1515
Annons

Ikea designar om – allt ska bli cirkulärt

Bokhyllan Billy är inte längre bara slutprodukten som kunderna bär hem – utan också råvaran till framtida produkter när Ikea ställer om till cirkulär ekonomi. Möbeljätten ska nu designa om allt i sortimentet som inte går att återvinna.

Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac.
Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac.Foto:Jenny Leyman
Malin Nordin är ansvarig för cirkulär ekonomi på Inter Ikea.Foto:Pressbild Inter Ikea
I fjol släppte Ikea den begränsade kollektionen Musselblomma med bordsduk, kuddar och väska som alla var gjorda av plast som spanska fiskare plockat upp ur Medelhavet. Designen var också inspirerad av havsmiljö och kommunikationen runt produkten lyfte problemet med plaster i haven. Enligt Inter Ikeas hållbarhetschef Lena Pripp Kovac var det ett sätt att skapa intresse runt en fråga om plast i haven, men också en möjlighet att dra lärdomar för att förändra produkterna i ordinarie sortiment.Foto:Pressbild Ikea
Cirkulärt i centrum. Ikea ska gå igenom alla 10.000 produkter i sortimentet. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.
Cirkulärt i centrum. Ikea ska gå igenom alla 10.000 produkter i sortimentet. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.Foto:Mostphotos

Till år 2030 ska Ikea ha ställt om hela sin affär till cirkulär ekonomi.

I dag tillverkas 70 procent av allt möbeljätten säljer av antingen förnybar eller återvunnen råvara, beräknat på volymen material.

Främst används ny trä- och bomullsråvara som dock kan återvinnas i nästa steg, medan bara drygt tio procent av den totala produktionsvolymen utgörs av återvunnet material.

Fortfarande finns mycket kvar att göra för ökad användning av återvunnet material, framför inom metall, keramik, plast och glas.

För att nå målet om full cirkularitet räcker det dock inte med att siffran över förnyelsebart material i Ikeas produkter kommer upp i hundra procent. Om produkterna inte återvinns i slutändan är cirkeln inte sluten.

Då gäller det att se produkterna som framtida råvara och eliminera avfallet, skriver Ikea i sin hållbarhetsrapport.

”Det handlar om att förändra designen fullständigt på våra produkter. Men också om att titta på nya tjänster och servicedelar som gör det lättare att ta hand om produkten eller lämna den vidare till andra”, säger Lena Pripp Kovac, hållbarhetschef på Inter Ikea som äger Ikea-varumärket och ansvarar för all utveckling och tillverkning av sortimentet, genom egen produktion och genom underleverantörer.

Därför går Inter Ikea igenom alla 10.000 produkter i sortimentet, ett arbete som ska vara klart efter sommaren. Saker som förhindrar den cirkulära omställningen ska designas om.

”Det är viktigt att det vi utvecklar har möjlighet att leva länge i samhället, genom att det finns möjlighet att laga produkterna. I slutändan är det också viktigt att produkten går att återvinna”, säger Malin Nordin, ansvarig för cirkulär ekonomi på Inter Ikea.

Det innebär att möblerna ska vara enkla att ta isär igen för att det ska gå lätt att återvinna olika material. Dessutom underlättas reparationer om enskilda delar kan bytas ut.

Inom ramen för det cirkulära arbetet undersöker Malin Nordin om Ikea i framtiden även skulle kunna köpa tillbaka produkter för att reparera dem och sälja på nytt.

Andra idéer är uthyrning av möbler, något som just nu testas i ett fåtal länder för företagskunder. En annan tänkbar målgrupp för hyrmöbler är studenter, som ofta bor kortare perioder och har begränsade resurser att köpa nytt.

För Ikeas del, som har ambitionen att expandera kraftigt i världen under kommande år, handlar omställningen dessutom om att växa utan att öka mängden nytt material för att möbeljättens totala klimatavtryck ändå ska minska.

Samtidigt får de hållbara lösningarna inte leda till ökade tillverkningskostnader. De cirkulära produkterna ska fortfarande passa Ikeas mantra om att nå ”de många människorna.”

”Det ska absolut inte bli en dyrare produkt. Det handlar egentligen bara om vilken förändring av produktionsteknik som helst, där det tar tid att investera i ny infrastruktur. Men dyra produkter för få människor är inte Ikeas roll”, säger Lena Pripp Kovac och skrattar.

En utmaning är att återvunnet material inte har samma positiva klang på alla marknader. Parallellt med det interna omställningsarbetet jobbar Ikea därför också med att öka kunskapen om hållbarhetsfrågor bland kunderna.

”Vi kan tänka att alla tycker återvunnet material är bra, men så är det inte. Acceptansen är inte så hög i vissa delar av världen, så vi måste också skapa mer medvetenhet. Det är en fråga om du vill ha det materialet i ditt hem.”

Ytterligare ett sätt att sprida kunskap är ett nytt samarbete med Ellen MacArthur Foundation, som tillsammans med Inter Ikea ska ta fram gemensamma definitioner och standarder för vad cirkulär ekonomi är.

”De är en ledande aktör i att driva på omställningen av samhället till cirkulär ekonomi och det förstärks i och med att vi kan visa på konkreta exempel och dilemman”, säger Malin Nordin.

Läs mer: Ikeas klimatavtryck minskar – trots tillväxt

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

Vattenfall bygger ny vindkraft i Tyskland

Svenska Vattenfall får snurra igång tyskt havsbaserat vindkraftsprojekt. Projektet väntas ge fossilfri el till över en miljon tyska hushåll, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Foto:Vattenfall/Ties van der Horst

Den havsbaserade vindkraftsparken ska byggas 85 kilometer utanför ön Borkum på den tyska Nordsjökusten. År 2027 väntas den anslutas till det tyska elnätet och parken kommer då att ha en effekt om 908 MW årligen. Det motsvarar elkonsumtionen för över en miljon tyska hushåll.

Energijätten förvärvade det havsbaserade vindkraftsprojektet redan 2016, men nya upphandlingssystem gjorde att projektet auktionerades på nytt. Vattenfall använde sig då av företrädesrätten och behåller nu ansvaret för att utveckla parken.

”Vi är mycket glada över att ha fått kontraktet för detta projekt. Den snabba utbyggnaden av förnybar energi är nyckeln till att permanent minska Tysklands beroende av fossila bränslen”, säger Catrin Jung, chef för havsbaserad vindkraft på Vattenfall.

Vattenfall har sedan innan de tyska vindkraftsparkerna ”Dantysk” och ”Sandbank”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera