Hoppa till innehållet

Annons

Gör energi av luft – efterfrågan rusar av elpriserna

Miljöteknikbolaget Enjays verksamhet har kommit i gång på allvar. De höga elpriserna har fått efterfrågan på bolagets energiåtervinnare att rusa. Men utväxlingen kommer inte förrän kommande år.

Jesper Wiréns Enjay har luft under vingarna.
Jesper Wiréns Enjay har luft under vingarna.

Enjay lanserade sina energiåtervinnare redan 2019. Produkterna gör det möjligt att återvinna värme i luften från restaurangkök utan att luften behöver renas från fett och sot. Den återvunna värmen kan sedan användas till att värma upp resten av byggnaden. Men i och med pandemin har det gått väldigt trögt att komma igång med verksamheten. 

”Vi sålde våra produkter till en bransch som i princip drog i handbromsen för den här typen av investeringar i två år. Men nu när vi är ute ur pandemin och energipriserna har rusat så har vi kommit upp i full fart”, säger Jesper Wirén, vd och grundare. 

Bolaget omsatte runt tre miljoner kronor i fjol och kommer bara marginellt att öka det i år. Men orderboken har nu fyllts upp och från och med nästa år väntas tillväxten ta fart på riktigt. Jesper Wirén uppger att bolaget väntar sig en årlig tredubbling av omsättningen de kommande tre åren.

”Vår stora kund just nu är Burger King-kedjan som vill att vi sätter in vårt system i 33 av deras restauranger i Sverige och Norge nästa år. Om vi hinner göra alla så omsätter vi 20 miljoner redan 2023. Sedan har de 15 nyproduktioner och totalt 150 befintliga restauranger i Skandinavien som vi har avtal på kommande år”, säger han. 

Den stora efterfrågan kommer från andra marknader än Sverige, där det inte finns lika höga krav på energibesparings- och ventilationssystem. Enjay har fått in flera beställningar från restauranger i Nederländerna, Storbritannien och de baltiska länderna som vill kunna använda sin egen spillvärme. 

”Det är bra tryck från framför allt Storbritannien. Företag kontaktar oss dagligen eftersom det handlar om överlevnad för dem. Vi kan skära 90 procent av deras uppvärmningskostnader”, säger Jesper Wirén.

Jesper Wirén uppger att det finns stora miljövinster med produkterna i och med att den egna spillvärmen tillvaratas. Men det är främst kostnadsbesparingarna som lockar kunder, speciellt när energikostnaderna stuckit iväg som de gjort. 

”När energipriserna är som de är i dag betalar vår produkt av sig på några månader”, säger han.

Tar ni inte för lite betalt då?
”Det skulle man kunna tycka. Men vi har en bruttomarginal på 52 procent som vi är nöjda med. Och vi är inte ute efter att roffa åt oss mer pengar kortsiktigt utan vi vill nå ut i ett högre tempo.”

Läs mer: Malmöföretaget ger ny energi åt hamburgerkunderna

Den amerikanska snabbmatsgiganten KFC har nyligen gjort sin första installation i Nederländerna. Kedjorna Chipotle, Five Guys och Turtle Bay har också lagt sina första beställningar i Storbritannien. Förhoppningen från Enjay är att de avtalen kommer att ge samma utväxling som relationen med Burger King.

”Jobbet vi lägger ner nu är egentligen för 2024. De nya kunderna har bestämt sig för att göra de första installationerna och det kommer att ta en stund innan de är där Burger King är i dag. De behöver utvärdera resultaten först innan det blir aktuellt för flera restauranger”, säger Jesper Wirén. 

När blir ni lönsamma?
”Slutet på 2024 är 'break even' enligt planen vi har satt. Om inte våra ägare vill att vi sprider ut oss till fler marknader.”

För att hantera den ökade efterfrågan håller Enjay på att bygga ut produktionskapaciteten. När det är klart i vår kommer bolaget att kunna få ut 1.000 enheter per år vid behov.

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev och följ oss på Twitter.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera