ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Frågan som väckt var fjärde vd

Nästan var fjärde vd anger i dag klimatet som en av två faktorer man anser kommer att ha störst betydelse för företagandet framåt. Det är mer än tre gånger så många som i fjol – och i nivå med betydelsen av svensk skattepolitik, visar 2019 års vd-barometer.

Digitaliseringen och tillgång på kompetent arbetskraft är alltjämt de faktorer som svenska vd:ar tror kommer att ha störst betydelse för företagandet de närmaste fem åren. Men klimatfrågan – som tidigare varit uppfattats som marginell av de drygt 300 svarande – är årets raket i vd-barometern. 

I fjol angav 7 procent av bolagscheferna att klimatet är en av de två faktorer som i närtid kommer att påverka deras verksamhet mest. I år ligger motsvarande siffra på 24 procent. 

”Vd:arna har vaknat och börjar säga att miljö är en viktig fråga. Någonting har hänt i deras bild under det här året”, säger Mats Frid, partner Straleda och grundare av vd-barometern.

Under året som gått har Sverige och stora delar av omvärlden upplevt en ovanligt varm sommar, FN:s klimatpanel har släppt en tung och mycket uppmärksammad larmrapport som visar att uppvärmningen inte bör överstiga 1,5 grader – och svenska Greta Thunberg har startat en världsomspännande klimatrörelse med miljontals strejkande. 

Är det här skälen till att vd:arna vaknat?

”Jag tror det. Diskussionen är en helt annan nu. Samhällsdebatten har tagit fart.”

I kontrast till resultatet ovan står styrelsernas arbete och prioriteringar, påpekar Mats Frid. Och här är det ännu få som mäter på andra mål än – pengar.

”Vad utvärderas du som vd på av din styrelse? Jo, du ska utveckla bolaget och leverera resultat. Gör du inte det så är det ute, så det får en väldigt stor betydelse.”

Enligt undersökningen svarar de tillfrågade vd:arna inför styrelser som har resultat (81 procent) och omsättning (60 procent) som tydliga mål för verksamheten. Ingenting är i närheten av lika viktigt. 

”Styrelserna har ännu inte riktigt vaknat, om man ska hårddra det. Väldigt många styr bara på pengar. Ganska få styr på jämställdhet, miljö och mångfald”, säger Mats Frid. 

Vad gäller de områden han nämner har 17 procent av styrelserna mål för jämställdhet, lika många för miljö, och bara 10 procent har det på mångfaldsområdet.

Konsekvensen blir, menar han, att hållbarhetsfrågan inte heller prioriteras av vd:arna i särskilt hög utsträckning:

”Så länge styrelsen inte efterfrågar miljöarbete kommer du som vd inte heller att driva miljöarbete om du inte har ett eget starkt intresse för frågorna – och därtill är kreativ nog att se hur de kan tjäna pengar på dem.”

Tror du att det förändras när vd:arna nu vaknat i större utsträckning?

”Det ska bli intressant att se hur lång reaktionstid styrelserna har. Jag tror att det finns både de som är reaktiva och de som är proaktiva”, säger Mats Frid. 

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies