1515

Grön riskkapitalist bygger nedbrytbara båtar

Jenny Keisu fortsätter att gå i bräschen för hållbarhet. Först riskkapitalet, sedan motorbåtsbranschen och nu vill hon göra skillnad också med den nya heta börstrenden spac.

För två år sedan tog Jenny Keisu över rodret på elbåtstillverkaren X Shore.
För två år sedan tog Jenny Keisu över rodret på elbåtstillverkaren X Shore.Foto:Alexandra Bengtsson

Hur svårt kan det vara? Det är impact-entreprenören Jenny Keisus inställning till livets alla utmaningar.

”Innan vi startade Summa Equity hade jag slagit huvudet blodigt för att försöka övertyga, men jag insåg att om jag inte kan övertyga så får jag väl visa att det går genom att göra det själv.”

Hon har tidigare berättat om hur idén om att skapa ett riskkapitalbolag med FN:s 17 hållbarhetsmål som ledstjärna blev skrattad åt. Idag är det ingen som varken skrattar åt eller tvivlar på konceptet som Summa Equity driver, särskilt inte efter den lyckosamma noteringen av proteomikbolaget Olink på Nasdaq nyligen. Och framgången har skapat de ringar på vattnet som hon och de andra grundarna var ute efter, nämligen att andra i branschen, som jättar som Nordic Capital och EQT, inspirerats till förändring mot hållbarhet. 

”Nu har jag varit med och visat att förändring är möjlig på riskkapitalområdet. Nu är bollen i rullning, nu får någon annan ta över”, sa Jenny Keisu innan hon för två år sedan hittade ett nytt område att visa sin styrka som förändringsledare inom, båtbranschen eller mer specifikt Konrad Bergströms elbåtsbolag Xshore. 

”Om jag hade åkt runt till alla båttillverkare och sagt att så här ska ni göra, då hade ingen gjort något. Nu visar vi att det går och då tror jag att de andra kommer att följa efter. Det är klart att det hade varit enklare om man bara hade kunnat berätta.”

Varför just båtbranschen?
”Jag har växt upp i skärgården och seglat om somrarna. Sedan fick jag tvillingar, gav upp seglingen och bytte till motorbåt. Men motorbåtar luktar, kostar pengar och släpper ut en massa olika avgaser, något som många glömmer. Under en svensk båtsommar släpps det ut ungefär 30 procent av den koldioxid som inrikesflyget släppte ut före covid, och då är det ändå en ganska liten del av svenskarna som har en båt.”

Jenny Keisu, VD för XShore tillsammans med Elias Wästberg, kommunikationschef. På skärmen från vänster är Marcus Jungell, säljchef och Nicolas Broberg, produktionschef.
Jenny Keisu, VD för XShore tillsammans med Elias Wästberg, kommunikationschef. På skärmen från vänster är Marcus Jungell, säljchef och Nicolas Broberg, produktionschef.

Nu har det gått två år sedan Jenny Keisu tog över rodret i X Shore och antalet anställda har ökat från en till över 50. Men det tog lång tid innan hon anställde någon från båtbranschen. 

”Jag behövde få in nya perspektiv.”

För det räcker inte att göra produkten hållbar och att konsumenten vill ha den, det handlar om tillverkningsmetoder och om produktens hela livscykel menar hon.

”Vi tittar på allt i X Shore, inga utsläpp, inga grälla färger och ingen noise pollution som stör djurlivet. Ljud transporteras mycket längre över vatten än på land. Vi bygger båten i hållbara material, kork istället för teak, vi använder linfiber istället för glasfiber och återvunnen plast. På tre till fem års sikt ska vi ha en biologiskt nedbrytbar båt.”

Vilka andra engagemang har du just nu?
”Barnen och X Shore tar i princip all min vakna tid. Sedan har jag två engagemang till som inte tar lika mycket tid men som kanske kan få stor impact och det är Apac och Wellstreet där jag är ordförande.”

Apac, som står för Aligro Planet Acquisition Company, är Sveriges andra så kallade spac, Special Purpose Acquisition Company. Syftet med Apac är att möjliggöra för hållbara bolag att snabbt ta sig till börsen. Jenny Keisu är en av delägarna. 

”För mig var det viktigt att precis som med Summa tidigt visa hur det här kunde göras på rätt sätt, för om spac:ar blir en stark trend så har vi satt standarden.”

Under en relativt kort tidsperiod, max ett år tror Jenny Keisu, kommer Apac att leta efter bolag med tydlig hållbarhetsprofil, Norden som huvudsaklig bas och ett bolagsvärde på 3 miljarder kronor eller mer. 

”Jag har dedikerat min tid och min gärning till att försöka göra skillnad, och just nu är det miljön som det är mest bråttom med. Det finns massor av andra problem, inte minst polarisering, men det stora nu är att innovera för att klara planeten.”

Vad blir nästa bransch att förändra?
”Vissa har en 30-årig plan för sin karriär, men jag är mer fokuserad på vad som behöver göras just nu och hur jag kan göra det. Det är ändå omöjligt att veta vad som kommer att behöva göras om tre, fyra år, allting går ju så fort nu.”

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?