Hållbarhet avgörande för att locka talanger

Bolag som satsar på hållbarhet är betydligt mer attraktiva än dem som haltar i miljötänkande. Sex av tio svenskar vill nämligen jobba på företag som bidrar till en bättre värld, enligt en ny undersökning från Swedbank och Sparbankerna. 

Sex av tio vill arbeta på  bolag som aktivt jobbar för att bidra till ett bättre samhälle.
Sex av tio vill arbeta på bolag som aktivt jobbar för att bidra till ett bättre samhälle.Foto:Henrik Montgomery/TT

Kompetensbristen är det i särklass största tillväxthindret för landets småföretag. För att ha en chans i jakten på nya vassa medarbetare gäller det att satsa helhjärtat på att bli ett hållbart företag. Enligt en Sifo-undersökning på uppdrag av Swedbank och Sparbankerna vill nämligen sex av tio arbeta på  bolag som aktivt jobbar för att bidra till ett bättre samhälle.  

Kravet på hållbarhet kommer dessutom med stor sannolikt att bli allt viktigare i valet av arbetsgivare, spår Johan Kreicbergs, företagarekonom på Swedbank och Sparbankerna. Här behöver inte minst landets småföretagare lägga på ett kol för att inte hamna i bakvattnet, kommenterar han. 

"De minsta företagen har haft svårt att rekrytera under en lång period. Oavsett om man söker snickare, frisörer eller lastbilschaufförer gäller det att stå ut från mängden och kunna presentera hur företaget jobbar för att vara hållbart." 

Även på kundsidan måste småföretagare se om sitt hus för att fortsätta hävda sig på marknaden. Samma undersökning visar att varannan svensk har ställt om sin konsumtion till att bli mer hållbar senaste året – en stark trend som många storbolag kämpar för att anpassa sig till.  

Ikea deklarerade nyligen att de slutar sälja engångsartiklar av plast. Flera jättar, som glasstillverkaren Haagen-Dazs, munhygienbolaget Crest och hårvårdsmärket Pantene, lanserar i vår noll-avfallsinitiativet Loop, där kunder får sina tomma förpackningar påfyllda i butikerna i stället för att köpa nya. Haagen-Dazs har till exempel tagit fram en burk i rostfritt stål som på vissa håll ersätter engångskartongerna.

"Bland storbolagen har anpassningarna pågått i många år, men för de minsta företagen har miljötänkandet inte varit lika kritiskt för att behålla kundkretsen. De som satsar på att ligga i framkant kan både vinna en ny kundkrets och få lättare att rekrytera", säger Johan Kreicbers som samtidigt varnar för ytliga hållbarhetssatsningar. 

"Marknadsför man sig som ett hållbart bolag gäller det att ha gjort en ordentlig genomlysning av hela verksamheten. Sätter man sig på en hög häst, blir fallet annars ganska rejält om det saknas ett helhetstänk."


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?