1515

Ikea designar om – allt ska bli cirkulärt

Bokhyllan Billy är inte längre bara slutprodukten som kunderna bär hem – utan också råvaran till framtida produkter när Ikea ställer om till cirkulär ekonomi. Möbeljätten ska nu designa om allt i sortimentet som inte går att återvinna.

Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac.
Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac.Foto:Jenny Leyman
Malin Nordin är ansvarig för cirkulär ekonomi på Inter Ikea.Foto:Pressbild Inter Ikea
I fjol släppte Ikea den begränsade kollektionen Musselblomma med bordsduk, kuddar och väska som alla var gjorda av plast som spanska fiskare plockat upp ur Medelhavet. Designen var också inspirerad av havsmiljö och kommunikationen runt produkten lyfte problemet med plaster i haven. Enligt Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac var det ett sätt att skapa intresse runt en fråga om plast i haven, men också en möjlighet att dra lärdomar för att förändra produkterna i ordinarie sortiment.Foto:Pressbild Ikea
Cirkulärt i centrum. Ikea ska gå igenom alla 10.000 produkter i sortimentet. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.
Cirkulärt i centrum. Ikea ska gå igenom alla 10.000 produkter i sortimentet. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.Foto:Mostphotos

Till år 2030 ska Ikea ha ställt om hela sin affär till cirkulär ekonomi.

I dag tillverkas 70 procent av allt möbeljätten säljer av antingen förnybar eller återvunnen råvara, beräknat på volymen material.

Främst används ny trä- och bomullsråvara som dock kan återvinnas i nästa steg, medan bara drygt tio procent av den totala produktionsvolymen utgörs av återvunnet material.

Fortfarande finns mycket kvar att göra för ökad användning av återvunnet material, framför inom metall, keramik, plast och glas.

För att nå målet om full cirkularitet räcker det dock inte med att siffran över förnyelsebart material i Ikeas produkter kommer upp i hundra procent. Om produkterna inte återvinns i slutändan är cirkeln inte sluten.

Då gäller det att se produkterna som framtida råvara och eliminera avfallet, skriver Ikea i sin hållbarhetsrapport.

”Det handlar om att förändra designen fullständigt på våra produkter. Men också om att titta på nya tjänster och servicedelar som gör det lättare att ta hand om produkten eller lämna den vidare till andra”, säger Lena Pripp Kovac, hållbarhetschef på Inter Ikea som äger Ikea-varumärket och ansvarar för all utveckling och tillverkning av sortimentet, genom egen produktion och genom underleverantörer.

Därför går Inter Ikea igenom alla 10.000 produkter i sortimentet, ett arbete som ska vara klart efter sommaren. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.

”Det är viktigt att det vi utvecklar har möjlighet att leva länge i samhället, genom att det finns möjlighet att laga produkterna. I slutändan är det också viktigt att produkten går att återvinna”, säger Malin Nordin, ansvarig för cirkulär ekonomi på Inter Ikea.

Det innebär att möblerna ska vara enkla att ta isär igen för att det ska gå lätt att återvinna olika material. Dessutom underlättas reparationer om enskilda delar kan bytas ut.

Inom ramen för det cirkulära arbetet undersöker Malin Nordin om Ikea i framtiden även skulle kunna köpa tillbaka produkter för att reparera dem och sälja på nytt.

Andra idéer är uthyrning av möbler, något som just nu testas i ett fåtal länder för företagskunder. En annan tänkbar målgrupp för hyrmöbler är studenter, som ofta bor kortare perioder och har begränsade resurser att köpa nytt.

För Ikeas del, som har ambitionen att expandera kraftigt i världen under kommande år, handlar omställningen dessutom om att växa utan att öka mängden nytt material för att möbeljättens totala klimatavtryck ändå ska minska.

Samtidigt får de hållbara lösningarna inte leda till ökade tillverkningskostnader. De cirkulära produkterna ska fortfarande passa Ikeas mantra om att nå ”de många människorna.”

”Det ska absolut inte bli en dyrare produkt. Det handlar egentligen bara om vilken förändring av produktionsteknik som helst, där det tar tid att investera i ny infrastruktur. Men dyra produkter för få människor är inte Ikeas roll”, säger Lena Pripp Kovac och skrattar.

En utmaning är att återvunnet material inte har samma positiva klang på alla marknader. Parallellt med det interna omställningsarbetet jobbar Ikea därför också med att öka kunskapen om hållbarhetsfrågor bland kunderna.

”Vi kan tänka att alla tycker återvunnet material är bra, men så är det inte. Acceptansen är inte så hög i vissa delar av världen, så vi måste också skapa mer medvetenhet. Det är en fråga om du vill ha det materialet i ditt hem.”

Ytterligare ett sätt att sprida kunskap är ett nytt samarbete med Ellen MacArthur Foundation, som tillsammans med Inter Ikea ska ta fram gemensamma definitioner och standarder för vad cirkulär ekonomi är.

”De är en ledande aktör i att driva på omställningen av samhället till cirkulär ekonomi och det förstärks i och med att vi kan visa på konkreta exempel och dilemman”, säger Malin Nordin.

Läs mer: Ikeas klimatavtryck minskar – trots tillväxt

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?