Annons

Forskare: Lägg 5.200 miljarder på gigantisk barriär – ska skydda norra Europa

Bygg en gigantisk barriär från Skottland till Norge för att rädda länderna runt Nordsjön från stigande havsnivåer i spåren av klimatförändringarna. Det skulle bli dyrt – men går att göra, menar två forskare.

Foto:Karin Olander

FN:s klimatpanel IPCC bedömer att havet kan stiga med drygt 1 meter fram till år 2100, och därefter fortsätta stiga under flera hundra år. 

För att skydda norra Europa från de hotande översvämningarna föreslår meterologen  Joakim Kjellsson och havsforskaren Sjoerd Groeskamp i en vetenskaplig artikel att Nordsjön byggs in bakom en barriär.

Skyddsvallen ska vara 48 mil lång och gå från Skottland till Norge, via Orkney- och Shetlandsöarna. Den ska kompletteras med en 16 mil lång vall från norra Frankrike till sydöstra England (se kartan nedan).

”Då skulle vi skydda hela Nordsjön och stora delar av norra Europa från havsnivåhöjningar”, säger Joakim Kjellsson, junior professor vid universitet i Kiel och havsforskningsinstitutet Geomar.

Tillsammans skulle de gigantiska barriärerna mura in Nordsjön och ge skydd åt tiotals miljoner europeer och viktiga ekonomiska regioner.

Men kostnaden skulle bli enorm, artikelförfattarna uppskattar kostnaderna till 500 miljarder euro, motsvarande 5.200 miljarder kronor. En enorm summa pengar som dock kan delas mellan alla 14 berörda länder: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Tyskland, Polen Ryssland, Storbritannien och Sverige.

”Det finns inga större tekniska eller ekonomiska hinder för att bygga vallarna, frågan är om det är en bra idé”, säger Joakim Kjellsson.

Han poängterar att dammbygget skulle vara förödande för Nordsjön. Havet skulle bli mycket sötare, tidvattnet skulle stängas ute och havsströmmar skulle förändras med enorma konsekvenser för sjöfart och ekosystem. 

”Men det här skulle kunna vara en lösning som är billigare och har mindre påverkan på människors liv än att flyttat tiotals miljoner människor eller mura in varenda enskild kuststräcka”, säger Joakim Kjellsson.

Han och kollegan Sjoerd Groeskamp skrev artikeln i tidskriften Bulletin of the American Meteorological Society främst för att väcka en diskussion. Artikeln har också väckt uppmärksamhet i bland annat Nederländerna som har en ständigt pågående diskussion om dammbyggen och höjningen av havsnivån. 

”Vi ser den som ett sätt att väcka frågan om vilka lösningar som kommer krävas om vi inte gör något för att hejda den globala uppvärmningen”, säger Joakim Kjellsson. 

”Om inget görs åt klimatförändringarna väldigt snart kommer vi tvingas ta till extrema lösningar. Den bästa lösningen är förstås att förhindra att det går så långt att sådana här åtgärder behövs.”

 


Innehåll från LexusAnnons

Dolda fällor när du jämför olika SUV-modeller

Det kan vara en utmaning att jämföra hur mycket olika bilar kostar.

Vad som egentligen ingår i priserna kan nämligen skilja sig åt mellan olika tillverkare.

Så här undviker du dolda prisfällor.

Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.
Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Vid en första anblick kan drömbilen se ut att vara prisvärd. Men när man börjar granska detaljerna upptäcker man ofta en annan verklighet. Olika typer av utrustning kräver ofta extrainvesteringar, speciellt när det handlar om SUV:ar i premiumklassen. Det kan handla om viktiga saker som säkerhet, komfort eller miljöprestanda. Viktiga detaljer man sällan vill kompromissa med. När man är nöjd med utrustningen finns det en överhängande risk att priset blir betydligt högre än vad man hade räknat med.

Det finns positiva undantag där tillverkarna erbjuder bilar som har en bra utrustningsnivå redan i grundutförandet och därmed gör det lättare för sina kunder att få en bra bild av slutpriset. Ett exempel är den självladdande elhybriden Lexus NX 300h, en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Lexus NX har en självladdande elhybriddrivlina som standard. Det innebär att NX erbjuder en effektiv elmotor tillsammans med en fyrcylindrig bensinmotor vilket ger en sammanlagd kraft på 197 hästkrafter.

Lexus NX 300h har inte bara automat som standard utan även många andra detaljer som bidrar till en trevligare upplevelse bakom ratten. Några exempel är multimedia-skärm, ljudanläggning från Pioneer® med åtta högtalare och Bluetooth, bi-LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Som standard finns också 2-zons klimatanläggning och backkamera.

En rad säkerhetssystem som Aktivt krockskyddssystem, Antispinn/Antisladd, Automatiskt avbländande helljus, Körfältsassistans och Vägskyltsavläsare ingår också.

Dessutom finns utrustningsnivåerna Comfort, Business, Executive, F Sport, F Sport S och Luxury med detaljer som förhöjer upplevelsen av Lexus NX 300h ytterligare. Oavsett vilken utrustningsnivå man väljer framgår det tydligt vad man får för sin extrainvestering, vilket gör det enkelt att se den totala kostnaden.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?