1515
Annons

Hon vill hjälpa företagen att resa grönt

Den svenska startupen Allihop Travel vill förändra konceptet affärsresa i grunden. Deras nylanserade tjänst låter företag boka tåg, bussar, e-scooters, e-taxi, carpooling och cyklar i hela Sverige – men varken flyg eller hyrbil.

Nancy Adrenberg är en av medgrundarna till Allihop, ett resebokningssystem för företag. Här göre sig varken flyg eller hyrbilar besvär.
Nancy Adrenberg är en av medgrundarna till Allihop, ett resebokningssystem för företag. Här göre sig varken flyg eller hyrbilar besvär.Foto:Allihop

Det är dags att spola Eurobonuskortet - i alla fall om Nancy Adrenberg, grundare av det nystartade resebolaget Allihop får bestämma.

Flyg, hyrbilar och taxi har länge dominerat branschen för affärsresor, men det vill hon ändra på, genom att göra det lättare för företag att hitta och boka alternativa tjänster.

”Att ta resebranschen till hjälp för att resa hållbart är som att be ett tobaksbolag att få hjälp med att sluta röka. Så uttryckte en av våra kunder det, och jag håller med”, säger Nancy Adrenberg. 

För Nancy Adrenberg, som tidigare jobbat med produktutveckling inom livsmedelsindustrin, blev FN:s klimatrapport en ögonöppnare. Redan 2019 lanserade hon Allihop som en internationell marknadsplats för tågresor. Nu tar hon konceptet vidare, tillsammans med tågexperten Bertrand Guillon, som tidigare haft flera tunga roller inom bland annat Eurostar som opererar höghastighetstågen mellan Frankrike och Storbritannien. 

Enligt Nancy Adrenberg är Allihop den första helt hållbara reseförmedlingen i sitt slag, som riktar sig till företag. Här samlas både långväga och kortväga färdmedel, med en sak gemensamt: att de är gröna.

”Vi samarbetar med de stora trafikoperatörerna för att hjälpa anställda på företag att enkelt få tillgång till tåg, bussar, e-scooters, e-taxi, carpooling och cyklar i hela Sverige och snart i Europa. I verktyget som Allihop tillhandahåller kan bolagens anställda på egen hand, via intranätet, boka sin egen gröna resa. Där kan de också se utsläpp från olika resesätt och rapportera koldioxidemissioner”, säger Adrenberg.

Allihop har jobbat med sitt affärsreseverktyg under snart två år, och nyligen har ett stort pilotprojekt avslutats och Nancy Adrenberg avslöjar flera bolag stått på kö i väntan på att använda sig av tjänsten. Hon vill dock inte avslöja vilka bolag det rör sig om, men ett av företagen har över 20.000 anställda.

Den största konkurrenten till Allihop är de traditionella resebolagen. Men eftersom Allihop varken bokar flyg eller hotell kan de faktiskt komplettera varandra. 

”Vi har fått förfrågningar om ett samarbete så att de kan erbjuda sina kunder vår tjänst också”, säger Nancy Adrenberg.

Allihop har fått en flygande start på det nya året. Inom loppet av några månader har bolaget nominerats till Startup of the year i Malmö och vunnit en Vinnova-utlysning för hållbar mobilitet och gått till final i Climate Smart Cities Challenge. 

Hittills har bolaget finansierats med medel från EU:s innovations-inkubator EIT Urban Mobility och Vinnova-bidrag. Bolaget var också det första som fick Almis gröna lån. Under våren avslutas också bolagets första investeringsrunda som siktar på att få in 1 miljon euro, cirka 10,5 miljoner kronor. Enligt Adrenberg är cirka två tredjedelar av peng redan säkrade. 

Nästa steg för Allihop är att expandera ut i Europa. Först ut är Danmark och Tyskland. Timingen kunde knappast vara bättre. 

”För vår del har det varit bra att utveckla under pandemin. Nu är restriktionerna borta och nu kan vi komma igång. Jag tror att folk under pandemin har omvärderat lite hur man arbetar, lever och reser. Så nu när man kommer tillbaka vet man att man inte kan fortsätta som innan och då letar man efter alternativa lösningar”, säger Nancy Adrenberg.

 


Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?