1515

Han flyttar in fisken i stallet

Gårdsfisk har en vision om att förändra svensk livsmedelsproduktion i grunden. De senaste åren har verksamheten expanderat snabbt. 

Gårdsfisk i Tollarp grundades av Johan Ljungquist.
Gårdsfisk i Tollarp grundades av Johan Ljungquist.Foto:Stefan Lindblom

Uppfödningen av fisk måste ske på land för att bli miljövänlig och Sverige bör klara sin livsmedelsförsörjning själv. Det var två av de främsta faktorerna som bidrog till att Johan Ljungquist och Mikael Olenmark Dessalles för drygt ett decennium sedan beslutade sig för att dra igång Gårdsfisk. 

”Vi kan inte fiska ut haven som vi gör i dag. Fördärvar vi haven, så fördärvar vi mänskligheten”, säger Johan Ljungquist som i dag är vd för verksamheten. 

Ett par vändor vid ritbordet och långa ledtider gjorde att det tog några år att få fart på verksamheten. Men de senaste åren har det gått fort. År 2018 låg produktionen på 38 ton fisk per år, nästa år beräknas den landa på 800 ton. 

I dag sker Gårdsfisks produktion sker inte längre på den egna gården utanför Kristianstad, utan hos kontraktsuppfödare. Två stall står färdigbyggda för odling av fisk, men ytterligare tolv är planerade och befinner sig i olika faser av byggnadsprocessen. 

”När de är på plats beräknas vi komma upp i 5.000–6.000 ton fisk”, säger Johan Ljungquist. 

Som andel av svenskarnas totala konsumtion av helfisk – som ligger kring 250.000 ton per år – är det en droppe i havet. Ett problem han ser är dessutom att en stor andel av den övriga vattenbruksproduktion som finns i landet exporteras.

Sverige måste bli bättre på blå mat, anser han. Och han poängterar att produktionen måste ske hållbart. För Gårdsfisk var det en utmaning att hitta rätt väg framåt, men i dag sker all fiskuppfödning intill jordbruk, vilket gör att alla näringsämnen kan gå till böndernas gödsel och att vattnet som används kan återanvändas när jorden brukas.

”Dessutom har vi inga fiskar som kan bli invasiva, och alla arter äter vegetabilisk kost.”

Att deras produkter håller hög kvalitet är avgörande, enligt Johan Ljungquist. 

”De är helt svenskproducerade och helt utan konstiga tillsatser. Vi säljer bara sådant som våra egna barn äter.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?