1515
Annons

GM slutar sälja bensinbilar 2035 – ska vara klimatneutrala 2040

Den amerikanska biljätten General Motors lovar att sluta sälja bensinbilar 2035, som ett led i sin strävan att vara klimatneutrala 2040. Det meddelar bolagets vd.

GM:s vd Mary Barra.
GM:s vd Mary Barra.Foto:Paul Sancya

”Vi tror att med vår skala och räckvidd kan vi uppmuntra andra att följa efter och göra en betydande avtryck i vår bransch och på ekonomin som helhet”, skriver bolagets vd Mary Barra i ett inlägg på Linkedin. 

GM har tidigare meddelat att de kommer att investera 27 miljarder dollar, motsvarande drygt 225 miljarder kronor, i utveckling av elektriska och autonoma fordon under de närmsta fem åren. Bolaget har intentionen att lansera 30 elbilsmodeller i olika prisklasser fram till 2025, förse sina fabriker med förnybar energi och bidra med att bygga en laddningsinfrastruktur för elbilar som tillåter fler att gå över till ett elfordon.

”General Motors mest betydande koldioxidpåverkan kommer från avgasrören på de fordon vi säljer - i vårt fall är det 75 procent. Det är därför viktigt att vi accelererar mot en framtid där varje fordon vi säljer är ett fordon utan utsläpp.”

I inlägget på Linkedin presenterar Barry sex områden som fokuserar på i sitt miljöarbete:

1.  Få bort utsläppen från alla produkter bolaget säljer. Om tekniken inte tillåter att detta sker ger GM löftet att kompensera för detta genom antingen utsläppsrätter eller koldioxininfångning.

2. GM har anslutit sig till initiativet Science Based Targets och förbundit sig att sätta mål som går i linje med Parisavtalet, det vill säga att hålla den globala uppvärmningen under två grader och i linje med 1,5 grader.

3. Eliminera alla utsläpp från GM-bilar som säljs från 2035.

4. Jobba ihop med miljöorganisation Environmental Defense Fund och myndigheter och företag över hela jorden för att bygga upp nödvändig laddinfrastruktur.

5. Alla GM:s amerikanska fabriker ska drivas av förnybar energi från 2030, och globalt från 2035. 

6. Jobba med utsläppen från företagets underleverantörer och hitta mer hållbara material. Och eftersom el-fordon inte har några direkta utsläpp är det viktigt att jobba med den inverkan som produktionen av fordonen har och vad gäller laddning. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?