Annons

Forskare varnar: Torkan kan leda till prisras på mark

Priserna på åkermark sjönk i fjol med 4 procent i riket och hela 7 procent i delar av Skåne. Nu säger forskare att det kan hänga samman med torkan – och varnar för att dagens jordbrukssystem inte klarar liknande störningar. 

Markus Helin, chefsmäklare vid LRF Konsult, håller med om att torkan kan vara en av flera faktorer som spelade in då priserna på mark sjönk 2018.
Markus Helin, chefsmäklare vid LRF Konsult, håller med om att torkan kan vara en av flera faktorer som spelade in då priserna på mark sjönk 2018.Foto:TT/Pressbild

Efter rekordpriser 2016 sjönk priserna på åkermark i fjol med 4 procent till 134 000 kronor per hektar, enligt statistik från LRF Konsult. 

Men siffrorna varierar över landet. I delar av Skåne och Östergötland sjönk prislappen på den mest bördiga marken med hela 7 procent, till 324 000 kronor per hektar. I mindre bördiga Norrland steg priserna i stället till 22 000 kronor per hektar.

Nu säger Anders Wästfelt, forskare i kulturgeografi med fokus på jordbruksfrågor vid Stockholms universitet, att prisfallet till del hänger samman med fjolårets torka. 

”Skördeminskningen låg på 40 procent i sydvästra Skåne och lantbrukarna har förlorat stora delar av sina inkomster. Jag tror att den som köper jordbruksmark helt enkelt drar öronen åt sig. Man vet helt enkelt inte vart det tar vägen i framtiden”, säger han. 

Markus Helin, chefsmäklare vid LRF Konsult som tagit fram siffrorna, håller med om att torkan kan vara en av flera faktorer som spelade in då priserna sjön 2018. 

”Från vårt håll ser vi att torkan delvis kan ha påverkat priserna på åkermark, det är ett rimligt antagande, men det är inte självklart att så är fallet. Om lantbrukare inte har lika bra betalningsförmåga som tidigare på grund av torkan kan potentiell köpare liksom bankerna agera återhållsamt, vilket påverkar prislappen rent teoretiskt. Men vi ser inte något tydligt samband mellan torkan och prisnedgången”, säger han påpekar att det finns ett stort antal lantbrukare med välskötta företag och god betalningsförmåga som fortfarande vill investera i åkermark.

Markus Helin tycker inte att nedgången på 7 procent som skett i delar av landet är att beteckna som stor.

”Det är låg omsättningshastighet på åkermark, med få försäljningar på den öppna marknaden vilket kan påverka statistiken. Därtill har vi sett väldigt stora prisuppgångar under de senaste åren vilket gör att 7 procent inte känns anmärkningsvärt. Vår bedömning är att marknaden är stabil.”

Enligt Anders Wästfelt kommer allt fler lantbrukare till insikt om att när klimatförändringarna slår mot produktion och landskap krävs andra jordbruksmetoder än de konventionella. Exempelvis måste organiskt material i högre grad blandas in i jorden för att den ska klara att behålla fukt.

”Just i Skåne är jordbruket extremt rationaliserat med liten del ekologiskt jordbruk. Då blir du väldigt utsatt när torkan slår till”, säger han.

Skåne har länge varit gynnat med sitt slättlandskap, menar han. 

”När nederbörden är normal är produktiviteten väldigt god. Men jag tror att det vi såg förra sommaren kommer vi att få se igen. Då gäller det att vi har ett annat jordbrukssystem än dagens.”

Enligt Markus Helin skulle ännu en torr sommar, likt fjolårets, sannolikt påverka priserna även i det långa perspektivet. 

”Om ytterligare en sommar med torka drabbar Sverige är det rimligt att tro att prisbilden påverkas. Vår statistik visar att cirka 90 procent av all åkermark som säljs på öppna marknaden köps av någon som är etablerad lantbrukare. Ytterligare en svår torka som påverkar lantbrukarnas ekonomi påverkar betalningsförmågan för nya investeringar, vilket i sin tur inverkar på priset på åkermark.”

Innehåll från Sandahls LogistikAnnons

På rätt väg mot en hållbar framtid

I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.
I år har Sandahls Logistik köpt in 120 nya LBG-drivna lastbilar: ”Vårt mål är att bli fossilfria i slutet 2025”, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik.

De effektiva och miljövänliga transporterna på både väg och järnväg får allt fler kunder att vända sig till Sandahls Logistik. Bageriföretaget Polarbröd är en av de aktörer som valt att samarbeta med en av branschens mest erfarna uppstickare.

Sandahls har varit på väg i över 70 år. Men företaget vilar inte på gamla lagrar; idag driver de den hållbara omställningen inom logistikbranschen. Där de multinationella logistikaktörernas miljöarbete inte fokuserar på Sverige så satsar Sandahls Logistik på att bekämpa klimatförändringarna med mycket högt ställda miljömål.

– Vårt mål är att bli fossilfria i slutet av 2025. Därför har vi bland annat köpt in 120 nya LBG-drivna Volvolastbilar i år, och i samarbete med Gasum medverkar vi till att bygga ut nätverket med tankstationer, säger Mikael Ingesson, vd Sandahls Logistik. 

Hållbarhet avgörande för Polarbröd

Sandahls Logistik erbjuder multimodal logistik med nationell täckning – och man äger hela transportkedjan. Förutom den moderna fordonsflottan med miljöanpassade lastbilar inkluderar den även egna tåg som drivs med grön el, samt kombiterminaler för omlastning. 

– Med utgångspunkt i vägtrafiknätet kan vi sömlöst addera våra egna järnvägslösningar. På det sättet kan vi erbjuda en lösning som är väldigt hållbar men också oerhört flexibel, eftersom vi själva kan prioritera och anpassa transporterna efter kundernas behov, säger Mikael Ingesson. 

För den norrbottniska bagerikoncernen Polarbröd är hållbarhet en lika viktig som självklar utgångspunkt i valet av logistikpartner.

– Hållbarhet är en av Polarbröds grundpelare. Vi samarbetar med Sandahls Logistik eftersom de kan möta vårt behov av fossilfria transporter. Med eldrivna tåg och biogaslastbilar transporterar de vårt bröd hållbart, från Älvsbyn och Bredbyn och hela vägen till kunder runt om i landet, säger Johan Granberg, Supply Chain Director Polarbröd.

Snabba beslutsvägar och personligt bemötande

Sedan ett par år tillbaka är Sandahls Logistik en helt fristående aktör i logistikbranschen. Enligt Mikael Ingesson bäddar det för såväl en långsiktighet i företagandet som för stor flexibilitet.

– Sandahls är en snabbfotad, privat utmanare till de stora logistikkoncernerna. Som familjeägd koncern har vi en platt organisation med snabba beslutsvägar, och vi kan erbjuda ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete och personligare bemötande än de stora drakarna, säger Mikael Ingesson.

Om Sandahls:

– Sandahls Logistik är en oberoende aktör inom logistik som erbjuder väg- och intermodala inrikestransporter. Bolaget driver även fem kombiterminaler där gods lastas om från väg till järnväg och vice versa.

– 520 anställda på 11 orter.

– Omsättning 2021: 1 mdr SEK, prognos för 2022: 1,2 mdr SEK.

– Sandahlskoncernen har totalt 420 tunga fordon. Sandahls Logistik har 320 fordon i flottan varav 150 kommer att gå på flytande biogas.

– För sina stora investeringar i biogaslastbilar och satsningar på mer gröna godstransporter fick Sandahls Logistik ett hedersomnämnande i Klimatrådet i Jönköpings läns klimatpris 2022.

Läs mer på sandahls.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sandahls Logistik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera