1515

Hyllas för sitt klimatarbete – men har noll koll på sina utsläpp

Västra Götalands satsning lovar en fossiloberoende region år 2030. Samtidigt fattas beslut som ökar utsläppen, och många av de anslutna företagen mäter inte ens sina egna utsläpp, enligt en granskning gjord vid Handelshögskolan.

Bild:Mostphotos

Stämningen var på topp för tre år sedan då Västra Götalandsregionen lanserade ”Klimat 2030”, en plattform för omställningen till ett klimatsmart samhälle där målet är fossiloberoende till år 2030. 

Sally Mattsson, som läst företagsekonomi med inriktning mot hållbart företagande på Handelshögskolan i Göteborg, var på plats och hon minns bilden som sattes: Västra Götaland är en föregångare i Sverige, Sverige är en föregångare i EU, EU en föregångare i världen. 

”Vi tyckte att det var superspännande och bestämde oss för att i vårt examensarbete titta på hur man genomförde det här arbetet”, berättar hon för Di. 

Tillsammans med uppsatspartnern Felicia Frykman började hon undersöka vad de deltagande företagen gjorde i praktiken. Ganska snart blev de besvikna. 

Sally Mattsson.
Sally Mattsson.

Av de 97 företag som anslutit sig till Klimat 2030 svarade 49 procent på en enkät från studenterna. Av dessa bolag uppgav hela 20 stycken, 42 procent, att de inte mätte sina utsläpp av växthusgaser. 

”Det här är företag som kallas föregångare eftersom de anslutit sig till plattformen. Men man ställer inga som helst krav på dem”, säger Sally Mattsson. 

Hon är kritisk till att bolagen genom regionens initiativ får tillgång till varumärket Klimat 2030 och dessutom lyfts fram som föregångare på plattformens hemsida, utan krav på minskade utsläpp.

”Politikerna kallar det för kraftsamling. Då har 97 företag av de 194.000 som finns i regionen skrivit under. Flera av de största utsläpparna är inte med. Och av de som är med vet många inte ens hur stora utsläpp de har.”

Sally Mattsson är också kritisk till att regionen 2018 antog en ny transportinfrastrukturplan som ser ut att leda till ökade utsläpp, något bland andra Naturvårdsverket kritiserat. 

”Näst efter industrin har Västra Götaland störst utsläpp från transportsektorn. Trots det väljer politikerna att genomföra en politik som för oss i motsatt riktning från de mål som de själva satt upp.”

Sally Mattsson förstår argumenten från de politiker och tjänstemän som framhåller att plattformar som Klimat 2030 kan bidra till att skapa nätverk och engagemang för frågorna. 

Men det blir problem, menar hon, när man som medborgare får uppfattningen att regionen är progressiv och företagen ligger i framkant – trots att det uppenbart inte stämmer.

”I själva verket minskar utsläppen i regionen knappt alls, när de skulle behöva gå ned med 12–15 procent per år för att uppfylla Klimat 2030. Ska vi nå målet om en fossiloberoende region behövs det en radikalt förändrad politik, både regionalt och nationellt.”

Svante Sjöstedt, processledare för Klimat 2030, säger att han tycker att det är bra att studenterna lyfter dilemmat och ”pekar på de vackra målen men den mindre vackra verkligheten”. 

”Det är en global utmaning. Regionen har ett ambitiöst klimatmål men ser ut att få svårt att nå det. Det är ett dilemma generellt i Sverige. Vi har inga sanktionsmöjligheter. Vi kan bara vädja, mana, uppmuntra och försöka driva på.”

När det gäller länstransportplanen är regionen och länsstyrelsen inte överens, vilket syns i länsstyrelsens yttranden. Ett annat dilemma för regionen är en eventuell utbyggnad av Preem, ett bolag som för övrigt anslutit sig till Klimat 2030.

”Om Preem får tillstånd för sin utbyggda verksamhet, då kan vi inte nå vårt klimatmål. De kommer att få tillstånd att släppa ut mer än hela målet.”

Mycket av det arbete som måste till sker på lokal och regional nivå, konstaterar Svante Sjöstedt. Men många avgörande beslut fattas nationellt. 

”Vi kanske behöver bli bättre på att flagga för att det inte går bra”, säger han. 

Di har sökt Johnny Magnusson, ordförande i regionfullmäktige (M), för en kommentar. 

 

 


Innehåll från KINTO MobilityAnnons

Biltjänsten du anpassar efter ditt behov – just nu

Flexiblare arbetsliv och flexiblare näringsliv ställer högre krav på flexiblare mobilitet. Det förändrade arbetsliv som många nu upplever i kombination med en fördjupad syn på näringslivets miljö- och klimatpåverkan ger helt nya möjligheter för företagens transportbehov. Varför låsa fast dig genom att köpa eller leasa bil när du kan logga in på en helt ny mobilitetstjänst?

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility 

Inget företag kan i dag bortse från miljö- och klimatfrågorna. Det som för tio år sedan var en krydda i kommunikationen utåt, har i dag blivit en av de tyngre värdegrunderna för näringslivet. Och synen på mobilitet är inget undantag. 

När företag i storstadsregionerna skickar ut sina anställda på kundbesök har de tidigare ofta valt mellan att låta medarbetarna ta sin egen bil, använda företagets bilpool eller få tillgång till en leasad tjänstebil.

Men pandemin har satt fart på hemarbetartrenden och allt fler som bor i storstadsregionerna väljer bort att äga en privat bil om de inte behöver pendla till jobbet varje dag. Att betala leasing för en tjänstebil som används mer sällan upplevs av många varken som miljösmart eller ekonomiskt. Och en egen bilpool kräver både mycket kapital och administration.

Full flexibilitet 

Det är därför allt fler företag vänder blickarna mot Toyotas nya mobilitetskloka satsning KINTO. Med KINTO kan företag välja bil efter behov. 

En timme? En dag? En månad? Räcker det med en nätt Yaris elhybrid eller behöver du en transportbil som Proace? KINTO erbjuder dig full flexibilitet för såväl tid som storlek.

I dagsläget finns två lösningar: 

*KINTO Share är en bilpoolslösning där de anställda får tillgång till både bil och parkering. Man kan boka digitalt och väljer sedan en KINTO-plats nära bostaden, på jobbet eller under resan. Om en anställd på ett företag i Malmö ska åka till Stockholm på kundbesök, kan denne först ta tåget och sedan byta till en bil som väntar vid stationen. Det frigör tid till att kunna arbeta på tåget i stället för att behöva tillbringa flera timmar bakom ratten.

*KINTO Flex är en abonnemangslösning för företag som behöver bil i längre perioder. Företaget kan då abonnera på en bil från 30 dagar och uppåt, så länge som den behövs, till ett fast pris. Flex-abonnemanget kan liknas vid företagsleasing, fast utan oväntade tilläggskostnader, samt att bolaget slipper binda upp kapital och vara fast i långa avtal. Dessutom slipper företaget långa väntetider, då bilen med detta upplägg levereras till företaget på endast fyra dagar. Fordonsskatt, försäkring, service och andra kringkostnader är inkluderade i det fasta månadspriset. 

Mindre miljöpåverkan och lägre kostnader

Båda lösningarna innebär att företaget får stora möjligheter att anpassa sig efter hur transportbehovet ser ut för stunden. Om man plötsligt behöver fler bilar, så är det bara att boka fler. Tillkommer det personer som ska åka med går det bra att välja en större bil. Om exempelvis en maskin ska installeras hos en kund bokar man med fördel en Proace. 

Ytterligare en fördel med KINTO är att administrationen blir betydligt enklare. Inga körjournaler, inget krångel. Och behovet av att hyra parkeringsplats försvinner.

Genom att vara många som delar på KINTO:s bilar, som är el- eller laddhybrider, blir både företagets miljöpåverkan mindre och kostnaderna lägre. 

Flexibel, bekymmersfri och tillgänglig mobilitet för alla? Läs mer om KINTO Mobility 

 

 

Mer från KINTO Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KINTO Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?