1515
Annons

Grekland förbjuder all försäljning av nya bensin- och dieselbilar

Grekland kommer att förbjuda all försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2030. Det meddelade premiärministern Kyriakos Mitsotakis i samband med den stora klimatkonferensen Cop26 som hålls i Glasgow.

Foto:TT

Sommarens extremhetta och våldsamma skogsbränder har visat hur känsliga medelhavsländerna är för klimatförändringarna. I Grekland har det exempelvis brunnit sex gånger mer än snittet de senaste 13 åren, enligt satellitdata från European Forest Fire Information System (EFFIS).

Greklands regering har nu genomdrivit en ny klimatlag för att bekämpa klimatförändringarna. Lagen innehåller bland annat ett förbud mot all försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar från och med 2030, skriver Greek City TImes.

Den nya lagen fastslår också att samtliga nya taxibilar i storstäderna Aten och Thessaloniki, liksom en tredjedel av alla hyrbilar, antingen måste vara helelektriska eller nollutsläppsfordon senast 2025. 

Mer än 14 länder och 20 städer runtom i världen har nu satt ett slutdatum för försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer. EU har föreslagit att införa ett förbud 2035 för att skynda på övergången till nollutsläppsfordon.

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera