ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Ikea vinner klimatpris – men bristerna är ännu stora

  • Ikea har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig. Men trots det ligger möbeljättens klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver. Foto: TT

Ikea är det bolag som svenska konsumenter tycker är bäst på hållbarhet. Men trots att möbeljätten hyllas för sitt arbete ligger dess klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver.

Ikea placerar sig i topp då Sustainable Brand Index låtit 18.600 svenskar svara på vilket varumärke de tycker är mest hållbart 2019. Resultatet är föga överraskande då bolaget länge legat bra till i rankningen.

Topplaceringen kan inte heller sägas vara oförtjänt. Kamprads möbeljätte har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig.

Att bolaget har ambitiösa mål har lyfts fram i flera sammanhang. Nästa år ska alla engångsartiklar i plast vara borta och 2030 ska alla varor designas utifrån cirkulära principer. Samma år är förhoppningen att det totala klimatavtrycket ska ha minskat med i genomsnitt 70 procent per produkt. 

Ikeas vision – kort uttryckt – är att år 2030 kunna kalla sig ”klimatpositiva”.

Dock är målsättningen inte fullt så långtgående som kan tyckas vid en första anblick. 

Eftersom Ikea enligt sina egna prognoser ska växa sig tre gånger större än i dag blir det svårt att i stor skala rå på den egna klimatpåverkan. Då tillväxten lagts till kalkylerna uppgår bolagets totala minskning av utsläppen inte till mer än 15 procent jämfört med i dag.  

Det innebär att man har en bra bit kvar till vetenskapens krav på en halvering av utsläppen globalt till 2030.

”Vi tar nya marknader när fler människor går från fattigdom in i en bättre vardag. Vi vill vara en del i den lösningen som måste ske inom planetens gränser. Därför har vi satt upp det ambitiösa målet att bli klimatpositiva”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Ni vill bli klimatpositiva. Håller du med om att retoriken skaver när ert mål är att minska med 15 procent i absoluta tal?
”Vi har en potential att nå en ännu större sänkning. Vi vill vara med och bidra till riktlinjer för hur man kan ta hänsyn till skogs- och markanvändning inom den egna värdekedjan. Att kunna fånga och lagra kol är en bärande faktor när vi ska bli klimatpositiva.”

Men om världens alla företag bara minskade sina utsläpp med 15 procent och sedan räknade CO2-sänkor – då skulle vi inte klara klimatet.
”Hela samhället måste ta ansvar. Vi tar vårt genom att sänka utsläppen längs hela värdekedjan med 15 procent, men med en potential att nå ännu längre om vi får verktyg att validera jobb i värdekedjan med en effektivare skog- och markanvändning.”

Kruxet är att ni i så fall inte gör en större sänkning genom att ta bort utsläppen, utan med CO2-sänkor.
”Vetenskapen säger att vi också måste jobba med negativa utsläpp. Delar av den cirkulära ekonomin har inte heller vi tillgodoräknat oss i de här 15 procenten. Det är osäkert hur stor del av vår försäljning som kommer att gå in i det nya tjänstesamhället. Vi ser stora potentialer för oss att kunna sänka ännu mer i absoluta tal.”

Fotnot: Här kan du läsa hur Johan Falk som driver Exponential Climate Action Roadmap, knutet till Stockholm Resilience Centre, kommenterar Ikeas utsläppsmål. 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies