malin Eriksson. 

Ladda ner NOWO-appen och läs mer om olika sätt att spara:

Appstore

Google Play

Alla investeringar är förenade med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i en fond kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. För det fall Du önskar investera i fonden/någon av våra fonder finns information i form av Faktablad och Informationsbroschyr att tillgå på vår hemsida: www.tellusfonder.se.

 

Mer från NOWO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NOWO och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?