1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Förtroendet lågt för näringslivets hållbarhetsarbete

”Svenskar är i dag upplysta och ser igenom företag som sysslar med välgörenhet för att döva sitt eget dåliga samvete.”

Det säger Kinneviks vd Georgi Ganev som hävdar att konsumenterna inte längre går på reklamtrick.

Giorgi Ganev, vd för Kinnevik, och Sofia Breitholtz, vd för Reach for Change.
Giorgi Ganev, vd för Kinnevik, och Sofia Breitholtz, vd för Reach for Change.Foto:Jon Röhne

Det generella förtroendet för företags samhällsengagemang sjunker. Svenskarna är dessutom de som har lägst förtroende för företagen och här litar mindre än varannan person på att företag bidrar till bättre och sociala och ekonomiska förhållanden i samhället. 

Det visar en undersökning som organisationen Reach for Change låtit Ipsos göra. 

”Det är intressant att svenskarna är mer skeptiska än andra globalt sett. Det vi ser är att millennium-, x- och y-generationerna nu är större än den så kallade babyboom-generationen. Med detta kommer andra värderingar och tuffare krav på företag och lösningar. Alla kan i dag göra en egen due dilligence på företags hållbarhetsarbete och gillar man inte det man ser är det lätt att välja någon annan”, säger Sofia Breitholtz, vd på Reach for Change. 

Sofia Breitholtz säger att även om det går bra för Sverige ekonomiskt finns det fortfarande många sociala utmaningar att lösa. 

Med stöd av den nya rapporten anser hon att ökade samarbeten mellan frivilligorganisationer och näringsliv ofta är effektiva. Hon menar också att dessa typer av samarbeten ökar allmänhetens förtroende för företagen. 

”En annan viktig aspekt är att företagens engagemang måste vara äkta och kopplat till företagens verksamheter. Svenskar är i dag upplysta och ser igenom företag som sysslar med välgörenhet för att döva sitt eget dåliga samvete. Vi måste hitta samarbeten som engagerar anställda och kunder på ett naturligt sätt”, säger Georgi Ganev, vd på Kinnevik KINV B -1,79% Dagens utveckling som är medgrundare till Reach for Change.

Ett exempel som Georgi Ganev nämner är de produkter som portföljbolaget Tele2 i samarbete med Reach for Change och Nokia har tagit fram för att förenkla kommunikationen för ensamkommande flyktingar. 

”Vår kärna på Kinnevik är entreprenörer. För oss är det därför naturligt att bygga vårt samhällsengagemang kring sociala entreprenörer, precis som vi skulle hjälpa vilket annat bolag som helst på en startupscen. Här hoppas vi att vi kan få förtroende och att vi kan engagera medarbetare och kunder”, säger han.

Allra mest trovärdigt är ett bolags samhällsengagemang enligt Georgi Ganev om det är kopplat till intäkter för bolaget.

"Hittar man en modell i ett socialt projekt som bygger på att det finns en intäktsström så är det desto bättre. Det betyder bara att det är en långsiktig lösning som någon är beredd att betala för. Det är definitivt inget tabu att tjäna pengar."

Samtidigt påpekar han att det inte går att se alla intäktsströmmar på samma sätt.

"Det finns en massa indirekta effekter som skapar värde. Som operatör vet vi till exempel att kundtappet, churnen, är den största faktorn för lönsamhet när marknaden inte växer särskilt mycket. Kan man skapa en långsiktig lojalitet hos kunderna så är det ett sätt att tjäna pengar. Här har hållbarhetsarbetet betydelse, därmed inte sagt att varje specifik hållbarhetsåtgärd omedelbart måste faktureras vidare till slutkunden. "

I slutänden handlar det enligt Georgi Ganev om att bli ett relevant företag för kunderna. 

"Om vi tar vårt ansvar så blir vi relevanta för våra kunder. Då gör vi bättre affärer. Det är den relevansen som alla företag slåss för i dag. I Sverige är kunderna så upplysta att de inte går på enkla reklamtricks. Därför krävs det verkliga åtgärder och åtaganden som har substans och relevans."


Innehåll från Energy Sourcing TechnologyAnnons

Så kan industri och offentlig sektor sänka sina elkostnader

Magnus Kjellin är vd och grundare av Energy Sourcing Technology.
Magnus Kjellin är vd och grundare av Energy Sourcing Technology.

Energiomställningen påverkar hela samhället i grunden och som en konsekvens av detta växer behovet av både konsulter och systemleverantörer som stöttar företag i den komplexa elaffären. Energy Sourcing Technology står bakom den första SaaS-lösningen som omfattar ett komplett affärssystem för inköp av el.

– Vi är en del i ett helt nytt leverantörssegment som vill skapa transparens och hjälpa industri och offentlig sektor att sänka sina elkostnader, säger Magnus Kjellin, vd och grundare på bolaget.

Ta kontroll över din elaffär

Energy Sourcing Technology har specialiserat sig på systemstöd för upphandling, styrning och uppföljning inom elinköp. I dag arbetar de gentemot industri och offentlig sektor där elinköp är en stor del av affären. Automatiserade lösningar och beslutsunderlag ökar transparensen och hjälper inköpare att se att elpriset och leveransen faktiskt stämmer. Nyckeln är bl.a. det nära samarbetet med kunderna och oberoendet från marknadens elleverantörer.

– Att ha kontroll över alla delar i elaffären är inte längre omöjligt eller tidskrävande. Vi ser till att de får full insyn i affären och tydliga rapporter som underlättar deras revisioner, säger Magnus Kjellin och berättar att de har utvecklat en SaaS-lösning som sätter kunden i förarsätet.

SaaS står för software-as-a-service och innebär programvara som molntjänst till skillnad från ett traditionellt system som körs med en lokal installation.

Han jämför situationen med den som tidigare rådde på den svenska betalmarknaden som förändrades i snabb takt, när nya aktörer med digital teknik och nytänkande skapade nya affärslösningar.

Smidiga och kostnadseffektiva elinköpsaffärer

Energy Sourcing Technologys nya affärssystem fokuserar på att skapa smidiga och kostnadseffektiva elinköpsaffärer.

– Med systemet bygger vi bort manuella rutiner och excellösningar samt möjliggör kostnadsbesparingar. Det är först när alla organisatoriska funktioner får möjlighet att både påverka och styra elinköpet, som till exempel med hjälp av uppföljning och kontroll, som affären blir långsiktig och professionellt hanterad, säger han.

I dag erbjuder många elleverantörer fint förpackade tjänster vilket gör att många kunder tycker att det är enkelt att skylla på dem när avtalet inte lever upp till deras krav. Men Magnus Kjellin betonar att även industri och offentlig sektor har ett ansvar.

– Den som skriver på ett standardavtal från en elleverantör är nästan alltid en ekonomisk förlorare på grund av bestämmelsernas formuleringar. Skillnaden mellan ett dåligt formulerat avtal och ett bra och balanserat avtal kan motsvara upp till tio procent av den totala elkostnaden. Lägger man till avsaknad av ett affärssystem för att styra och följa upp elinköpet och elavtalet finns det ytterligare, förutom kostnadssänkningar, också process- och riskhanteringsmässiga vinster.

”Tar elaffären till en helt ny nivå”

I dag fokuserar Energy Sourcing Technology på den svenska marknaden, men de har redan lämnat offerter till utländska kunder. Inom något år beräknas deras omsättning vara lika stor i Sverige som i övriga Europa.

– Hos oss finns det både erfarenhet och den digitala tekniken som tar elaffären till en helt ny nivå. Vi vill att bägge parter i en affärsuppgörelse ska ha samma fakta på bordet. Det handlar om rättvisa vilket är själva grunden för Energy Sourcing Technology.

Han vill också uppmärksamma både industri och offentlig sektor på de utmaningar som väntar under den samhällsomvälvande energiomställningen.

– Under de kommande fem till tio åren kommer marknaden att växa, både i volym och i komplexitet. För elinköpare som inte har byggt upp sina egna rutiner, processer och stödsystem för hantering av elaffären väntar en tuff tid, säger Magnus Kjellin.

För dig som ansvarar för inköp av el inom industri, i offentlig verksamhet eller för fastighetsbolag – läs här.

 

Mer från Energy Sourcing Technology

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Energy Sourcing Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?