ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbart näringsliv

Här är börsens mest hållbara bolag

För andra året i rad har Di och Aktuell hållbarhet, tillsammans med Ekonomihögskolan i Lund, granskat de svenska bolagens hållbarhetsarbete. En av de sex vinnarna är Essity, som ser stora affärsmöjligheter kring hållbarheten. 

”En stor möjlighet framåt handlar om att våra kunder vill att vi ska hjälpa dem att bli mer hållbara.

Hållbara bolag 2019: Alla listor bransch för bransch  (Obs extern länk!)

Sex bolag inom lika många kategorier kan titulera sig vinnare i årets Hållbara bolag. Rankningen – som är framtagen av Dagens industri och Aktuell Hållbarhet i samarbete med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet – tar för andra året i rad tempen på börsnoterade bolags hållbarhetsarbete. Precis som förra året har börsbolag inom konsumtionsvaror, kapitalvaror och material undersökts. Nytt för i år är att det lagts till tre branscher: Investmentbolag, banker och dagligvaror.

I undersökningen har bolagens rapporter och hemsidor granskats för att se hur de skriver om hållbarhetsarbetet. Dessutom har alla bolag fått svara på en enkät där de själva skattat sitt arbete. Bland annat har arbetet mot korruption, med FN:s globala mål, klimat och påverkan på kapitalmarknaderna undersökts. 

Susanne Arvidsson, docent i finansiering och och redovisning på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, har lett undersökningen. Tillsammans med en rådgivande kommitté har undersökningen utformats efter hypotesen att desto bättre ett bolag är på att rapportera om sitt arbete, och hur specifika de är kring hur de arbetar, desto bättre är de i verkligheten.

”Om man arbetar med något är man också bättre på att kommunicera och motivera hur man arbetar och visa hur man presterar”, säger Susanne Arvidsson.

Rankningen visar att företagen i år kommunicerar mer detaljrikt i ämnet generellt, jämfört med förra året. Av alla parametrar som ingår i rankningen rapporterar bolagen totalt på ungefär hälften, till skillnad från 35 procent förra året.

”Vi ser framsteg inom samtliga frågor som var med i fjol. Och de parametrar vi har med fokuserar på hur företagen jobbar med frågorna, inte bara att de gör det. Även i den enkät som företagen svarar själva på ser vi en ökad aktivitet inom hållbarhetsarbetet”, säger Susanne Arvidsson. 

Årets vinnare inom kategorin Investmentbolag är Investor. Bolagets vd Johan Forssell poängterar behovet av att jobba med hållbarhetsfrågor för att kunna fortsätta växa även i framtiden. 

”Vi är övertygade om att för att kunna vara långsiktigt konkurrenskraftiga måste våra bolag integrera hållbarhet i sina affärsmodeller. För oss är hållbarhet en förutsättning för att skapa långsiktigt värde”, säger Johan Forssell, vd för Investor. 

Läs hela intervjun med Investors vd om deras hållbarhetsarbete här.

Inom dagligvaror är det Essity som får högst betyg. Bolagets vd Magnus Groth poängterar även han affärsnyttan av ett hållbart arbete. 

”På kort sikt skapar vårt hållbarhetsarbete effektivare processer. På längre sikt gör ett tydligt hållbarhetsarbete Essity mer relevanta, dels för våra kunder men också som arbetsgivare”, säger han. 

Årets mest hållbara bank är Handelsbanken. Bolagets hållbarhetschef Camilla Johansson säger att bankens lokala närvaro är något av en nyckel för att kunna jobba hållbart. 

”Vår långsiktighet och lokala närvaro tillsammans med en ansvarsfull syn på bankverksamheten gör hållbarhet till en naturlig del av vår värdegrund”, säger hon

I de tre kategorier som undersöks för andra året i rad, konsumtionsvaror, kapitalvaror och material står samma bolag som förra året som vinnare. 

Skanska, som blir årets vinnare i kategorin kapitalvaror, säger att fokus på partnerskap och innovationer förbättrat deras arbete under det senaste året. Läs hela intervjun här.

Stora Enso tar återigen hem material. Bolagets vd Karl-Henrik Sundström säger att han tycker att omställningen fortfrande går för långsamt. Läs hela intervjun här.

H&M får högst poäng i konsumtionsvarubranschen. Deras fokus ligger nu på att öka inslagen av återvinning i försäljningen, säger hållbarhetschefen Anna Gedda. Läs hela intervjun här.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer