Annons

Grattis – men nu ökar kraven på företagen

Rankningen Hållbara bolag 2018 visar hur stora bolag arbetar med och kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Men de många mått som finns på marknaden för att mäta insatserna garanterar inte gröna verksamheter, konstaterar Di:s Jenny Stiernstedt.

Morgonrodnad över Stora Värtan i Stockholm. Hållbarhetsarbetet i svenska storbolag är i gång, som rankningen Hållbara bolag 2018 visar. Men verkligt hållbara verksamheter kräver mycket mer.
Morgonrodnad över Stora Värtan i Stockholm. Hållbarhetsarbetet i svenska storbolag är i gång, som rankningen Hållbara bolag 2018 visar. Men verkligt hållbara verksamheter kräver mycket mer.Foto:Anders Wiklund

Innan jag förstör festen – näringslivets insatser för ett hållbart samhälle är många gånger fantastiska och alldeles nödvändiga.

Det syns inte minst i Hållbara bolag 2018, den rankning som Dagens industri och Aktuell Hållbarhet i dag presenterar tillsammans med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Här finns åtskilliga föregångare och goda exempel att inspireras av.

Bolagen i listans absoluta topp jobbar med certifikat, riktlinjer och vetenskapligt baserade klimatmål. De analyserar risk och strävar efter att inkludera FN:s globala utvecklingsmål i sitt arbete.

Längst har företagen kommit på området klimat och miljö. Men även inom det sociala har stora steg tagits de senaste åren.

Betyder det att de bästa bolagen är att betrakta som hållbara?

Om det vore så enkelt hade festen kunnat fortgå.

Sverige är ett rikt land, med stora företag. Vårt leverne sätter sina spår och inte ens de aktörer som ligger i absolut framkant är bra nog i dag.

Rankningen som presenteras på följande sidor speglar bolagens processer kring hållbarhetsarbetet och hur de kommunicerar detta. Poängen de lyckats uppnå visar på graden av vilja och ambition. Men de många mått som finns på marknaden för att mäta insatserna garanterar inte gröna verksamheter.

Forskning visar att det är så här det ser ut. Företag som tenderar att hamna högt i den här typen av undersökningar har ofta ordning på miljöledningssystem och brukar vara väl förberedda då regleringar träder i kraft – men de är inte per definition hållbara.

Som läget är i dag går det att kryssa sig upp i toppen trots att man som företag lämnar betydande avtryck på såväl klot som människa.

Stora Enso har många gånger beskyllts för att störa eller rent av slå ut biologisk mångfald i flera länder, och bioekonomin står knappast utan utmaningar. Skanska har anklagats för hög grad av girighet vid bygget av Nya Karolinska, med det egna resultatet snarare än skattebetalarnas bästa i åtanke. Och Electrolux har klandrats för att inte vara bättre på att adressera problemet med konfliktmineraler.

Det tydligaste exemplet på hur vilja och verklighet kan krocka står kanske H&M för. Bolagets utsläpp av CO2 låg i fjol på 18 miljoner ton längs med hela värdekedjan. Ett perspektiv på den siffran får man vid påminnelsen att Sveriges utsläpp snittar kring 100 miljoner ton per år.

Inte heller när det kommer till den direkt mänskliga aspekten undslipper H&M kritik. Att klädjättens fabriksarbetare i fattigare länder inte betalas skäliga levnadslöner är inget annat än en skam.

Ovanstående till trots – H&M hyllas ofta av såväl konkurrenter som miljöorganisationer för sina höga målsättningar och många goda initiativ. I dag har man en affärsmodell som uppenbart inte håller måttet, men de närmaste decennierna utlovas stordåd.

Upp till bevis, alltså.

Värt att komma ihåg är att inget företag agerar i ett vakuum. Ett hållbart samhälle kräver allas vår medverkan. Och det kräver att vi gör mycket mer än i dag.

Av den anledningen har även vinnarna i Hållbara bolag 2018 en bra bit kvar till maxpoäng. Syftet med rankningen är att lyfta förebilder och inspiratörer, men också att få samtliga företag att ta det där extra klivet mot hållbarhet.

