ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbart näringsliv

H&M investerar för ny klädkonsumtion

H&M fortsätter vara bäst på hållbarhet i konsumtionsvarubranschen. Fokus ligger nu på att bli bättre på att återvinna kläder – och för att lyckas har de gjort en stor investering.

Förra året delade H&M förstaplatsen i klassen Konsumtionsvaror med Electrolux. I årets rankning är klädjätten ensam vinnare. Förstaplaceringen ses som ett kvitto på att företagets hållbarhetsarbete fortsätter att ge resultat, säger hållbarhetschefen Anna Gedda.

”Det är otroligt viktigt att vår industri kan adressera hållbarhetsfrågorna. Det behövs för att vi ska ha en förmåga att leda förändringen inom det här fältet”, säger hon. 

Anna Gedda berättar att H&M under det kommande året kommer genomföra ett antal aktiviteter för att minska bolagets utsläpp. 

”Klimat kommer att förbli en fortsatt viktig fråga. Där har vi ambitionen att bli klimatpositiva i värdekedjan till år 2040. Det kommer att krävas mycket insatser för att nå det målet”, säger hon.

Vid sidan av klimatet kommer H&M:s främsta hållbarhetsfokus annars att ligga på att skapa cirkulära affärsmodeller. 

”Vi fortsätter så klart vårt arbete mot visionen att bli cirkulära. Vi kommer bland annat att fortsätta se över vilka material vi använder, hur vi designar och hur vi kan utveckla nya affärsmodeller”, säger Anna Gedda.

En del i H&M:s cirkulära strategi är köpet av second hand-tjänsten Sellpy. H&M har finansierat tjänsten sedan start men i oktober valde man att gå in som majoritetsägare. Anna Gedda säger att cirkularitet är en förutsättning för att bolaget i framtiden ska kunna använda resurser på ett hållbart sätt och på lång sikt att fortsätta växa. Investeringen i Sellpy är enligt Anna Gedda en viktigt del i det arbetet. 

”Vi kommer fortsätta vårt mål om 100 procent återvunna eller hållbara material år 2030. Men vid sidan av det tittar vi också på andra sätt att kunna konsumera och sälja varor framöver. Sellpy är ett fantastiskt initiativ som ger gamla kläder ett nytt liv. Det gör det lätt för kunder att vara hållbara och få en möjlighet att låta de kläder som finns i garderoben att bli någon annans resurs”, säger hon. 

En annan högt prioriterad fråga för bolaget är villkoren för de anställda i leverantörsledet. Enligt Anna Gedda kommer dessa frågor att få ett fortsatt stort fokus under 2020.

 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer