Rapporten Sustainable Cotton Ranking 2020 granskar 77 företag som beräknas använda mer än 10.000 ton bomull årligen.
Möbeljätten Ikea rankades i fjol rankningen som bästa bolag, men petas i år ner till en andraplats. Tyska Adidas gör ett rejält ryck och kliver upp till första plats, även H&M HM B +2,01% Dagens utveckling rycker uppåt, från femte till tredjeplats.
H&M är också ett av storbolagen som åtagit sig att köpa in 100 procent av sin bomull från mer hållbara källor, redan till i slutet av 2020.
”Det är positivt att två stora svenska företag, Ikea och H&M, ligger i topp bland de tre bästa. Men med tanke på vilken stor miljöpåverkan bomull har, såväl när det kommer till vattenåtgång som användning av kemikalier, är det beklagligt att det utbud som faktiskt finns av mer hållbar bomull inte köps in av mode- och textilbranschen i större utsträckning”, säger Daniel Robertsson, chef för Samhälls- och Näringslivsutveckling på Världsnaturfonden i en kommentar.
Undersökningen visar att även om många stora varumärken går mot att använda allt mer hållbar bomull är det många som inte tar något ansvar över huvudtaget. Footlocker, Max Mara och Giorgio Armani får till exempel noll poäng i rankningen.
Rapporten visar också att 21 procent av den globala bomullsproduktionen nu är mer hållbar. Samtidigt är det dålig efterfrågan på bomull som är hållbart producerad.
”Efterfrågan måste öka om vi ska få en kraftfull förändring på marknaden. Vi uppmanar också alla företag som använder stora volymer att sätta målet att nå 100 procent hållbar bomull senast 2020”, kommenterar Daniel Robertsson.
Rapporten är framtagen av Världsnaturfonden, paraplyorganisationen Pesticide Action Network som arbetar mot miljögifter och Solidaridad som verkar för hållbar produktion.