ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Fortfarande många hinder för storskalig E85-konvertering

  • Foto: Emma-Sofia Olsson

I helgen presenterade Per Bolund (MP) ett förslag om en premie för konvertering av bensinbilar till etanol eller gas.

Tanken är att den som konverterar sitt fordon till etanoldrift ska få ett bidrag på 5 000 kronor, ungefär halva priset för ingreppet som en bilverkstad klarar av på ett par timmar. Förslaget innebär också att det införs ett stöd på hälften av kostnaden upp till maximalt 20 000 kronor för att bygga om till biogasdrift.

Att bygga om fordon på det här sättet är fullt möjligt redan i dag, men det har hittills inte skett i någon större utsträckning, berättar Malin Möller, chef för hållbar verksamhetsutveckling på Autoexperten, som är aktör på den här marknaden. 

För att få igång detta tror hon att priset för E85 vi pumpen måste sänkas, som man gjort i Frankrike. Sedan finns det byråkratiska hinder som måste undanröjas.

”Vi är beredda på att investera mer i den teknik som behövs bara riktlinjerna från Transportstyrelsen blir tydligare. I dag är det bara möjligt att göra en godkänd konvertering av bilar klassade som Euro 3-4, vilka är av äldre årsmodell, medan den stora vinsten för miljön förstås uppnås om även nya bensinfordon, Euro 5 till 6, också kan konverteras”, säger Malin Möller till Aktuell hållbarhet.

Klimat och hållbarhet hör till vår tids absoluta ödesfrågor. Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer