Annons

Greta Thunberg satte fart på börsbolagen

”Greta Thunberg-effekten” som svepte över världen i fjol gjorde att mer än åtta av tio börsbolag nu arbetar med klimatfrågan. Det är en trend som är här för att stanna.

”Det blir svårt att backa nu”, säger Johan Säwensten på kommunikationsbyrån Narva.

2019 blev året då klimatfrågan slog igenom även hos börsbolagen. Det syns tydligt i bolagens års- och hållbarhetsredovisningar som genomsyras av åtagande och strategier kring klimatfrågan. Hela 83 procent av bolagen nämner också ordet ”klimatförändringar” i sina årsredovisningar för 2019, att jämföra med 51 procent året före.

Det visar en granskning som kommunikationsbyrån Narva låtit göra av årsredovisningarna från 228 bolag på large och mid cap-listorna.

”Det skulle kunna vara en Greta Thunberg-effekt, hon har synts överallt och jag tror hon har haft en påverkan”, säger Johan Säwensten, partner på Narva.

Healthcare-bolagen sticker ut i undersökningen. Hela 33 procent av bolagen i sektorn nämner inte alls klimatförändringarna i sina rapporter, det kan jämföras med industribolagen där det bara är 13 procent som inte tar upp ämnet.

Många börsbolag har satt upp ambitiösa och långsiktiga klimatmål, frågan är om klimatarbetet kommer förändras av den pågående coronapandemin. Det tror inte Johan Säwensten som pekar på att många bolag gjort stora utfästelser i klimatarbetet.

”Det blir svårt att backa nu. Jag tror inte heller de vill backa”, säger han. 

Fler och fler bolag har också börjat arbeta med FN:s 17 globala hållbarhetsmål som bland annat lyfter fram kampen mot fattigdom, orättvisor och lösningar på klimatkrisen. Narvas granskning visar att 75 procent av bolagen har med FN-målen i sina rapporter, en ökning från 57 procent året före. Flertalet av bolagen beskriver också konkret hur de bidrar till att lösa de globala utmaningarna.

Johan Säwensten lyfter fram hur de globala målen kommuniceras som en viktig orsak till att bolagen gärna tar upp dem i sina årsredovisningar. Målen marknadsförs med 17 färgglada och lättbegripliga ikoner. 

”Enkelheten varit jätteviktig, sedan tror jag inte det är så många bolag som har lyckats integrera målen i sina affärer på ett bra sätt”, säger han.

Han lyfter också fram att det bara är 18 procent av bolagen som nämner pandemi i riskavsnittet i årsredovisningarna. Det visar att bolagen inte såg en pandemi som något större hot mot bolagets verksamhet.

”Jag har full förståelse för att bolagen inte inte har med detta i riskkalkylen eftersom det är så svårt att överblicka. Vi vet att det kan komma en pandemi, men det är svårt veta vilka effekterna blir. Därför tror jag man kommer bli mer resonerande i sina årsredovisningar framöver, där man målar upp olika scenarier för investerarna”, säger Johan Säwensten.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?