1515

Hon vill rensa upp i påsdjungeln: ”Vi står inför en katastrof om vi inte gör något”

Drygt 1 miljard små plastpåsar går åt till frukt och grönsaker varje år, bara i Sverige. Kan en nätpåse vara en del av lösningen? 

Det tror entreprenören Mia Ekblad, som på mindre än ett år redan slutit avtal med dagligvaruhandelns största aktörer.

När den nya EU-förordningen trädde i kraft den 1 juni 2017, som gör att butiker tvingas informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, såg Mia Ekblad chansen att marknadsföra sin nätpåse.
När den nya EU-förordningen trädde i kraft den 1 juni 2017, som gör att butiker tvingas informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, såg Mia Ekblad chansen att marknadsföra sin nätpåse.Foto:Patrik Olsson
När den nya EU-förordningen trädde i kraft den 1 juni 2017, som gör att butiker tvingas informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, såg Mia Ekblad chansen att marknadsföra sin nätpåse.
När den nya EU-förordningen trädde i kraft den 1 juni 2017, som gör att butiker tvingas informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, såg Mia Ekblad chansen att marknadsföra sin nätpåse.Foto:Patrik Olsson
När den nya EU-förordningen trädde i kraft den 1 juni 2017, som gör att butiker tvingas informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, såg Mia Ekblad chansen att marknadsföra sin nätpåse.Foto:Patrik Olsson
När den nya EU-förordningen trädde i kraft den 1 juni 2017, som gör att butiker tvingas informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, såg Mia Ekblad chansen att marknadsföra sin nätpåse.
När den nya EU-förordningen trädde i kraft den 1 juni 2017, som gör att butiker tvingas informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön, såg Mia Ekblad chansen att marknadsföra sin nätpåse.Foto:Patrik Olsson

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?