Annons

I Gävle blir sågspån till olja – ”Först i världen”

Nu startar bygget av anläggningen i Gävle som ska göra sågspån till 25.000 ton olja. Under nästa år ska den första transporten gå till Preems raffinaderi i Lysekil där oljan ska bli biodrivmedel.

Efter flera års förberedelser har Pyrocell, samägt av drivmedelseföretaget Preem och träindustrikoncernen Setra, satt spaden i marken. På Setras sågverk Kastet i Gävle bygger Pyrocell en anläggning som gör sågspån från tall till pyrolysolja, vilken i sin tur förädlas vidare i Preems raffinaderi i Lysekil till fossilfri bensin och diesel.

Pyrocell har köpt anläggningen från holländska BTG-BTL och modifierat tekniken.

”Vad vi vet är det första gången i världen man integrerar tekniken med ett sågverk för processen till färdig pyrolysolja”, säger Pyrocells ordförande Pontus Friberg om anläggningen som kommer sysselsätta cirka tio personer. 

”Det här är inget pilotprojekt, det är en fullskalig kommersiell satsning”, understryker han.

Enligt uppgifter till Di rör det sig om en investering på cirka 500 miljoner kronor, en siffra som Pyrocells ordförande av konkurrensskäl inte vill kommentera. Han nöjer sig med att konstatera att det handlar om ”flera hundra miljoner”. Klart är att regeringens satsning Klimatklivet stöttar projektet med 117 miljoner.

Anläggningen i Gävle ska vara drift under fjärde kvartalet 2021. Den årliga produktionen är beräknad till 25.000 ton pyrolysolja, vilken raffinaderiet i Lysekil kan förädla till cirka 17.000 ton fossilfri bensin diesel och bensin.

Det handlar dock bokstavligen om en droppe i det svenska bensinhavet. 2018 såldes cirka 9,5 miljoner ton drivmedel i Sverige, varav cirka 1,9 miljoner motsvarades av biodrivmedel, enligt Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

Pyrocells fokus ligger nu på att driftsätta anläggningen på Setras sågverk. Därefter kan det bli flera anläggningar framöver i Sverige.

”Det finns goda förutsättningar för en expansion. Setra har sågspån, teknologin finns och Preem har ett raffinaderi i Lysekil som kan hantera en grön insatsråvara”, säger Pontus Friberg.

Han vill inte avslöja några prisnivåer eller om kalkylerna påverkas av att oljepriset kollapsat.

”Vi har avtal med Setra om sågspånspriser, och vi har avtal med Preem om pyrolysoljan, men detaljerna är inget vi informerar marknaden om”, säger Pontus Friberg.

Setra ägs av Sveaskog och Mellanskog, Preem ägs i sin tur av Mohammed al-Amoudi. 

Innehåll från GotlandsbolagetAnnons

Nya satsningen som skapar fossilfria resor till Gotland – utan att tumma på restiden

Gotlandstrafiken är gotlänningarnas landsväg till fastlandet och en förutsättning för att fler besökare ska kunna uppleva ön. Nu planerar Gotlandsbolaget stora investeringar för att färjetrafiken ska bli fossilfri. Med innovativ teknik och nya drivmedelslösningar är målet att minska CO2-utsläppen med 70 procent senast 2030. 

– Vår nollvision, Destination Zero, är vår viktigaste resa hittills, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Den globala sjöfarten står i dag för nästan tre procent av de mänskligt orsakade utsläppen. Mot bakgrund till det har Gotlandsbolaget, ägarbolaget bakom Destination Gotland, satt upp målsättningar för att minska koncernens klimatavtryck. 

• 2030 ska CO2-utsläppen minskats med 70 procent. 

• 2045 ska Gotlandsbolagets färjetrafik vara klimatneutral. 

Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, om målsättningen:

– Vi tycker att det ska kosta att göra utsläpp och ser positivt på att sjöfarten blir en del av utsläppshandelssystemet, ETS. Just nu är målet för oss att minska våra egna utsläpp för att i förlängningen också bidra till hela sjötrafikens minskade klimatavtryck.

För att ställa om, och möta kundernas krav om mer hållbara resor, har Gotlandsbolaget utvecklat Horizon-serien. Med fartygen Gotland Horizon och Gotland Hydrocat, som kan vara i trafik redan 2030, visar man att det går att minska klimatavtrycken med till exempel fossilfri vätgas som bränsle. Den stora utmaningen är att fram till 2030 få tillgång till storskalig vätgasproduktion i närområdet.

– Horizon-serien bygger på en flexibel turbinlösning där fossilfri vätgas är det primära alternativet. Men tekniken går också att använda med andra fossilfria flytande eller gasformiga bränslen, säger Håkan Johansson. 

Lanseringen av Gotland Horizon förra året följdes under 2022 upp med ett fartygskoncept för världens första storskaliga vätgasdrivna katamaran: Gotland Hydrocat. Den gör det möjligt att trafikera sträckan Gotland-fastlandet på under tre timmar – samtidigt som utsläppen minskar markant.

– Överfartstiden är extremt viktig för gotlänningarna. För 20 år sedan halverade vi restiden från nästan sex timmar till tre timmar. Resultatet blev att resandet på kort tid fördubblades. Det visar att restiden är helt avgörande för att kunna bo, leva och verka på Gotland. Det är fantastiskt att det snart kommer kunna gå att resa ännu snabbare än idag, säger Håkan Johansson. 

Om Horizon-serien

• Horizon-serien är ett utvecklat koncept med snabbgående passagerar- och fraktfartyg med syfte att minska CO2-utsläppen med 70 procent till 2030. 

• Gotland Horizon, med en hastighet på 28 knop, var det första fartygskonceptet i serien. Under 2022 lanserades även Gotland Hydrocat som med en hastighet på 35 knop kan trafikera sträckan Visby-Nynäshamn på 2 timmar och 50 minuter.

• Båda fartygen är designade för att drivas med gasturbiner som är anpassade för flera typer av fossila bränslen, så kallad multi-fuel. Förutom vätgas kan även bränslen som metanol, e-metanol eller biogas användas.  

Här kan du läsa om Horizon-serien och Gotlandsbolagets nollvision. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gotlandsbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera