Ikea: Klimatutsläpp ska minska med 80 procent

Klimatutsläppen i Ikeas produktion ska minska med 80 procent jämfört med 2016 – ett miljövänligare lim för trävaror är en av heminredningsföretagets vägar för att nå målet senast 2030.

Foto:Bertil Ericson / TT

Med det förnybara limmet för träbaserade varor, som ersätter fossilbaserat lim, ska Ikea uppnå en del av sitt klimatmål.

” Limmet är något som vi inte förstod har en så stor påverkan”, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef för Inter Ikea, till TT.

”Det är intressant när vi bryter ner våra klimatmål och ser hur olika områden påverkar”, internt talar vi om en klimatbudget.

Material och tillverkning står för mer än hälften av Ikeas klimatavtryck och inom dessa områden har möbelföretaget tagit fram ett åtgärdspaket för att minska utsläppen i egna fabriker och hos leverantörer.

”Vi har brutit ner våra globala mål om att minska utsläppen med 15 procent i absoluta tal till några områden, till exempel på produktionssidan”, säger Torbjörn Lööf, vd och koncernchef för Inter Ikea, franchisegivaren globalt som också äger Ikeakonceptet.

Hundra procent förnybar energi senast 2030 är Ikeas mål för alla produkter där det är möjligt. Att driva på en aktiv utfasning av kol- och oljebaserade bränslen hos textilleverantörer i Indien, Indonesien, Pakistan och Turkiet är ytterligare en åtgärd. Materialvalen beskriver hållbarhetschefen Lena Pripp-Kovac som en av de stora förflyttningarna för att nå målen.

”Här handlar det både om att satsa på förnyelsebart och återvunnet material, men också att fasa ut fossilbaserade material. Vi tittar också på elförsörjningen till själva produktionen”, säger hon.

Klimatavtrycken när produkterna används är också något som Ikea tittar närmare på för att redan från produktionsstadiet påverka utsläppen.

”Till exempel ljustillverkningen. Vi har fokuserat väldigt mycket på att energieffektivisera för ledlampor, men inte i första steget tänkt på att ljustillverkningen har en stor påverkan i både tillverkning och när kunderna använder dessa i hemmet”, säger Lena Pripp-Kovac och förklarar att ett nytt recept för ljusen är att vänta.

Genom samarbetet med leverantörer, som också har andra kunder, anser Ikea att bolagets klimatutsläpp minskar mer än vad som släpps ut i den egna produktionen. Av den totala volymen hos en del leverantörer går 25–30 procent till Ikea, enligt Torbjörn Lööf. Men han påpekar samtidigt att leverantörerna inte har en särskilt produktionsenhet för bara Ikea, utan att hela fabriken ändras när man ställer om energiförsörjning och sättet att hantera material och processer.

”Om vi kan hjälpa till att förflytta den totala förändringen på leverantörskedjan så hjälper vi till att göra större förflyttningar än enbart inom vårt eget klimatavtryck”, säger Lena Pripp-Kovac.

”Vi sätter därför mål som vi inte enbart kan lösa själva”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?