De bolag som inte agerar nu kommer obönhörligen att hamna på efterkälken. Motsatt gäller förstås också – de som ställer om först får en klar fördel i affärerna.

Och kraven trappas upp i rask takt. Nästa år har konkurrensen ökat.

Var så säkra.


Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MagnussonAnnons

Engagemang och samarbete skapar tillgänglig och trygg juridisk rådgivning

Marknaden för investeringar och etableringar är stabil trots rådande pandemi. Men samtidigt ställs många företag inför helt nya juridiska utmaningar. Med en verksamhet som är kunnig, trygg och modern skapar Magnusson goda förutsättningar för sina klienter att uppnå förväntningar och krav.

Covid-19 har skapat en skakig världsbild och nya regler införs kontinuerligt för att lindra de ekonomiska konsekvenserna. För många företag kan den nya situationen vara svår att greppa och därför har Magnusson satt samman ett dedikerat team som hjälper klienterna med de nya utmaningar de ställs inför. 

– Trots rådande världsläge har Sverige ett stabilt investeringsklimat med en starkt IT- och Tech kultur. Under våren 2020 har vi hanterat flera internationella etableringar och i vissa fall omförhandlat avtalsklausuler för att ta höjd för den osäkra situationen. Vi har känt en vilja från alla parter att hitta lösningar så att etableringar, förvärv och investeringar kan fortskrida, säger Anders Bäckman, Head of Corporate and M&A.

Digitalisering som skapar mervärde

Bland annat görs nu signering och closing elektroniskt av många byråer. Det inte bara effektiviserar arbetet utan innebär även en ny kostnadsbild och minskad miljöpåverkan. Utöver elektronisk signering och closing blev även videokonferenser verklighet för de flesta, så även för Magnusson. 

– Vi gör effektivare möten nu vilket innebär att både våra klienter och vi som byrå slipper många kostnader, förknippade med det gamla arbetssättet med fysiska möten, säger Magdalena Berg, Head of Dispute Resolution.

Långsiktig och strategisk affärspartner

Med fokusområden inom M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT har man en stabil och trygg bas. Utöver det läggs stor vikt vid att förstå kunden och dennes bransch för att kunna agera rådgivare på bästa sätt. 

– En grundförutsättning för att kunna skapa mervärde är att förstå klientens fundamentala affärsverksamhet. Vi jobbar långsiktigt och bygger relationer med våra klienter för att bli en långsiktig strategisk affärspartner för dem, säger Anders Bäckman.

Investerar i klient och medarbetare

Det som utmärker Magnusson är att det är högt i tak och att delägarkollektivet i stort är yngre än branschens snitt. Man vill vara med att utveckla branschen, låta kompetens växa internt och uppdatera det egna erbjudandet med hjälp av ny teknik och innovation. 

– Ett exempel är att vi varit med och utvecklat LEX247, en programvara för modern juridisk dokument- och tidshantering, som nu lanserats stort på marknaden, berättar Anders Bäckman.

Magdalena Berg flikar in med att öppenheten genomsyrar allt och att medarbetarna ses som den främsta tillgången. 

– De juridiska verktygen hjälper oss men det är kompetensen hos varje individ som gör vårt klienterbjudande unikt. Vi tillhandahåller professionell juridisk rådgivning på ett enkelt sätt och vi är måna om att vara exceptionellt duktiga på vårt klientarbete och att ta hand om våra medarbetare, avslutar Magdalena Berg. 

Om Magnusson

Magnusson är en internationell och topprankad affärsjuridisk advokatbyrå och är en av de ledande affärsjuridiska byråerna i Sverige med kontor i Stockholm och Göteborg.  Magnussons advokater är specialister inom utvalda fokusområden som M&A, tvistelösning, fastighets- och miljörätt, offentlig upphandling, bank & finans, försäkring, skatt och IP/IT.

Genom vår unika geografiska täckning i Norden och Baltikum och specialisering inom utvalda fokusområden har vi ett mycket starkt klienterbjudande. Vi är en byrå som också förstår vikten av att bry sig om våra medarbetares välmående och satsar på en sund företagskultur med högt i tak som kopplas till kreativitet, kvalitet och produktivitet.

www.magnussonlaw.com 

 

Mer från Magnusson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Magnusson och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?