En ny trend på finansieringsmarknaden är så kallade hållbarhetslänkade obligationer, eller sustainability linked bonds.
Till skillnad mot hållbara obligationer, som är knutna till ett specifikt projekt inom exempelvis förnybar energi eller fattigdomsbekämpning, är de länkade obligationerna kopplade till ett bolags generella hållbarhetsarbete och räntan styrs av hur väl bolaget möter sina hållbarhetsmål.
I somras lanserades Sustainability-Linked Bond Principles, som ger rekommendationer kring emitteringen av hållbarhetslänkade obligationer, men hittills har bara ett fåtal nått marknaden.
Först ut bland de nordiska bolagen var det norska rederiet Odfjell, som i januari emitterade en hållbarhetslänkad obligation för att finansiera utsläppsminskningar i sin flotta.
Nu ansluter sig H&M HM B +1,09% Dagens utveckling . Klädjätten har annonserat sin avsikt att lansera en hållbarhetslänkad obligation på motsvarande 500 miljoner euro och med 8,5 års löptid.
Bakom obligationen står BNP Paribas, Commerzbank, Danske Bank, SEB och Standard Chartered.
Obligationen kommer att vara knuten till tre hållbarhetsmål. Misslyckas H&M med att uppfylla målen tvingas bolaget betala en premie till obligationsinnehavarna.
Målen H&M förbinder sig att uppfylla är att öka andelen återvunnet material från dagens nivå på 2 procent till 30 procent 2025.
Man ska också minska de egna utsläppen samt utsläppen från inköp av el och värme (scope 1 och 2) med 20 procent jämfört med 2017 års nivåer.
Slutligen ska H&M minska utsläppen hos kunder och leverantörer (scope 3) med 10 procent jämfört med nivån 2017.
Målen ligger i linje med H&M:s generella hållbarhetsmål att minska de egna utsläppen med 40 procent till 2030 och minska utsläppen hos leverantörer med 59 procent per produkt 2030, jämfört med 2017. H&M avböjer än så länge att kommentera sina obligationsplaner.