Annons

Hållbarhet avgörande för att locka talanger

Bolag som satsar på hållbarhet är betydligt mer attraktiva än dem som haltar i miljötänkande. Sex av tio svenskar vill nämligen jobba på företag som bidrar till en bättre värld, enligt en ny undersökning från Swedbank och Sparbankerna. 

Sex av tio vill arbeta på bolag som aktivt jobbar för att bidra till ett bättre samhälle.
Sex av tio vill arbeta på bolag som aktivt jobbar för att bidra till ett bättre samhälle.Foto:Henrik Montgomery/TT

Kompetensbristen är det i särklass största tillväxthindret för landets småföretag. För att ha en chans i jakten på nya vassa medarbetare gäller det att satsa helhjärtat på att bli ett hållbart företag. Enligt en Sifo-undersökning på uppdrag av Swedbank och Sparbankerna vill nämligen sex av tio arbeta på  bolag som aktivt jobbar för att bidra till ett bättre samhälle.  

Kravet på hållbarhet kommer dessutom med stor sannolikt att bli allt viktigare i valet av arbetsgivare, spår Johan Kreicbergs, företagarekonom på Swedbank och Sparbankerna. Här behöver inte minst landets småföretagare lägga på ett kol för att inte hamna i bakvattnet, kommenterar han. 

"De minsta företagen har haft svårt att rekrytera under en lång period. Oavsett om man söker snickare, frisörer eller lastbilschaufförer gäller det att stå ut från mängden och kunna presentera hur företaget jobbar för att vara hållbart." 

Även på kundsidan måste småföretagare se om sitt hus för att fortsätta hävda sig på marknaden. Samma undersökning visar att varannan svensk har ställt om sin konsumtion till att bli mer hållbar senaste året – en stark trend som många storbolag kämpar för att anpassa sig till.  

Ikea deklarerade nyligen att de slutar sälja engångsartiklar av plast. Flera jättar, som glasstillverkaren Haagen-Dazs, munhygienbolaget Crest och hårvårdsmärket Pantene, lanserar i vår noll-avfallsinitiativet Loop, där kunder får sina tomma förpackningar påfyllda i butikerna i stället för att köpa nya. Haagen-Dazs har till exempel tagit fram en burk i rostfritt stål som på vissa håll ersätter engångskartongerna.

"Bland storbolagen har anpassningarna pågått i många år, men för de minsta företagen har miljötänkandet inte varit lika kritiskt för att behålla kundkretsen. De som satsar på att ligga i framkant kan både vinna en ny kundkrets och få lättare att rekrytera", säger Johan Kreicbers som samtidigt varnar för ytliga hållbarhetssatsningar. 

"Marknadsför man sig som ett hållbart bolag gäller det att ha gjort en ordentlig genomlysning av hela verksamheten. Sätter man sig på en hög häst, blir fallet annars ganska rejält om det saknas ett helhetstänk."


Innehåll från NorrenergiAnnons

Snart streamar Norrenergi förnybar kyla till Bromma

Bild: NCC
Bild: NCC

Utbyggnaden av fjärrkyla till området vid Bromma Blocks är i full gång. Expansionen innebär att Norrenergi kan tillgodose den växande efterfrågan på förnybar kyla hos många företag i Bromma.

Bygg- och fastighetsbolaget NCC var först ut med att teckna avtal. Det omfattar fastigheten Hangar 5 med cirka 50 000 kvadratmeter kontor, kommersiella lokaler och hotell. Två exempel på aktörer som etablerar sig där är Maxi ICA Stormarknad och Biz Apartment lägenhetshotell.

 – Det känns oerhört roligt att vi bygger ut vår kyla till Bromma, och är med och bidrar till regionens hållbara utveckling. Vår värme är sedan tidigare utbyggd till Bromma, bland annat till Bromma flygplats, så nu kan vi erbjuda både värme och kyla här – något som kunderna brukar efterfråga, säger Maria Carvinge, marknadschef på Norrenergi.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Norrenergis förnybara kyla till Bromma. 

Helt förnybar kyla

Norrenergis fjärrkyla är helt förnybar och produceras bland annat med hjälp av frikyla, vilket innebär att man använder kallt bottenvatten från Lilla Värtan. Spillvatten från Bromma reningsverk är en annan energikälla som används för att producera både värme och kyla.

Även Norrenergis fjärrvärme står sig väl miljömässigt och är nästan helt förnybar, till cirka 99 procent. Den är dessutom märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

– Vi ser att våra tjänster fjärrvärme och fjärrkyla hjälper kunderna i deras hållbarhetsarbete, bland annat då man lätt uppnår höga nivåer i de olika systemen för miljöcertifiering av byggnader, säger Maria Carvinge. 

Tack vare Norrenergis fjärrvärme och fjärrkyla kan städerna växa hållbart. Väljer man fjärrvärme står Norrenergi för kontinuerlig utveckling enligt senaste teknik och miljöprestanda som minskar miljöpåverkan och sänker kostnader för både kunder och Norrenergi. Väljer man en alternativ uppvärmningsform som en värmepump köper man den teknik som är aktuell vid köptillfället.

– Vi säger att vi streamar värme och kyla. Tjänsterna levereras över nät, vilket innebär att vi kan dra en parallell till streaming av musik och filmer. Med digitaliseringen och en ökad uppkoppling av kundcentraler kan vi hjälpa kunden att optimera sin energianvändning ännu mer – något som sparar både pengar och miljö.

Fortsatt expansion

Expansionen av fjärrkylnätet gör det möjligt för många fastighetsägare i denna del av Bromma att få förnybar kyla. På sin väg från Solnaverket till Bromma Blocks-området passerar fjärrkylan bland annat Ulvsunda industriområde. 

– Det krävs stora investeringar att dra rör så här långt, och vi tror att det finns många företag i Ulvsunda industriområde som vill ha kyla. Efterfrågan på förnybar fjärrkyla är stor och vi för samtal med ett flertal fastighetsägare.

Norrenergi har ambition att fortsätta expandera i framtiden.

– Vi följer alltid stadsplaneringen såväl i Solna som i Sundbyberg och närliggande kommuner. Det finns flera spännande utbyggnadsområden i Västerort som vi hoppas kommer välja värme och kyla från Norrenergi, avslutar Maria Carvinge.

Fjärrkylan till Hangar 5 beräknas vara utbyggd hösten 2020.

Fakta: Norrenergi

Kärnverksamhet: Fjärrvärme och fjärrkyla

Försäljning värme: cirka 1 000 GWh /år

Andel förnybart: cirka 99 %

Försäljning kyla: cirka 70 GWh/år

Andel förnybart: 100 %

Antal brukare: fler än 100 000 människor

Ägare: Solna stad (2/3) och Sundbybergs stad (1/3)

Antal anställda: 79 personer

Omsättning: cirka 790 Mkr per år

www.norrenergi.se

Mer från Norrenergi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norrenergi och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?