Annons

Hyllade av Al Gore – snabbväxaren säljer tonvis med överbliven mat

Karl Andersson är vd för ett startupbolag med globala ambitioner som kan räkna in både Ikea och Axel Johnsson bland investerarna. Men mest stolt är han över att sälja tacoskal som passerat bäst före-datum.

Karl Andersson är vd för Matsmart, som han var med och grundade 2013. Hamida Kassar är plockare på bolagets lager i Katrineholm.
Karl Andersson är vd för Matsmart, som han var med och grundade 2013. Hamida Kassar är plockare på bolagets lager i Katrineholm.Foto:Jack Mikrut

”När man läser om bolag som vårt tror man att det är så jäkla härligt, men i själva verket är det sjukt mycket som hela tiden brinner. Trots att vi varken drabbats av några stora bakslag eller skandaler är växtvärken konstant.”

Det snurrar fort för Karl Andersson, vd för snabbväxaren Matsmart, ett svenskt startupbolag inriktat på att minska matsvinn. Sedan starten 2013 har bolaget sålt 11.000 ton överbliven mat och på ägarlistan finns Ikea, Axel Johnson-gruppen och den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.

”Våra investerare ser ett värde i det vi gör från ett branschperspektiv, men också att vi hjälper till att lösa ett globalt problem”, säger Karl Andersson.

Hamida Kassar är en av Matsmarts runt 200 anställda.
Hamida Kassar är en av Matsmarts runt 200 anställda.Foto:Jack Mikrut

Matsmart är en e-handelssajt som jobbar med att sälja överproduktion, främst varor med kort eller passerat bäst före-datum och säsongsvaror som är ur säsong. När producenter och distributörer står med ett överlager julmust i maj, felmärkta konserver eller Paolo Robertos numera svårsålda pastasås, kliver Matsmart in.

Matsvinn är ett gigantiskt problem och enligt FN slängs en tredjedel av de livsmedel som produceras globalt. Matsmart vill hjälpa till att lösa problemet genom att skapa en marknadsplats för varor som producenterna i värsta fall kastat bort eller förstört.

”Vi tror att kommersiella krafter måste kopplas in för att lösa svinnproblemet”, säger Karl Andersson.

Coronapandemin har satt ytterligare fart på affärerna, inte bara eftersom e-handeln ökat utan också för att många handlare fått svårt att sälja sina varor. På lagret i Katrineholm väntar just nu, tillsammans med mycket annat, en stor bulk taxfree-produkter.

Idén bakom Matsmart kom från Karl Anderssons barndomsvän Erik Södergren, en Ica-handlare som i sin egen butik sett hur mycket mat som slängdes i onödan och hur okunniga kunderna var om matens hållbarhet.

”Mat håller betydligt längre än man tror, vilket vi själva insett under resans gång”, säger Karl Andersson och berättar att han till exempel låtit laboratorietesta en gammal chokladkaka för att se om den var farlig.

I Katrineholm packas lådorna med torrvaror och skickas ut i landet.
I Katrineholm packas lådorna med torrvaror och skickas ut i landet.Foto:Jack Mikrut

”De kunde inte säga någonting”, berättar han.

Efter att misslyckats med att sälja den gamla maten i sin egen butik ringde Erik Söderström upp Karl, som har en bakgrund som försäljningschef och egenföretagare. Han kopplade i sin tur in sin tidigare kollega Ulf Skagerström. 

Den stora tillgången på överblivna varor i kombination med att matförsäljning på nätet var på väg att slå igenom, med aktörer som Mat.se, gjorde att grundarna insåg att de var något stort på spåren.

”Vi hittade en kille som hjälpte oss att sjösätta en sajt, och för designen stod några av Uffes kompisar inom formgivning, i utbyte mot en platta bärs.”

”Vårt mål är att bli en strategisk partner för den globala livsmedelsindustrin. Det är att spänna bågen, jag vet”, säger vd Karl Andersson.
”Vårt mål är att bli en strategisk partner för den globala livsmedelsindustrin. Det är att spänna bågen, jag vet”, säger vd Karl Andersson.Foto:Jack Mikrut

Till en början gick det trögt, branschen var rädd för att deras varumärken skulle urvattnas om de syntes hos Matsmart. Men efter ett tag började leverantörerna mjukna och i dag har bolaget ramavtal med de största leverantörerna.

”Förut sågs de här varorna enbart som en svaghet. Och var det egentligen också, eftersom du i princip hade två val: att kasta eller bränna upp överskottet eller sälja jättebilligt och vattna ur varumärket på kuppen”, säger Karl Andersson.

Överskott är förstås fortfarande inte önskvärt, men att vara transparent med att det finns ineffektiviteter i systemet och att visa att det går att återcirkulera varorna i marknaden skadar inga varumärken, menar han. 

LÄS MER: De köper Paolo Robertos dumpade matvaror – säljer för halva priset

”Tvärtom är det en styrka att kunna vara transparent med hur man tar ansvar för sin produktion och sin affär”.

Bolaget har vuxit snabbt från starten 2013 i källaren på Eriks Ica-butik. 2017 slogs portarna upp i Finland, i fjol lanserades Matsmart i Danmark och denna månad i Tyskland. Omsättningen 2018 var knappt 280 miljoner kronor. Siffrorna för 2019 är ännu inte officiella men i år räknar bolaget med att omsätta en halv miljard.

”Använder man Ica Maxi som måttstock är det ungefär motsvarande en supermarket på vischan. Vi har definitivt en bit kvar.”

Men snarare än ökad omsättning siktar Matsmart på två andra mål. Nämligen att nå lönsamhet på den svenska marknaden, där de funnits längst, och att lyckas med sin Tysklandsexpansion.

”Bland matbutikerna på nätet har ingen kunnat visa lönsamhet, men vi är på väg att nå dit, i alla fall i Sverige och på månadsbasis. Vi är också den enda svenska spelaren som tagit steget utanför de skandinaviska marknaderna”, säger Karl Andersson.

Hade ni kunnat lansera er sajt för 15 år sedan?
”Nej, det tror jag inte. Då var inte medvetenheten om matsvinn där den är nu. Hade vi varit en 'billig matbutik på nätet' hade vi aldrig kommit så här långt. Vi bidrar med någonting annat eftersom kunder känner att de faktiskt gör något bra då de handlar hos oss.”

Var ser du Matsmart om 5 år? Om 10 år?
”Vårt mål är att bli en strategisk partner för den globala livsmedelsindustrin. Det är att spänna bågen, jag vet. Men jag vet att vi är en aktör som vi passar in på fler än en marknad, problemet vi tacklar är globalt.”

Siktar ni mot börsen?
”Det finns många olika vägar fram. Vi vill att Matsmart ska nå sin fulla potential, och vi vill fortsätta bygga det tillsammans med våra ägare. Från ett finansieringsperspektiv har vi starka och bra ägare redan nu, och intresset är stort även från andra aktörer”.

Ni visar på hög tillväxt, men hur mycket mer kan ni växa, det finns ju inte ett outsinligt förråd av mat att ”rädda”?
”Det kommer alltid finnas en tillgång på svårsålda produkter då kedjor byter varumärken, nya smaker ersätter gamla och så vidare. Det finns även mat tidigare i värdekedjan som slängs och som vi inte kommer åt i dag, hos de producerande bolagen. Problemet med svinn kommer alltid att finnas, men visst, ska vi tro på en värld utan matsvinn så måste vi också tro på en värld där vi inte behövs. 

Att glida in i rollen som världsförbättrare har dock inte alltid gått helt sömlöst för Karl Andersson. När Matsmart 2016, som helt nybakat bolag, bjöds in av miljöprofilen Al Gore till ett samtal i London om framtidens mat fick han en chock.

”Vi trodde först att det var ett bluffmejl, men det var på allvar. Jag fick sitta i ett rum med höjdare från hela världen från Nestlé, Unilever och Apple. Vid minglet kom Al Gore, en jättelik man, fram till mig och skakade hand och sade: Good to meet you Karl, I've heard great things about you.” 

”Det var ett galet ögonblick. Men Al Gore i all ära, det häftigaste är ändå de små segrarna som jag får uppleva varje dag tillsammans med de som jobbar med oss.”

 


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?