1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Aktuell Hållbarhet. Aktuell Hållbarhet

Försäljningen av elbussar ökade med 170 procent

Nu ökar andelen bussar i EU som går på el och alternativa bränslen i snabb takt. Fortfaranden domineras marknaden av dieselbussar, men de stora länderna i EU har inlett en omställning till främst eldrift.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Förra året ökade registreringarna av nya elbussar i EU med 170 procent, från 594 bussar 2018 till 1.607 sålda bussar 2019. Laddningsbara bussar stod för 4 procent av EU:s totala försäljning av bussar. Det visar ny statistik från European Automobile Manufacturers Association, ACEA, som samlar europiska fordonstillverkare. 

Nederländerna var den största marknaden för dessa fordon med 381 elbussar registrerade förra året, följt av Frankrike, 285, och Tyskland, 187. Tillsammans stod dessa tre länder för mer än hälften av alla elektriskt laddningsbara bussar som såldes förra året. 

Något större var registreringen av nya elhybrider, totalt 1.918 bussar i hela EU, eller 59,7 procent fler än året innan. Dessa fordon hade en marknadsandel på 4,8 procent. Nästan alla dessa registreringar var koncentrerade till sex länder, Tyskland, 454 bussar, Spanien, 427, Belgien, 371, Italien 255, Frankrike, 210, och Nederländerna. 

Först när det kommer till nya bussar med alternativa bränslen gör Sverige ett avtryck i statistiken. 6,2 procent av alla nya bussar som såldes i EU förra året körs på alternativa bränslen, en ökning med 67,9 procent till 2.504 registreringar - nästan alla drivs av energigas. I Sverige handlade det om 284 nyregistreringar, och bara Frankrike, 585, Spanien, 463, och Italien, 303, hade fler.

Marknaden domineras fortfarande av diesel- och bensinbussar, till 85 procent.  Men förra året minskade efterfrågan på dieselbussar med 3,1 procent till 34.123 enheter.  I hela EU såldes bara åtta bensinbussar under 2019. 

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera