Hållbarhet ger bonus i Electrolux: ”Vill fortsätta vara ledande”

Färre flygresor för koncernledningen. Det är en av effekterna när Electrolux som första börsbolag kopplar ledningens incitamentsprogram till hållbarhetsmål.

Electrolux har länge legat i framkant i hållbarhetsarbetet. ”Vi är ledande och vill fortsätta vara det”, säger vd Jonas Samuelson.
Electrolux har länge legat i framkant i hållbarhetsarbetet. ”Vi är ledande och vill fortsätta vara det”, säger vd Jonas Samuelson.Foto:Janerik Henriksson/TT

I kallelsen till stämman som Electrolux ELUX B +1,36% Dagens utveckling skickade ut på fredagen presenterades ett nytt aktierelaterat incitamentsprogram för bolagets chefer. För första gången är det inte bara finansiella mål det handlar om, nu ska cheferna också uppnå vissa hållbarhetsmål för att få full ersättning.

”Det är på mitt initiativ, men vi var rörande eniga”, säger vd Jonas Samuelson om hur förslaget bemöttes av styrelsen.

Aktieprogrammet omfattar 200-300 chefer och nyckelpersoner i Electrolux och har två traditionella finansiella mål och ett mål kopplat till hur väl Electrolux kan minska utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.

Hållbarhetsmålet utgör 20 procent av incitamentsprogrammet. För att ersättningen ska betalas ut måste bolaget nå vissa miniminivåer som är kopplade till vitvarutillverkarens egna klimatmål. De säger att utsläppen från den egna produktionen ska minska med 80 procent och utsläppen från användning av bolagets produkter ska minska med 25 procent. Det ska ske fram till 2025, med startåret 2015.

”Det är ett stort åtagande som kräver kraftfulla åtgärder. Det här är ett sätt att driva oss framåt att nå målen”, säger vd Jonas Samuelson om det nya incitamentsprogrammet.

Även koncernledningen kommer påverkas av bolagets hållbarhetsarbete. Electrolux har en uttalad vilja att minska antalet flygresor och har därför bland annat investerat i teknik för videokonferenser.

”I koncernledningen kommer vi minska våra personliga möten med ungefär 40 procent i år”, berättar Jonas Samuelson.

Electrolux arbete för att nå sina mål kan delas in i tre delar där den enklaste är att göra den egna produktionen och logistikkedja mer hållbar. Andra delar är att driva på arbetet för att världen ska fasa ut klimatskadliga kylmedel och minska elförbrukningen i bolagets produkter. 

”Vi säljer 60 miljoner produkter varje år och nästan alla går på el. Den största påverkan vi kan göra på klimatet är att utveckla produkternas energieffektivitet”, säger Jonas Samuelson.

Electrolux har länge legat i framkant i hållbarhetsarbetet, ett bevis på det är att bolaget tog plats på topp 100-listan i analysföretagets Corporate Knights årliga rankning över världens främsta företag inom hållbarhet.

”Vi är ledande och vill fortsätta vara det”, säger Jonas Samuelson.

På fredagen höll vitvarutillverkaren extrastämma där avknoppningen av Electrolux Professional klubbades igenom. En aktie i Electrolux ger rätt till en aktie i det nya börsbolaget. Första handelsdag för Electrolux Professional är beräknad till 23 mars.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från GROHEAnnons

Så ska GROHE ta ledartröjan inom hållbarhet

Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.
Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.

De ska bli sanitetsleverantören som tar taktpinnen och driver hållbarhetsfrågan framåt i industrin. Målet är glasklart och vägen dit tydlig. Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE AG ringar in bristen på industriellt ledarskap och uppmanar nu branschen till att hitta nya sätt att öka takten i hållbarhetsarbetet.

Sanitetsleverantören GROHE har en gedigen historia av hållbarhetsarbete. I över 20 år har de arbetat aktivt för att göra hållbarhet till grundbulten i verksamheten och affärsmodellen. Men på vilket sätt gör GROHE detta? Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE berättar om hur företagets hållbarhetsarbete bryter ny mark.  

– Hållbarhetsperspektivet är bärande i allt vi gör. Vår väg framåt är att ständigt spänna bågen hårdare i hållbarhetsarbetet genom att dagligen gjuta samman design och kvalitet på ett smartare sätt för att minska vårt ekologiska fotavtryck, säger Jonas Brennwald och fortsätter:

– Vi arbetar också aktivt med folkbildning genom kampanjer där vi vill sprida kunskap och insikter om hur svenskarnas relation till vatten egentligen ser ut. Och sedan ytterligare med initiativ som ”Mindre plast”, där vi hittills har besparat miljön över 24,5 miljoner produktförpackningar i plast, står vi stadiga i vår tro att det är en rimlig ambition att göra anspråk på ledartröjan i branschen när det kommer till hållbarhet. 

Flertalet åtgärder som skapar resultat

Vidare har GROHE haft som mål att bli först ut i branschen med att nå en koldioxidneutral produktion. Att milstolpen nåddes under 2020 är ett resultat av flera insatser. Genom den digitala plattformen GROHE X avslöjas nästa stora steg i deras hållbarhetsresa och uppmanar branschen att följa deras väg.

– Vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och miljön. Eftersom byggsektorn står för mer än 50 procent av den globala materialförbrukningen måste vi sträva efter en rejäl minskning av vår förbrukning av nya resurser. Vi måste stoppa överkonsumtionen och sluta med den linjära Take-Make-Waste-modellen, säger Jonas Brennwald.

Tidiga med hållbar produktstandard

Därför beslutade GROHE att bli ett av de allra första varumärkena inom sanitetsbranschen att använda Cradle to Cradle Certified® produktstandard. Med Cradle to Cradle-modellen, till skillnad från den linjära, tillverkas produkten på ett sätt att komponenterna i slutet av dess livslängd kan användas för att skapa nya produkter. Vilket drastiskt minskar mängden nya resurser. Fyra av GROHE:s produkter är nu Cradle to Cradle Certified® på guldnivå. 

– Detta är en milstolpe vi är mycket stolta över. Och också relevant för våra affärspartners inom sektorn för grön byggnad. Vi behöver produktlösningar som blickar framåt och våra prisbelönta produkter är ett bevis på att vi är på rätt väg. Förutom vatten- och energibesparande teknik är produkter som GROHE Blue banbrytande. Vattensystemet gör det möjligt för konsumenter att aktivt minska sitt avtryck – en familj på fyra kan spara upp till 800 plastflaskor per år, avslutar Jonas Brennwald.

Läs mer om GROHE:s hållbarhetsmål här.

Om GROHE

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter. Under de senaste 10 åren har GROHE:s framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser. 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen.

 

Mer från GROHE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GROHE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?