1515
Annons

Fyra svenska företag får grönt ljus för biologisk mångfald – Finland bäst

Endast fyra svenska företag får grönt ljus i årets upplaga av Ecogains index över biologisk mångfald i Nordens och Baltikums näringsliv. Sett till helheten hamnar Finland på förstaplatsen bland länderna.

”Det är förvånande att så många företag inte ens identifierar frågan”, säger konsultföretagets grundare Anders Enetjärn.

Fredrik Höök, vd för Ecogain
Fredrik Höök, vd för EcogainBild:Press/Magnus Martinsson / Naturfotograferna / IBL Bildbyrå
Fredrik Höök, vd för Ecogain
Fredrik Höök, vd för EcogainFoto:Press
En nötkråka.Foto:Magnus Martinsson / Naturfotograferna / IBL Bildbyrå
Anders Enetjärn, grundare av Ecogain.
Anders Enetjärn, grundare av Ecogain.

Alla företag är på någon nivå beroende av naturen och bör därför ha en strategi kring sin påverkan på den biologiska mångfalden. Det menar konsultföretaget Ecogain som i den senaste upplagan av sitt årliga biodiversitetsindex har granskat Nordens och Baltikums 240 största företag efter deras strategier i frågan.

I år får bara sex företag grönt ljus, vilket innebär att de har satt ett mål om att verksamheten inte ska medföra några nettoförluster för den biologiska mångfalden år 2030.

Fyra av företagen är svenska: Klädjätten H&M, gruvbolaget Boliden, skogsbolaget SCA och energibolaget Vattenfall. De övriga två är finska UPM Kymmene och estniska Tallina Sadam.

Gult ljus får företag som har någon form av policy eller mål för biologisk mångfald. Rött ljus får bolagen som helt saknar sådana.

Som helhet bland länderna, mätt efter de 20 högst rankade företagen i vartdera landet, placerar sig Finland på första plats. Därefter följer Norge, Sverige och Danmark. Island hamnar sist, efter länderna i Baltikum.

I förra årets upplaga av rapporten fick inget svenskt bolag grönt ljus. I år är det alltså fyra stycken, men Fredrik Höök, vd på Ecogain, slås av att utvecklingen går långsamt.

”Biologisk mångfald är en av de största affärsriskerna för företag. Att inte ha med det i sin process, det kan jag inte förstå”, säger han.

Medvetenheten kring frågan verkar dock öka. I året granskning nämner över hälften av bolagen biologisk mångfald i sina hållbarhetsrapporter, men endast 5 procent har mål som stämmer överens med vetenskapen. 

Anders Enetjärn, Ecograins grundare, tror att det finns en eftersläpningseffekt och att det kommer att se annorlunda ut nästa år.

”Biologisk mångfald har fått mycket uppmärksamhet det sista året. Men hållbarhetsrapporteringen sker i efterhand, så det finns en eftersläpning. Vi kan förvänta oss att det sker ett trappstegskliv nästa år”, säger han.

Inom klimatfrågan har det på senare år dykt upp ett antal jämförbara mätetal. I klimatarbetet kan man exempelvis jämföra med Parisavtalets 1,5 gradersmål och mäta koldioxidutsläpp. 

Men någon sådan konsensus för mätning av biologisk mångfald finns inte än. Men i höst ska FN fatta beslut om nya globala mål för biologisk mångfald.

Ecogains rapport bygger på Science Based Targets Networks preliminära ramverk för biodiversitetsmål i linje med vetenskapen.

”Vi höjer ambitionsnivån för indexet successivt i takt med vetenskapen”, säger Anders Enetjärn.

Matsvinnsbolaget vill musta dina äpplen i höst

Rscued slår ihop sig med Ica och lokala idrottsföreningar runt om i landet för att ta hand om överblivna trädgårdsäpplen. Det innebär nya terränger för matsvinnsbolaget som fått fart på tillväxten igen.  

Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.
Rscued är mest kända för sina smoothies och juicer. Bolaget gör även chips, jord och rödbetshummus.Foto:Nathalie Blixt

Initiativet provades redan under förra året men kommer att skalas upp i år. På 13 orter i Göteborg, Stockholm och Skåne kommer trädgårdsägare kunna registrera sig på Rscueds app för att få äppelträdens överblivna frukter hämtade under hösten.

”Jag har funderat länge över hur man kan ta hand om privatpersoners äpplen. Det är hundratusentals ton som ruttnar bort varje höst. Så jag ringde Ica-stiftelsen med idén och de kopplade ihop mig med organisationen Städa Sverige som engagerar ungdomar och föreningar med att samla skräp. Det var så det började”, säger Rscueds vd Truls Christenson.

Trädgårdsägare kan även välja att själva lämna in äpplena. Annars är det de lokala idrottsföreningarna kopplade till Städa Sverige som kommer att sköta insamlingen. Föreningarna kommer att få in 20.000 kronor för fyra halvdagars arbete från den lokala Ica-butiken och Ica Stiftelsen samt 1 krona per kilo äpplen från Rscued. Insamlingen sker varannan söndag med start 21 augusti.

Läs mer: Produktutveckling i raketfart – tillväxtmaskinen täljer guld på matsvinnet 

Målsättningen är att samla in minst 15 ton äpplen i höst som Rscued sedan mustar och säljer i Ica-butiken på den orten där de plockades. 

”Det är svårt att förutse hur mycket vi kommer att få in. Vi sätter 15-20 ton som en basnivå men det kan bli mycket mer”, säger Truls Christenson som vill att det ska bli ett område som växer till nästa år.

”Var det än finns en Ica-butik och en idrottsförening kan vi göra det här. Nu fokuserar vi på de 13 orterna som finns men vi tar emot intresseanmälningar till nästa år.”

Både användandet av en app och att samla in frukt från privatpersoner är nya områden för Rscued som hade ett hack i tillväxtkurvan i fjol. Efter att ha ökat omsättningen med nära 500 procent mellan 2017 och 2020, då bolaget slutade upp med 24 miljoner kronor, var det knappt någon tillväxt i fjol. Men i år har det börjat röra på sig igen och Rscued är på väg mot en omsättning på 35 Mkr.

”Efter en knackig start i januari och februari har vi haft ett fantastiskt halvår. Vi vet att vi kan vara lönsamma men vi satsar på att bygga en grund för fortsatt expansion med nya lokaler, maskiner och en ny fabrik. Fokus ligger fortsatt på Sverige men nästa år börjar vi planera för en utlandsexpansion”, säger Truls Christenson.

Prenumerera på Hållbart näringslivs nyhetsbrev 

Följ oss på Twitter 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera