ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
I samarbete med:

NYHETSBREV

Missa inget från Hållbart Näringsliv -
anmäl dig för vårt nyhetsbrev!

Vill du som hållbarhetsproffs ha daglig och fördjupad läsning finns vår omvärldsbevakning. Klicka här

Forskare: Höj bensinpriset med 2,30 kronor och betala för utsläppen

  • Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

De som släpper ut koldioxid borde betala för att ta bort den från atmosfären. Det är den enklaste lösningen, skriver två forskare på DN Debatt.  

Ett betalningsansvar för koldioxidutsläpp som inte omfattas av EU:s handel med utsläppsrätter kan vara lösningen på problemet med att stora minusutsläpp krävs för att kompensera den krympande koldioxidbudgeten. 

”Den kanske största svårigheten med minusutsläpp är att de måste finansieras. I de scenarier som finns för att klara klimatmålen förväntas våra barn och barnbarn fånga in många hundratals miljarder ton koldioxid. Med våra utsläpp lägger vi en skuld på våra efterkommande som motsvarar i storleksordningen 100.000 kronor per nu levande människa”, konstaterar Anders Lyngfelt, professor i energiteknik vid Chalmers tekniska högskola och Mathias Fridahl, biträdande lektor vid Linköpings universitet i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Förslaget från Anders Lyngfelt och Mathias Fridahl går i praktiken ut på att utsläppare betalar för framtida negativa utsläpp till en fond som inrättas för att köpa minusutsläpp. En lämplig prisnivå är enligt debattörerna cirka 1.000 kronor per ton. 

”Ett betalningsansvar om 1.000 kronor per ton motsvarar en prishöjning med 2,30 kronor per liter bensin”, skriver forskarna.

Hållbart näringsliv är en gemensam satsning från Dagens industri och systertidningen Aktuell Hållbarhet, där du som läsare får de senaste nyheterna. För att inte missa det viktigaste – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer