Hennes bok vill kasta ljus på företagens mångfaldsparadox

Författaren Sofia Falk beskriver sin nya bok Mångfaldsparadoxen som ett verktyg för såväl medarbetare som arbetsledare. ”Istället för att ta in konsulter blir arbetsgruppen experter och tar fram en handlingsplan själva”, säger hon.

Sofia Falk har arbetat med mångfald och inkludering i 15 år och bland annat varit rådgivare till FN och Sveriges regering.
Sofia Falk har arbetat med mångfald och inkludering i 15 år och bland annat varit rådgivare till FN och Sveriges regering.Foto:Peter Rutherhagen

Ett flertal studier har visat samband mellan mångfald och ökad lönsamhet. Mångfald på arbetsplatsen blir dessutom allt vanligare som underlag för chefsbonusar, visar en kartläggning gjord av PWC och London Business School. Det kan alltså tyckas vara en självklarhet att satsa på mångfald, men många organisationer gör ändå inte det

”Man tror ibland att mångfald är allt det som man kan läsa om i diskrimineringslagen, och det styr många organisationers arbete kring de här frågorna. Man pratar om synlig mångfald, det vill säga kön och etnicitet, och så lägger man insatser och prioriteringar efter det”, säger Sofia Falk.

Hon menar att många organisationer missar de positiva effekterna av mångfalden eftersom man bara satsar på synlig mångfald och inte osynlig mångfald, som innebär att man inkluderar de perspektiv och erfarenheter som kanske redan finns inom organisationen.

Är det inte viktigt med synlig mångfald, olika kön och etnicitet till exempel?

”Ja, det är superviktigt. Självklart påverkas våra perspektiv och erfarenheter av hur vi ser ut, var vi vuxit upp, våra privilegier. Om vi tar kvinnor och män som ett exempel, så har jag varit i så många organisationer som är väldigt nöjda över att ha jämn fördelning av kvinnor och män. Men alla har vuxit upp i samma land och har en liknande socioekonomisk, professionell och akademisk bakgrund. Då får man inte den mångfald som leder till innovation, nya kundgrupper, marknadsförståelse och effektivitet. I en verksamhetskontext behövs en mångfald av perspektiv, erfarenheter och slutledningsförmågor.”

Sofia Falk har arbetat med mångfald och inkludering de senaste femton åren, och inspirationen till boken kom från de insikter hon samlat på sig under sin karriär. Hon menar att alla organisationer har en ambition att inkludera mångfald, men ofta misslyckas med att förändra beteenden och kulturer inom organisationen.

”Jag tänkte i början att det är de stora problemen vi måste lösa, med stora lösningar. Men ju mer jag har jobbat har jag insett att det som verkligen gör skillnaden och skapar lösningar, det är beteenden”, säger hon. 

Hon menar att det handlar om att ”hacka” sin egen hjärna för att ändra beteenden, och det kan vara så enkelt som att ha en tom stol med vid beslutsfattande, för att påminna om att man inte vet allt eller ser alla perspektiv.

”Med inkluderingsrutiner designar vi om kontexten för att få in mångfalden.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TrusTraceAnnons

Spårbara försörjningskedjor ger mersmak

Konsumenternas ökade efterfrågan på hållbara produkter ställer allt högre kontrollkrav på producenter och återförsäljare inom livsmedelsbranschen. Lösningen finns hos TrusTrace som hjälper företag att vända kraven till en konkurrensfördel. Med blockkedjeteknik och AI blir komplexa och snåriga försörjningskedjor tydliga och transparenta. Såväl producenter som återförsäljare och inte minst konsumenter får den helhetsbild av produktens miljöpåverkan man tidigare saknat.

– Du kommer inte längre undan genom att hävda att det är omöjligt att ha kontroll på alla delar, säger Shameek Ghosh, vd för TrusTrace.

Inom kort kommer Coop att lansera en hållbarhetsdeklaration för mer än 10 000 varor. Tillsammans med TrusTrace kartlägger man samtliga försörjningskedjor och visar varje varas avtryck ur flera olika perspektiv – klimat, miljö, vatten, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, övergödning, djuromsorg, arbetsförhållande mm. Kunderna tillåts på så sätt göra sina produktval utifrån ett bredare perspektiv med flera hållbarhetsaspekter. Det gör det också lättare för Coop att själva hålla koll på och utveckla sitt hållbara sortiment.

TrusTrace startade 2016 med en dröm om en mer hållbar mode- och livsmedelsbransch. Idag är man ett väletablerat företag med expertkunskap inom teknologi och spårbarhet. De har redan säkrat leveranskedjan hos en kvarts miljon produkter för välkända varumärken inom modeindustrin såsom Filippa K, Decathlon och Fjällräven m fl. 

– Produktionen av mat och kläder står för ett enormt avtryck på planeten, ett avtryck som är svårt att påverka utan kunskap och ökad medvetenhet, säger Shameek Ghosh. 

Därför vänder sig TrusTrace till hela kedjan – till producenter och återförsäljare som verkligen vill veta vad de säljer och till konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper. Shameek Gosh tvekar inte – ska vi nå en hållbar planet måste alla vara med och vår roll är att göra det möjligt.

Läs mer! 

 

Mer från TrusTrace

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TrusTrace och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?