ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Hållbarhet ger bonus i Electrolux: ”Vill fortsätta vara ledande”

  • Electrolux har länge legat i framkant i hållbarhetsarbetet. ”Vi är ledande och vill fortsätta vara det”, säger vd Jonas Samuelson. Foto: Janerik Henriksson/TT

Färre flygresor för koncernledningen. Det är en av effekterna när Electrolux som första börsbolag kopplar ledningens incitamentsprogram till hållbarhetsmål.

I kallelsen till stämman som Electrolux skickade ut på fredagen presenterades ett nytt aktierelaterat incitamentsprogram för bolagets chefer. För första gången är det inte bara finansiella mål det handlar om, nu ska cheferna också uppnå vissa hållbarhetsmål för att få full ersättning.

”Det är på mitt initiativ, men vi var rörande eniga”, säger vd Jonas Samuelson om hur förslaget bemöttes av styrelsen.

Aktieprogrammet omfattar 200-300 chefer och nyckelpersoner i Electrolux och har två traditionella finansiella mål och ett mål kopplat till hur väl Electrolux kan minska utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.

Hållbarhetsmålet utgör 20 procent av incitamentsprogrammet. För att ersättningen ska betalas ut måste bolaget nå vissa miniminivåer som är kopplade till vitvarutillverkarens egna klimatmål. De säger att utsläppen från den egna produktionen ska minska med 80 procent och utsläppen från användning av bolagets produkter ska minska med 25 procent. Det ska ske fram till 2025, med startåret 2015.

”Det är ett stort åtagande som kräver kraftfulla åtgärder. Det här är ett sätt att driva oss framåt att nå målen”, säger vd Jonas Samuelson om det nya incitamentsprogrammet.

Även koncernledningen kommer påverkas av bolagets hållbarhetsarbete. Electrolux har en uttalad vilja att minska antalet flygresor och har därför bland annat investerat i teknik för videokonferenser.

”I koncernledningen kommer vi minska våra personliga möten med ungefär 40 procent i år”, berättar Jonas Samuelson.

Electrolux arbete för att nå sina mål kan delas in i tre delar där den enklaste är att göra den egna produktionen och logistikkedja mer hållbar. Andra delar är att driva på arbetet för att världen ska fasa ut klimatskadliga kylmedel och minska elförbrukningen i bolagets produkter. 

”Vi säljer 60 miljoner produkter varje år och nästan alla går på el. Den största påverkan vi kan göra på klimatet är att utveckla produkternas energieffektivitet”, säger Jonas Samuelson.

Electrolux har länge legat i framkant i hållbarhetsarbetet, ett bevis på det är att bolaget tog plats på topp 100-listan i analysföretagets Corporate Knights årliga rankning över världens främsta företag inom hållbarhet.

”Vi är ledande och vill fortsätta vara det”, säger Jonas Samuelson.

På fredagen höll vitvarutillverkaren extrastämma där avknoppningen av Electrolux Professional klubbades igenom. En aktie i Electrolux ger rätt till en aktie i det nya börsbolaget. Första handelsdag för Electrolux Professional är beräknad till 23 mars.

Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer