1515

Grön riskkapitalist bygger nedbrytbara båtar

Jenny Keisu fortsätter att gå i bräschen för hållbarhet. Först riskkapitalet, sedan motorbåtsbranschen och nu vill hon göra skillnad också med den nya heta börstrenden spac.

För två år sedan tog Jenny Keisu över rodret på elbåtstillverkaren X Shore.
För två år sedan tog Jenny Keisu över rodret på elbåtstillverkaren X Shore.Foto:Alexandra Bengtsson

Hur svårt kan det vara? Det är impact-entreprenören Jenny Keisus inställning till livets alla utmaningar.

”Innan vi startade Summa Equity hade jag slagit huvudet blodigt för att försöka övertyga, men jag insåg att om jag inte kan övertyga så får jag väl visa att det går genom att göra det själv.”

Hon har tidigare berättat om hur idén om att skapa ett riskkapitalbolag med FN:s 17 hållbarhetsmål som ledstjärna blev skrattad åt. Idag är det ingen som varken skrattar åt eller tvivlar på konceptet som Summa Equity driver, särskilt inte efter den lyckosamma noteringen av proteomikbolaget Olink på Nasdaq nyligen. Och framgången har skapat de ringar på vattnet som hon och de andra grundarna var ute efter, nämligen att andra i branschen, som jättar som Nordic Capital och EQT, inspirerats till förändring mot hållbarhet. 

”Nu har jag varit med och visat att förändring är möjlig på riskkapitalområdet. Nu är bollen i rullning, nu får någon annan ta över”, sa Jenny Keisu innan hon för två år sedan hittade ett nytt område att visa sin styrka som förändringsledare inom, båtbranschen eller mer specifikt Konrad Bergströms elbåtsbolag Xshore. 

”Om jag hade åkt runt till alla båttillverkare och sagt att så här ska ni göra, då hade ingen gjort något. Nu visar vi att det går och då tror jag att de andra kommer att följa efter. Det är klart att det hade varit enklare om man bara hade kunnat berätta.”

Varför just båtbranschen?
”Jag har växt upp i skärgården och seglat om somrarna. Sedan fick jag tvillingar, gav upp seglingen och bytte till motorbåt. Men motorbåtar luktar, kostar pengar och släpper ut en massa olika avgaser, något som många glömmer. Under en svensk båtsommar släpps det ut ungefär 30 procent av den koldioxid som inrikesflyget släppte ut före covid, och då är det ändå en ganska liten del av svenskarna som har en båt.”

Jenny Keisu, VD för XShore tillsammans med Elias Wästberg, kommunikationschef. På skärmen från vänster är Marcus Jungell, säljchef och Nicolas Broberg, produktionschef.
Jenny Keisu, VD för XShore tillsammans med Elias Wästberg, kommunikationschef. På skärmen från vänster är Marcus Jungell, säljchef och Nicolas Broberg, produktionschef.

Nu har det gått två år sedan Jenny Keisu tog över rodret i X Shore och antalet anställda har ökat från en till över 50. Men det tog lång tid innan hon anställde någon från båtbranschen. 

”Jag behövde få in nya perspektiv.”

För det räcker inte att göra produkten hållbar och att konsumenten vill ha den, det handlar om tillverkningsmetoder och om produktens hela livscykel menar hon.

”Vi tittar på allt i X Shore, inga utsläpp, inga grälla färger och ingen noise pollution som stör djurlivet. Ljud transporteras mycket längre över vatten än på land. Vi bygger båten i hållbara material, kork istället för teak, vi använder linfiber istället för glasfiber och återvunnen plast. På tre till fem års sikt ska vi ha en biologiskt nedbrytbar båt.”

Vilka andra engagemang har du just nu?
”Barnen och X Shore tar i princip all min vakna tid. Sedan har jag två engagemang till som inte tar lika mycket tid men som kanske kan få stor impact och det är Apac och Wellstreet där jag är ordförande.”

Apac, som står för Aligro Planet Acquisition Company, är Sveriges andra så kallade spac, Special Purpose Acquisition Company. Syftet med Apac är att möjliggöra för hållbara bolag att snabbt ta sig till börsen. Jenny Keisu är en av delägarna. 

”För mig var det viktigt att precis som med Summa tidigt visa hur det här kunde göras på rätt sätt, för om spac:ar blir en stark trend så har vi satt standarden.”

Under en relativt kort tidsperiod, max ett år tror Jenny Keisu, kommer Apac att leta efter bolag med tydlig hållbarhetsprofil, Norden som huvudsaklig bas och ett bolagsvärde på 3 miljarder kronor eller mer. 

”Jag har dedikerat min tid och min gärning till att försöka göra skillnad, och just nu är det miljön som det är mest bråttom med. Det finns massor av andra problem, inte minst polarisering, men det stora nu är att innovera för att klara planeten.”

Vad blir nästa bransch att förändra?
”Vissa har en 30-årig plan för sin karriär, men jag är mer fokuserad på vad som behöver göras just nu och hur jag kan göra det. Det är ändå omöjligt att veta vad som kommer att behöva göras om tre, fyra år, allting går ju så fort nu.”

Prenumerera på nyhetsbrevet Hållbart näringsliv här

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?