1515

I Gävle blir sågspån till olja – ”Först i världen”

Nu startar bygget av anläggningen i Gävle som ska göra sågspån till 25.000 ton olja. Under nästa år ska den första transporten gå till Preems raffinaderi i Lysekil där oljan ska bli biodrivmedel.

Efter flera års förberedelser har Pyrocell, samägt av drivmedelseföretaget Preem och träindustrikoncernen Setra, satt spaden i marken. På Setras sågverk Kastet i Gävle bygger Pyrocell en anläggning som gör sågspån från tall till pyrolysolja, vilken i sin tur förädlas vidare i Preems raffinaderi i Lysekil till fossilfri bensin och diesel.

Pyrocell har köpt anläggningen från holländska BTG-BTL och modifierat tekniken.

”Vad vi vet är det första gången i världen man integrerar tekniken med ett sågverk för processen till färdig pyrolysolja”, säger Pyrocells ordförande Pontus Friberg om anläggningen som kommer sysselsätta cirka tio personer. 

”Det här är inget pilotprojekt, det är en fullskalig kommersiell satsning”, understryker han.

Enligt uppgifter till Di rör det sig om en investering på cirka 500 miljoner kronor, en siffra som Pyrocells ordförande av konkurrensskäl inte vill kommentera. Han nöjer sig med att konstatera att det handlar om ”flera hundra miljoner”. Klart är att regeringens satsning Klimatklivet stöttar projektet med 117 miljoner.

Anläggningen i Gävle ska vara drift under fjärde kvartalet 2021. Den årliga produktionen är beräknad till 25.000 ton pyrolysolja, vilken raffinaderiet i Lysekil kan förädla till cirka 17.000 ton fossilfri bensin diesel och bensin.

Det handlar dock bokstavligen om en droppe i det svenska bensinhavet. 2018 såldes cirka 9,5 miljoner ton drivmedel i Sverige, varav cirka 1,9 miljoner motsvarades av biodrivmedel, enligt Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

Pyrocells fokus ligger nu på att driftsätta anläggningen på Setras sågverk. Därefter kan det bli flera anläggningar framöver i Sverige.

”Det finns goda förutsättningar för en expansion. Setra har sågspån, teknologin finns och Preem har ett raffinaderi i Lysekil som kan hantera en grön insatsråvara”, säger Pontus Friberg.

Han vill inte avslöja några prisnivåer eller om kalkylerna påverkas av att oljepriset kollapsat.

”Vi har avtal med Setra om sågspånspriser, och vi har avtal med Preem om pyrolysoljan, men detaljerna är inget vi informerar marknaden om”, säger Pontus Friberg.

Setra ägs av Sveaskog och Mellanskog, Preem ägs i sin tur av Mohammed al-Amoudi. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?