Hoppa till innehållet

Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet.Aktuell Hållbarhet

Hon är bästa hållbarhetschef

Anna Denell, på fastighetsbolaget Vasakronan, utsågs vid lunch till Sveriges bästa hållbarhetschef av Aktuell Hållbarhet. Hennes råd till kolleger och konkurrenter: förstå affären. 

Vasakronans Anna Denell med Lotta Edling och Mikael Salo.
Vasakronans Anna Denell med Lotta Edling och Mikael Salo.Foto: Ulf Berglund
Vinnaren Anna Denell med de andra finalisterna, Christina Lindbäck och Kerstin Lindvall.
Vinnaren Anna Denell med de andra finalisterna, Christina Lindbäck och Kerstin Lindvall.Foto: ULF BERGLUND
Foto: Jesper Frisk

”Det är omöjligt ta på sig rollen som hållbarhetschef i ett bolag om man inte förstår affären. Man måste förstå affären. Om man gör det kan man argumentera på ett CFO-vis eller ett vd-vis för varför den här frågan är viktig. Man kan inte komma med etik, moral och ”rädda världen”-plakaten in i sin ledningsgrupp, det funkar inte.”

Det säger Anna Denell, hållbarhetschef på fastighetsbolaget Vasakronan, som i dag utsågs till Årets Bästa Hållbarhetschef 2019.

Inför prisutdelningen svarade Anna Denell tillsammans med de andra två nominerade hållbarhetscheferna, Christina Lindbäck på NCC och Kerstin Lindvall på Ica, på frågor om rollens utmaningar. Också Christina Lindbäck och Kerstin Lindvall menade att fokus affärsnyttan är nyckeln till framgång som hållbarhetschef.

”Min roll har varit att försöka visa på möjligheter där andra ser hinder. Och försöka visa på affärskopplingen. Man har inte räknat på det sättet”, säger Christina Lindbäck, hållbarhetschef på byggbolaget NCC.

På Ica har bolagsstyrelsen ett hållbarhetsutskott och när hållbarhetschefen Kerstin Lindvall presenterade förslag på klimatmål fick hon oväntat stöd – ledningen tyckte att målen behövde vara tuffare. Klimatmålet styr en tredjedel av alla bolagsledningars bonus. Något som resulterat i att hållbarhetsförslagen inte alltid kommer från hållbarhetschefen.

Årets hållbarhetschef utsågs i år för femte gången. Prisets syfte är att identifiera och lyfta fram de bästa hållbarhetscheferna i näringslivet, för att inspirera, motivera samt stärka hållbarhetschefens viktiga roll.

Priset delas ut av Aktuell Hållbarhet, som med hjälp av en jury utvärderar de nominerade kandidaterna utifrån följande övergripande kriterier: åstadkommen affärsnytta, åstadkommen hållbarhetsnytta, ledarskap samt innovation och nytänkande. 

I fjol vann Louise König, då hållbarhetschef på Coop. 

Innehåll från EbbotAnnons

Techbolaget Ebbot har utvecklat en GPT-modell för kundsupport

Senaste året har kantats av en AI-hysteri med ChatGPT i spetsen, vilket har gjort att många företag fått upp ögonen för tekniken, inte minst potentialen för kundsupport. Den snabba utvecklingen inom AI är något som techbolaget Ebbot tagit tillvara på, som nu lanserar nu sin egenutvecklade GPT-modell - skräddarsydd för kundsupport.

Att använda AI för att automatisera kundsupport är inte något helt nytt påfund. Tekniken har dock inte alltid levt upp till förväntningarna, vilket gjort att många företag har antagit en avvaktande ställning till AI chatbotar. 

Sen kom ChatGPT och förändrade allt. 

– Den snabba utvecklingen av AI och framför allt ChatGPT har förändrat både företagens och konsumenternas inställning till- och förväntningar på chatbotar och sättet man kan interagera med dem, säger Oliver Young, Product Manager på Ebbot.

Ebbot är ett svenskt techbolag som har utvecklat chatbots- och AI-teknik sedan 2018. Därmed har de i första hand fått uppleva hur attityden till chatbotar på marknaden snabbt har skiftat från skepticism till entusiasm, med en nu stark tilltro till deras förmåga och potential.

En del företag har redan hoppat på trenden att använda sig av tjänster som är integrerade med generellt tränade GPT-modeller. Det finns dock en hel del nya utmaningar som kommer med detta, förklarar Oliver Young:

– Risken med att använda en chatbotsleverantör som saknar en egen GPT-modell är att man tappar kontrollen över sin datasäkerhet och personuppgiftshantering. Detta på grund av att många tredjepartslösningar lagrar datan utanför EU, där andra regler och lagar om personuppgiftshantering gäller.

Som svar på marknadens efterfrågan har Ebbot utvecklat sin egen GPT-modell, baserad på samma teknologi som ChatGPT, men med en viktig skillnad; Ebbots modell hostad inom EU och anpassad för att endast svara utifrån företagsspecifika data.

– Med EbbotGPT kan vi säkerställa att chatboten endast svarar på företagsspecifika data. Något som är oerhört viktigt inom kundsupport där man absolut inte vill riskera att boten hittar på egna svar, såsom att boten rekommenderar en konkurrerande produkt eller tjänst, säger Oliver Young.

Förutom att EbbotGPT är skräddarsydd för att användas för kundsupport, berättar Oliver Young att den nya modellen även har förändrat sättet för hur chatbotar byggs och administrerats i Ebbot-plattformen:

– Till skillnad från hur chatbotar tidigare byggdes i plattformen, kan man nu bygga en helt ny chatbot på bara några minuter. Till exempel kan en FAQ-fil (vanliga frågor) användas som träningsdata. Efter träningen kan chatboten generera en oändlig mängd unika svar baserat på innehållet i FAQ:n. Den här snabbare processen för att skapa chatbotar innebär också att det blir mer kostnadseffektivt att utveckla och underhålla en chatbot, vilket ger fler företag och organisationer möjlighet att skaffa en.

Den nya GPT-modellen lanseras i början av september vilket gör Ebbot till det första svenska företaget som erbjuder en egen GPT-modell som är skräddarsydd för kundsupport. 

Företag kan redan nu anmäla intresse på Ebbots hemsida här.  

Om Ebbot

Ebbot erbjuder en plattform för att skapa bättre kundupplevelser online med hjälp av AI. Ebbot grundades 2018 och har idag kontor i Stockholm och Göteborg. 

Läs mer på ebbot.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ebbot och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera