Till år 2030 ska Ikea ha ställt om hela sin affär till cirkulär ekonomi.
I dag tillverkas 70 procent av allt möbeljätten säljer av antingen förnybar eller återvunnen råvara, beräknat på volymen material.
Främst används ny trä- och bomullsråvara som dock kan återvinnas i nästa steg, medan bara drygt tio procent av den totala produktionsvolymen utgörs av återvunnet material.
Fortfarande finns mycket kvar att göra för ökad användning av återvunnet material, framför inom metall, keramik, plast och glas.
För att nå målet om full cirkularitet räcker det dock inte med att siffran över förnyelsebart material i Ikeas produkter kommer upp i hundra procent. Om produkterna inte återvinns i slutändan är cirkeln inte sluten.
Då gäller det att se produkterna som framtida råvara och eliminera avfallet, skriver Ikea i sin hållbarhetsrapport.
”Det handlar om att förändra designen fullständigt på våra produkter. Men också om att titta på nya tjänster och servicedelar som gör det lättare att ta hand om produkten eller lämna den vidare till andra”, säger Lena Pripp Kovac, hållbarhetschef på Inter Ikea som äger Ikea-varumärket och ansvarar för all utveckling och tillverkning av sortimentet, genom egen produktion och genom underleverantörer.
Därför går Inter Ikea igenom alla 10.000 produkter i sortimentet, ett arbete som ska vara klart efter sommaren. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.
”Det är viktigt att det vi utvecklar har möjlighet att leva länge i samhället, genom att det finns möjlighet att laga produkterna. I slutändan är det också viktigt att produkten går att återvinna”, säger Malin Nordin, ansvarig för cirkulär ekonomi på Inter Ikea.
Det innebär att möblerna ska vara enkla att ta isär igen för att det ska gå lätt att återvinna olika material. Dessutom underlättas reparationer om enskilda delar kan bytas ut.
Inom ramen för det cirkulära arbetet undersöker Malin Nordin om Ikea i framtiden även skulle kunna köpa tillbaka produkter för att reparera dem och sälja på nytt.
Andra idéer är uthyrning av möbler, något som just nu testas i ett fåtal länder för företagskunder. En annan tänkbar målgrupp för hyrmöbler är studenter, som ofta bor kortare perioder och har begränsade resurser att köpa nytt.
För Ikeas del, som har ambitionen att expandera kraftigt i världen under kommande år, handlar omställningen dessutom om att växa utan att öka mängden nytt material för att möbeljättens totala klimatavtryck ändå ska minska.
Samtidigt får de hållbara lösningarna inte leda till ökade tillverkningskostnader. De cirkulära produkterna ska fortfarande passa Ikeas mantra om att nå ”de många människorna.”
”Det ska absolut inte bli en dyrare produkt. Det handlar egentligen bara om vilken förändring av produktionsteknik som helst, där det tar tid att investera i ny infrastruktur. Men dyra produkter för få människor är inte Ikeas roll”, säger Lena Pripp Kovac och skrattar.
En utmaning är att återvunnet material inte har samma positiva klang på alla marknader. Parallellt med det interna omställningsarbetet jobbar Ikea därför också med att öka kunskapen om hållbarhetsfrågor bland kunderna.
”Vi kan tänka att alla tycker återvunnet material är bra, men så är det inte. Acceptansen är inte så hög i vissa delar av världen, så vi måste också skapa mer medvetenhet. Det är en fråga om du vill ha det materialet i ditt hem.”
Ytterligare ett sätt att sprida kunskap är ett nytt samarbete med Ellen MacArthur Foundation, som tillsammans med Inter Ikea ska ta fram gemensamma definitioner och standarder för vad cirkulär ekonomi är.
”De är en ledande aktör i att driva på omställningen av samhället till cirkulär ekonomi och det förstärks i och med att vi kan visa på konkreta exempel och dilemman”, säger Malin Nordin.