I maj i år höjde den franska regeringen landets variant av miljöbilsbonus till 7 000 euro för den som köper en ny elbil. Men den lyckan blir kortvarig för franska konsumenter, från och med 2021 sänks bonusen åter till 6 000 euro. Ryckigheten har förstås delvis med coronapandemin att göra, då höjningen genomfördes var nervositeten stor i ekonomin och den franska bilindustrin tryckte på för förändringar.
När det nu visar sig att elbilar stod för 6,1 procent av den franska nybilsförsäljningen under årets första åtta månader, jämfört med 1,9 procent 2019, vågar regeringen lita på att transformationen till el fortsätter även med en lägre bonusnivå. Dock behålls ett separat incitament för hushåll med låg inkomst, som kan få upp till 3 000 euro för att byta till elfordon.
I den andra änden av systemet höjs de så kallade malus-nivåerna som i Frankrike betalas som engångssumma vid en nybilsregistrering. För fordon med koldioxidutsläpp på mer än 225 gram per kilometer är malus i dag 20 000 euro. Enligt regeringens nya budget ska maxnivån i malus fördubblas till 40 000 euro år 2021 och sedan till 50 000 euro år 2022.
I praktiken betyder det att vissa bilar med extrema utsläppsnivåer blir osäljbar på den franska marknaden. För mer ordinära bensin och dieselbilar ser det annorlunda ut. Tröskeln för malus ligger för närvarande på 138 gram kolidioxid per kilometer, och upp till 160 gram koldioxid per kilometer är avgiften 1 000 euro. Den 1 januari 2021 sänks dock tröskelvärdet från ovannämnda 138 gram till 131 gram och år 2022 till 123 gram.