1515

H&M-Persson backar grön snabbväxare

Det spirar i den svenska salladssektorn. Flera snabbväxande startups skalar just nu upp sina vertikala salladsfabriker rejält och 20-faldigar produktionen. 

Ljusgårda odlar på höjden, så kallad vertikalodling.
Ljusgårda odlar på höjden, så kallad vertikalodling.Foto:Erik Lundgren

Hos vertikalodlande Ljusgårda i Tibro råder en intensiv byggrusch där den befintliga fabriken och produktionen i en gammal trävaruindustri nu byggs ut för 130 miljoner kronor.

”Vi går från en odlingsyta på 300 kvadratmeter till 2.500 och därmed från att odla 2 ton i månaden till 60 ton när fabriken är i full gång efter sommaren”, berättar Maria Hillerström, marknadsansvarig på Ljusgårda.

Idag fokuserar Ljusgårda på en produkt, en krispsallad i påse.

”Vi kommer att utöka med fler produkter redan nu till våren. Vår tanke är att kunna bidra så mycket som möjligt till påssalladsdisken”, förklarar Maria Hillerström.

Expansionen stannar dock inte där. Bolaget bygger redan nu upp en organisation som ska bygga och driva flera fabriker.

Foodtech börjar bli väldigt inne, konstaterar Ljusgårdas vd Andreas Wilhelmsson.
Foodtech börjar bli väldigt inne, konstaterar Ljusgårdas vd Andreas Wilhelmsson.Foto:Erik Lundgren

”Vi har aggressiva expansionsplaner och tittar på ett antal tänkbara nya etableringsorter” förklarar Ljusgårdas vd Andreas Wilhelmsson.

Här kommer de nya delägarna i form av lågprisvaruhuskoncernen Jula väl till pass.

”De har ju en jättekunskap i att expandera i Sverige och även utomlands så vi ser dem lite som en mentor och storebror som kommer kunna hjälpa oss på resan framåt”, menar Maria Hillerström.

Bland övriga delägare i salladsbolaget hittar vi även H&M:s styrelseordförande Karl Johan Perssons egen investeringslåda Philian.

”Vi har dialoger lite här och var med investerare. I takt med att vår första fabrik kommer igång så är det dags att börja finansiera upp tillväxtplanerna. Intresset är jättestort där ute. Dels rider vi på hållbarhetstrenden, foodtech börjar bli väldigt inne samtidigt som den här typen av bolag ute på landsbygden där vi befinner oss inte är så vanligt. Det är en perfect storm som gjort att vi fått väldigt mycket uppmärksamhet”, konstaterar Andreas Wilhelmsson.

Det är inte bara den västgötska salladsnäringen som rekordväxer, i Stockholm satsar vertikalodlarna Urban Oasis likaså på aggressiv expansion. Bolaget, som kallar sig själva ”matproduktionsplattform”, tog nyligen in nytt kapital, 10,5 miljoner kronor, och ska nu utöver sallad även odla andra grönsaker och frukt inomhus i en ny ”megafarm” som ska öka produktionskapaciteten upp till 20 gånger.

Likaså Stockholmsbaserade Grönska Stadsodling lanserade nyligen huvudstadens största butiksodling i Coops nya butik i Hagastaden. Det vertikala odlingssystemet gör butiken helt självförsörjande på örter och sallad, för försäljning och för butikens egen restaurang. Så småningom ska även odling av jordgubbar och annat ske i butiken, enligt Coop.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?