1515

Ikea vinner klimatpris – men bristerna är ännu stora

Ikea är det bolag som svenska konsumenter tycker är bäst på hållbarhet. Men trots att möbeljätten hyllas för sitt arbete ligger dess klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver.

Ikea har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig. Men trots det ligger möbeljättens klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver.
Ikea har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig. Men trots det ligger möbeljättens klimatmål en bra bit ifrån vad forskningen kräver.Foto:TT

Ikea placerar sig i topp då Sustainable Brand Index låtit 18.600 svenskar svara på vilket varumärke de tycker är mest hållbart 2019. Resultatet är föga överraskande då bolaget länge legat bra till i rankningen.

Topplaceringen kan inte heller sägas vara oförtjänt. Kamprads möbeljätte har länge profilerat sig mot hållbarhet, såväl social som miljömässig.

Att bolaget har ambitiösa mål har lyfts fram i flera sammanhang. Nästa år ska alla engångsartiklar i plast vara borta och 2030 ska alla varor designas utifrån cirkulära principer. Samma år är förhoppningen att det totala klimatavtrycket ska ha minskat med i genomsnitt 70 procent per produkt. 

Ikeas vision – kort uttryckt – är att år 2030 kunna kalla sig ”klimatpositiva”.

Dock är målsättningen inte fullt så långtgående som kan tyckas vid en första anblick. 

Eftersom Ikea enligt sina egna prognoser ska växa sig tre gånger större än i dag blir det svårt att i stor skala rå på den egna klimatpåverkan. Då tillväxten lagts till kalkylerna uppgår bolagets totala minskning av utsläppen inte till mer än 15 procent jämfört med i dag.  

Det innebär att man har en bra bit kvar till vetenskapens krav på en halvering av utsläppen globalt till 2030.

”Vi tar nya marknader när fler människor går från fattigdom in i en bättre vardag. Vi vill vara en del i den lösningen som måste ske inom planetens gränser. Därför har vi satt upp det ambitiösa målet att bli klimatpositiva”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Ni vill bli klimatpositiva. Håller du med om att retoriken skaver när ert mål är att minska med 15 procent i absoluta tal?
”Vi har en potential att nå en ännu större sänkning. Vi vill vara med och bidra till riktlinjer för hur man kan ta hänsyn till skogs- och markanvändning inom den egna värdekedjan. Att kunna fånga och lagra kol är en bärande faktor när vi ska bli klimatpositiva.”

Men om världens alla företag bara minskade sina utsläpp med 15 procent och sedan räknade CO2-sänkor – då skulle vi inte klara klimatet.
”Hela samhället måste ta ansvar. Vi tar vårt genom att sänka utsläppen längs hela värdekedjan med 15 procent, men med en potential att nå ännu längre om vi får verktyg att validera jobb i värdekedjan med en effektivare skog- och markanvändning.”

Kruxet är att ni i så fall inte gör en större sänkning genom att ta bort utsläppen, utan med CO2-sänkor.
”Vetenskapen säger att vi också måste jobba med negativa utsläpp. Delar av den cirkulära ekonomin har inte heller vi tillgodoräknat oss i de här 15 procenten. Det är osäkert hur stor del av vår försäljning som kommer att gå in i det nya tjänstesamhället. Vi ser stora potentialer för oss att kunna sänka ännu mer i absoluta tal.”

Fotnot: Här kan du läsa hur Johan Falk som driver Exponential Climate Action Roadmap, knutet till Stockholm Resilience Centre, kommenterar Ikeas utsläppsmål. 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?