1515

Ikea öppnar second hand-butik

I höst öppnar Ikea sin första second hand-butik. ”Att bli ett cirkulärt bolag är Ikeas största omställning någonsin”, säger bolagets svenska hållbarhetschef Jonas Carlehed.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef, IKEA Sverige och Sofia Bystedt, Centrumledare på Retuna.
Jonas Carlehed, hållbarhetschef, IKEA Sverige och Sofia Bystedt, Centrumledare på Retuna.Foto:Ikea/Henrik Mill, Ikea/Henrik Mill, Ikea/Henrik Mill

Ikea tar nästa steg i sin satsning på cirkulära affärsmodeller. Under hösten öppnar möbeljätten en second hand-butik på återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna.

Här ska begagnade möbler och heminredning från Ikea repareras och få ett nytt liv. 

”Att reparera och sälja vidare begagnade Ikea-möbler är helt nytt för oss. Vi har valt att begränsa utbudet i ett första skede till bland annat stolar, matbord och husgeråd. Även bokhyllor kommer att säljas”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Retuna i Eskilstuna har blivit ett centrum för återbruk. Gallerian ligger på den lokala återvinningsstationen, där man även samlar in de föremål som säljs. Två anställda från Ikea kommer att ta hand om de av Eskilstunaborna inlämnade Ikea-möblerna, bedöma dem och göra dem redo för försäljning. Utöver det kommer ett antal personer arbeta med att reparera och rengöra dem.

Läs mer: Succé för svenska återbruksgallerian i Eskilstuna 

Försöket pågår i sex månader och Jonas Carlehed hoppas att man ska kunna lära sig mycket om kundbeteende då det kommer till begagnathandel och att återanvända Ikeaprodukter.

Vilken typ av begagnade Ikea-produkter kommer ni sälja?

”Det är blandat från alla årtionden, men när Eskilstunaborna väljer att donera är det inte i första hand de Ikea-designklassiker som säljs dyrt på auktionssajter. Det kommer handla om produkter man inte längre har behov av eller plats för hemma”, säger Jonas Carlehed.

Jonas Carlehed, hållbarhetschef, Ikea Sverige och Sofia Bystedt, Centrumledare på Retuna.
Jonas Carlehed, hållbarhetschef, Ikea Sverige och Sofia Bystedt, Centrumledare på Retuna.Foto:Ikea/Henrik Mill

Redan 2017 aviserade Ikea att man år 2030 ska ha ställt om hela sin affär till cirkulär ekonomi. Målet innehåller fyra åtaganden: alla produkter ska designas för att kunna återbrukas eller återvinnas, man ska enbart använda förnybart eller återvunnet material i produktionen, Ikea ska stötta kunderna i att förlänga livet på sina produkter och dessutom att driva på utvecklingen inom den cirkularitet.

Ikea Sverige skalar samtidigt upp sitt test med att hyra ut möbler till företagskunder som påbörjades under 2019.

 


Innehåll från Phoenix ContactAnnons

Ett helelektriskt samhälle är vägen till en hållbar morgondag

Med ett kraftfullt fokus på hållbar omställning och automatiseringslösningar går energibranschen snabbt framåt, men på många håll saknas fortfarande verktyg för att balansera ekonomisk tillväxt med långsiktiga klimatstrategier. Globala automationsföretaget Phoenix Contact arbetar därför mot att möjliggöra en väl avvägd omställning, med syfte att öka svensk konkurrenskraft i västvärldens industriproduktion. 

– Genom att ta tillvara på tekniken som möjliggörare för effektivare och klimatsmartare verksamheter hjälper vi våra kunder att ta sig an den utmaning som en hållbar, digital framtid innebär, säger Stefan Nordenfors, vd för Phoenix Contact.

Under de senaste åren har företaget lagt väsentliga resurser på att utveckla och förädla avancerade automatiseringslösningar, vilka idag finns etablerade inom allt från basindustri och fastighetsbestånd, till infrastrukturanläggningar, intelligenta trafiksystem och elnät. Målet? Att skapa förutsättningar för visionen om ett helelektrisk samhälle. 

– Samhället har gjort enorma framsteg inom många segment, men när det gäller vårt beroende av fossila energikällor står vi fortfarande och stampar. Det är ett enormt klimatproblem, betonar Stefan Nordenfors.

Lever som de lär

Han får medhåll av Susanne Dahl, Business area manager IMA och Brand manager på Phoenix Contact. Susanne understryker att det är absolut nödvändigt för västvärlden att ställa om till smartare el för att uppnå FN:s klimatmål och klara morgondagen. 

– Med dagens teknik är detta fullt möjligt; vi lever i en värld där kostnadseffektiv, förnybar elektricitet finns tillgänglig i nästintill obegränsad omfattning; med automatiseringslösningar erbjuder den därtill nästan obegränsad potential. Ett helelektriskt samhälle är alltså redan en möjlig verklighet och vi kan stötta våra samarbetspartners på resan dit.

Samtidigt lever Phoenix Contact som de lär. Företaget gör omfattande investeringar i sin egen energieffektivisering, vilka bland många andra inkluderar att bygga egen förnybar energi till fastigheter och produktionsenheter och att ställa om hela fordonsflottan till laddbara fordon. Målsättningen är att vara CO2-neutral inom sin egen verksamhet 2021. 

– Detta är emellertid ingenting man klarar ensam, utan ska man nå resultat krävs att man arbetar tillsammans. Vi vill vara den självklara partnern i det arbetet, avslutar Susanne.

Läs mer om All Electric Society

 

Mer från Phoenix Contact

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Phoenix Contact och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?