ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Grundaren efter konkursen: Nästa företag ska också vara ekonomiskt hållbart

  • Johannes Cullberg, vd för Paradiset Foto: Jesper Frisk

Förlusterna staplades på hög och till slut fick ekologiska matkedjan Paradiset kasta in handduken. 

”Nu börjar rond två. Nu ska jag försöka göra om och göra rätt”, säger grundaren Johannes Cullberg till Aktuell Hållbarhet.

Matbutikerna Paradiset i Stockholm ansökte på måndagen om konkurs. Orsaken är enligt grundaren Johannes Cullberg en finansiering som ställdes in i sista stund på grund av coronakrisen. 

”Vi har kämpat i flera år för att hitta vår väg framåt. Det har varit en oerhört tuff resa men vi började se ljuset i tunneln efter att ha behövt ta en hel del tuffa beslut som att exempelvis stänga ner två butiker i januari. Nu var vi på rätt väg men sen kom coronatåget i full fart. Det slog så hårt att vi inte har någon möjlighet att fortsätta då en färdig finansiering plötsligt drogs in”, berättar Johannes Cullberg för Aktuell Hållbarhet

Bolagets butiker har sedan starten 2015 aldrig kunnat visa upp någon lönsamhet och den samlande förlusten är över 100 miljoner. Senaste offentliga årsredovisningen är från 2018 och då blev förlusten 41,5 Mkr på en omsättning på 115 Mkr.

Förlorare i konkursen är, förutom investmentbolaget Blue som blev storägare i Paradiset i fjol, över 5.000 småsparare som hängt med i kedjans crowdfundingkampanjer.

Matbutikerna Paradiset var tidiga med att prioritera hållbara livsmedel före lägsta pris. Johannes Cullberg säger till Aktuell Hållbarhet att det varit svårt att bryta invanda beteenden på livsmedelsmarknaden. 

”När det gäller dagligvaror i Sverige så är kunderna skolade att det ska vara enkelt och bekvämt och pris är alltid det viktigaste för de allra flesta. Då är det tufft att erbjuda ett sortiment som inte fokuserar på pris utan istället fokuserar på hållbarhet och hälsa. Men här hade vi hittat vår väg och börjat bygga upp en målgrupp som delar våra värderingar. Och den målgruppen blir större och större. Tiden har jobbat för oss.” 

Johannes Cullberg säger också att han ännu inte gett upp idén med att sälja hållbara och hälsosamma livsmedel till Stockholmarna. 

”Nu börjar rond två. Nu ska jag försöka göra om och göra rätt. Det kanske handlar om att jobba tillsammans med de större dagligvarukedjorna  för att nå ut med hållbarhetsbudskapet och hjälpa så många som möjligt att fatta hållbara beslut kring livsmedel. För att kunna påverka måste man överleva. Nästa business ska vara hållbar också ekonomiskt.” 

Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer