Forskare: Höj bensinpriset med 2,30 kronor och betala för utsläppen

De som släpper ut koldioxid borde betala för att ta bort den från atmosfären. Det är den enklaste lösningen, skriver två forskare på DN Debatt.  

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

Ett betalningsansvar för koldioxidutsläpp som inte omfattas av EU:s handel med utsläppsrätter kan vara lösningen på problemet med att stora minusutsläpp krävs för att kompensera den krympande koldioxidbudgeten. 

”Den kanske största svårigheten med minusutsläpp är att de måste finansieras. I de scenarier som finns för att klara klimatmålen förväntas våra barn och barnbarn fånga in många hundratals miljarder ton koldioxid. Med våra utsläpp lägger vi en skuld på våra efterkommande som motsvarar i storleksordningen 100.000 kronor per nu levande människa”, konstaterar Anders Lyngfelt, professor i energiteknik vid Chalmers tekniska högskola och Mathias Fridahl, biträdande lektor vid Linköpings universitet i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Förslaget från Anders Lyngfelt och Mathias Fridahl går i praktiken ut på att utsläppare betalar för framtida negativa utsläpp till en fond som inrättas för att köpa minusutsläpp. En lämplig prisnivå är enligt debattörerna cirka 1.000 kronor per ton. 

”Ett betalningsansvar om 1.000 kronor per ton motsvarar en prishöjning med 2,30 kronor per liter bensin”, skriver forskarna.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HörmannAnnons

Hörmann sätter säkerheten först

Vd Richard Thomsen tror på en uppsving av portabla fordonshinder som Oktablock framöver.
Vd Richard Thomsen tror på en uppsving av portabla fordonshinder som Oktablock framöver.

För Hörmann-gruppen har kvalitet, hållbarhet och säkerhet varit ledorden i decennier vid tillverkning av villa- och industriportar. Nu tar företaget nästa steg i produktutvecklingen och presenterar säkerhetsklassade, moderna pollare. 

Som ledande leverantör på marknaden för portar, dörrar och drivenheter är det ingen slump att Hörmann ligger i framkant gällande innovativa produkter och lösningar. Merparten av företagets försäljning är villa- och industriportar, där portar för logistikcenter har fått ett ordentligt uppsving i och med pandemin. 

– Efterfrågan kring våra produkter ökar i och med att e-handeln växer och har vuxit frekvent under pandemin. Det byggs allt fler logistikcenter och efterfrågan av våra produkter för det ändamålet ökar, säger Richard Thomsen, vd på Hörmann. 

Uppdämt behov av pollare

Nu utvecklar Hörmann produktkatalogen genom det senaste tillskottet pollare – det moderna fordonshindret med många användningsmöjligheter. Hörmanns pollare gör det möjligt med en flexibel och samtidigt tillförlitlig reglering av infart och genomfart. 

– Pollare är en marknad som har ett uppdämt behov, inte minst sett för att kunna skydda mot terrordåd. De fungerar också utmärkt om man vill spärra av vissa delar av vägar och vid specifika tider genom automatiska pollare, säger Richard Thomsen.  

Ett säkrare alternativ

Hörmanns fordonshinder utmärker sig genom en kompakt och flexibel montering och kan, beroende på modell, i nödfall köras upp på bara 1,5 sekunder. Richard Thomsen förklarar att pollarna är fastgjutna med betong och är betydligt säkrare än betongsuggor. 

– En betongsugga kan man flytta på med ett fordon, men det går inte med en säkerhetsklassad pollare. Våra produkter är trygga och säkra. 

Oktablock för säkra evenemang

Hörmann erbjuder dessutom portabla fordonshinder, så kallade Oktablock, där produktens användningsområde är till för bland annat tillfälliga avspärrningar för fordonstrafik. Dessa kräver inget markarbete utan placeras på befintlig hårdgjord markyta. Oktablock klarar kraschtester som PAS68 och är ett säkrare alternativ till betongsuggor och stängsel. 

– De är till exempel estetiskt snyggare och mer flexibla eftersom man fortsatt kan ha gång- och cykeltrafik genom avspärrningar, men framförallt ökar säkerheten med Oktablock. Vi har fått fint genomslag med men tyvärr bromsar pandemin oss. I och med att det inte är några tillställningar är det heller inget folk i rörelse. Men, vi tror på sikt att våra produkter kommer att få ett uppsving och göra skillnad säkerhetsmässigt, säger Richard Thomsen. 

Läs mer om Hörmanns pollare här

Om Hörmann:

Hörmann Svenska AB grundades 1997 och är en del av Hörmann KG, en av Europas största leverantör och tillverkare av portar, portmotorer och dörrar. I dag är det cirka 140 anställda på företaget som är en av Sveriges ledande leverantörer av portlösningar till villa och industri. Huvudkontor och lager ligger placerat i logistiknavet Örebro.

Läs mer om Hörmann här

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?