Annons

Försäljningen av laddboxar ökar explosionsartat: ”Det är nu det händer”

Ansökningar om ladda-hemma-stöd har dubblerats i år.  Något som får tillverkarna av laddboxar att jubla. Men de spår att den bästa tiden för branschen ligger framför dem. 

En bransch i uppladdning.
En bransch i uppladdning.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Hittills i år ligger ansökningar om bidrag för laddstationer på 13.950 stycken hos Naturvårdsverket. Det är mer än en dubblering jämfört med de 6.299 ansökningar som lämnades in under hela förra året. Något som märkts på försäljningssiffrorna bland aktörerna som säljer och installerar laddstationer – eller laddboxar som de också kallas.

”Trenden är att starkt uppåtgående. I september sålde vi runt 7-800 boxar, en dubblering av vår försäljning sedan i somras. Tydligt att det är hett med elbilar och laddare i Sverige”, säger Edgeir Vårdal Aksnes, vd på Tibber, en av de ledande aktörerna inom försäljning av laddboxar för hemmabruk.

Även konkurrenterna ABB ABB -1,7% Dagens utveckling , Charge Amps och Eways har sett markanta ökningar av sina försäljningssiffror under året. Siffror som fortsätter att öka för varje månad.

Enligt Niclas Sahlgren, som är grundare och vd på Eways finns det flera faktorer som står bakom den ökade efterfrågan. Dels ökar utbudet av nya elbilar. Dels köper flera hushåll två av dem och behöver därför lika många laddstationer. Sedan har också kundbasen förändrats.

”Jag märker skillnaden att för några år sedan ville flera kunder ordna med installationen av sina laddstationer själva. Då var det fler teknikintresserade och nu är det en annan typ av kund där 95 procent köper installerat och klart.” 

I september var 34,4 procent av alla sålda bilar antingen en elbil eller en laddhybrid. Samma månad ifjol var det knappt hälften av det. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 27,9 procent av nybilsregistreringarna, att jämföra med 11,2 procent vid samma tidpunkt förra året.

En uppåtgående kurva som aktörerna inte tror kommer plana ut någon gång snart.

”Branschen har länge förutspått att 2020 skulle bli brytpunkten för anammandet av elfordon. Och det är det vi ser nu. Vi har en ökad konsumentmedvetenhet, större engagemang från regeringar och ökande investeringar i transportsektorn”, säger Mats Peterson, vd för ABB Electrification Sweden.

I Norge, som var tidiga med moms- och bilskatteincitament, är varannan nysåld bil helt eldriven för närvarande. Det är mot de nivåerna Anders Bergtoft, vd på Charge Amps, tror att Sverige är på väg. Han tror till och med att vi kommer gå förbi grannlandet inom en snar framtid. 

”I Norge ligger man allra längst fram. De har jobbat med subventioner längre och starkare. Men vi har en större marknad så vi kommer snart gå om dem. Det är nu det verkligen händer i Sverige. Det kommer vara en stadig tillväxt i många år.”

Han hoppas på politiska initiativ som kan hjälpa med att driva på ännu mer.

”Förhoppningsvis blir det gröna rotavdraget av nästa år. Då blir det enklare för privatpersoner att skaffa den här typen av produkter till ett bra pris. Det kommer driva på hela branschen ännu mer”, säger Anders Bergtoft.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?