1515
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Grundaren efter konkursen: Nästa företag ska också vara ekonomiskt hållbart

Förlusterna staplades på hög och till slut fick ekologiska matkedjan Paradiset kasta in handduken. 

”Nu börjar rond två. Nu ska jag försöka göra om och göra rätt”, säger grundaren Johannes Cullberg till Aktuell Hållbarhet.

Johannes Cullberg, vd för Paradiset
Johannes Cullberg, vd för ParadisetFoto:Jesper Frisk

Matbutikerna Paradiset i Stockholm ansökte på måndagen om konkurs. Orsaken är enligt grundaren Johannes Cullberg en finansiering som ställdes in i sista stund på grund av coronakrisen. 

”Vi har kämpat i flera år för att hitta vår väg framåt. Det har varit en oerhört tuff resa men vi började se ljuset i tunneln efter att ha behövt ta en hel del tuffa beslut som att exempelvis stänga ner två butiker i januari. Nu var vi på rätt väg men sen kom coronatåget i full fart. Det slog så hårt att vi inte har någon möjlighet att fortsätta då en färdig finansiering plötsligt drogs in”, berättar Johannes Cullberg för Aktuell Hållbarhet

Bolagets butiker har sedan starten 2015 aldrig kunnat visa upp någon lönsamhet och den samlande förlusten är över 100 miljoner. Senaste offentliga årsredovisningen är från 2018 och då blev förlusten 41,5 Mkr på en omsättning på 115 Mkr.

Förlorare i konkursen är, förutom investmentbolaget Blue som blev storägare i Paradiset i fjol, över 5.000 småsparare som hängt med i kedjans crowdfundingkampanjer.

Matbutikerna Paradiset var tidiga med att prioritera hållbara livsmedel före lägsta pris. Johannes Cullberg säger till Aktuell Hållbarhet att det varit svårt att bryta invanda beteenden på livsmedelsmarknaden. 

”När det gäller dagligvaror i Sverige så är kunderna skolade att det ska vara enkelt och bekvämt och pris är alltid det viktigaste för de allra flesta. Då är det tufft att erbjuda ett sortiment som inte fokuserar på pris utan istället fokuserar på hållbarhet och hälsa. Men här hade vi hittat vår väg och börjat bygga upp en målgrupp som delar våra värderingar. Och den målgruppen blir större och större. Tiden har jobbat för oss.” 

Johannes Cullberg säger också att han ännu inte gett upp idén med att sälja hållbara och hälsosamma livsmedel till Stockholmarna. 

”Nu börjar rond två. Nu ska jag försöka göra om och göra rätt. Det kanske handlar om att jobba tillsammans med de större dagligvarukedjorna  för att nå ut med hållbarhetsbudskapet och hjälpa så många som möjligt att fatta hållbara beslut kring livsmedel. För att kunna påverka måste man överleva. Nästa business ska vara hållbar också ekonomiskt.” 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?